Jag ska bygga ett uterum och nu undrar jag hur jag lättast gör luftspalten? Är det med sån där "vindväv" som på bilden? Vart hittar jag sådan till ett hyfsat pris? Hur pass liten luftspalt kan jag ha? Uterummet kommer att vara helt kallställt vintertid och ingen värme tillförs.
Finns det någon annan lösning som är billigare? Finns det någon annan lösning som är bättre?
Jag ska isolera taket men det kommer inte vara isolerglas i glaspartierna. Jag kallar det för att jag "klimatisolerar" för att slippa lite av värmen från plåttaket när det är strålande sol.
Finns det någon annan lösning som är billigare? Finns det någon annan lösning som är bättre?
Jag ska isolera taket men det kommer inte vara isolerglas i glaspartierna. Jag kallar det för att jag "klimatisolerar" för att slippa lite av värmen från plåttaket när det är strålande sol.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto
Vindväv är nog så billigt de går att komma, kostar några 100kr för en rulla som lär räcka för hela ditt tak, det går ju annars bygga med masonit eller köpa färdiga cellplastskivor man sätter dit, men de kostar nog betydligt mer.
Det finns olika varianter för tak, du har dels den duk som används istället för råspont, då lägger man bara duk och sen takbeklädnaden rakt på, den är klart dyrare, men det var inte så jag uppfattade det som du skulle göra?Nobbe_1 skrev:
Exakt. Jag lägger ”väv” och sedan en distans på varje takstol. Sedan rote, underlagspapp och strö- & bärläkt för att sedan lägga plåttak.
Har du något namn eller länk på vad jag kan använda? Hittar inget alternativ till de dyra när jag söker!
Har du något namn eller länk på vad jag kan använda? Hittar inget alternativ till de dyra när jag söker!
P Pumba skrev:
Är det ingen som skulle kunna ge mig ett råd/förslag på vad jag ska använda för diffusionsspärr som inte är snordyr på uterummet?
Mellan ströläkt och rote ska jag även ha underlagspapp som jag glömde att rita ut. Sedan måste jag väl även lägga någon form av distanser ovanpå duken på takstolarna så jag får en luftspalt.
Mellan ströläkt och rote ska jag även ha underlagspapp som jag glömde att rita ut. Sedan måste jag väl även lägga någon form av distanser ovanpå duken på takstolarna så jag får en luftspalt.

Logga in
Skapa konto
Fick du svar? Hur gjorde du och blev det bra?Nobbe_1 skrev:
Är det ingen som skulle kunna ge mig ett råd/förslag på vad jag ska använda för diffusionsspärr som inte är snordyr på uterummet?
[bild]
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Mögel på nytt trä i skärmtak
Fasad -
Kommunen vill ha nytt bygglov för bredare luftspalt? Kan vi få in det i relationshandlingen?
Bygglov -
Hur beräknar man 15kvm på ett nytt skärmtak?
Bygglov -
Ingen luftspalt på nytt tak
Tak & Vind -
Nytt tak på timmerhus. Luftspalt, vindskyddsfolie, ångbroms?
Lösvirke & Timmerhus