6 027 läst ·
7 svar
6k läst
7 svar
Luftspalt mot yttervägg!
Hej!
Jag håller på och ska sätta träpanel i källaren. Mot ytterväggarna ska jag regla upp med plåtreglar.
Jag har fått som råd från byggvaruhuset som jag köper dom hos att montera dom 45-50 mm ifrån väggen och där ej sätta isolering utan bara emellan plåtskenorna.
Men tittar jag på Gullfibers råd så ska även utrymmet emellan vara isolerad.
Någon som vet vad som är bäst???
Jag håller på och ska sätta träpanel i källaren. Mot ytterväggarna ska jag regla upp med plåtreglar.
Jag har fått som råd från byggvaruhuset som jag köper dom hos att montera dom 45-50 mm ifrån väggen och där ej sätta isolering utan bara emellan plåtskenorna.
Men tittar jag på Gullfibers råd så ska även utrymmet emellan vara isolerad.
Någon som vet vad som är bäst???
Jag skall göra samma sak. Jag funderar på att isolera 45mm mellan reglar och stenvägg. Men inte isolera mellan reglarna. Då får jag en luftspalt mellan isolering och panel.
Har hört av någon att man inte ska isolera enkällare mer än 45mm pga risk för frostskador på muren.
Har hört av någon att man inte ska isolera enkällare mer än 45mm pga risk för frostskador på muren.
kolla min webb http://www.fasting65.se och fundera på om det är luftspalten som saknas eller om det är läckande tak som orsakat dessa skador (se dagbok/januari). Hursomhelst så är fukt i kombination med organiska material förödande.
Jo. man blev ru rätt orolig. Jag har inte hunnit riva ner till takfoten än, så jag vet inte hur långt ner fukten spritt sej. Vet inte heller hur resten av taket ser ut. Har 3/4 kvar att blottlägga... :-/
I kväll får man byta om till de extremt gullfibers-kliande kläderna och så tar vi en ny fajt med murket virke och gammal isolering (munskydd obligatoriskt!).
I kväll får man byta om till de extremt gullfibers-kliande kläderna och så tar vi en ny fajt med murket virke och gammal isolering (munskydd obligatoriskt!).
Tråden har glidit lite här, men det brukar ju diskussionstrådarna göra.... Jo, vi har funderat på att ta ett prov på vår "odling" och analysera. Läste lite på webben om olika rötsvampar, där den "Äkta Hussvampen" är mest aggressiv och farlig. Verkar dock inte som vi har fått den typen av svamp. Om någon här på forumet känner till någon bra infosajt om dylika problem så hojta till.
Tidigare var det träreglar med byggplast mellan mur och trä. Och isolerat mellan dessa reglar.
Dessa reglar är utan fuktskador fastän det varit fuktigt utanför plastfilm i muren.
Kanske man ska lägga en plast mellan isoleringen och muren i en konstruktion som jag beskriver tidigare.
Men vara utan plast ovan marknivå för att slippa kondens som kommer innifrån där.
Kan nån svara på det?
Dessa reglar är utan fuktskador fastän det varit fuktigt utanför plastfilm i muren.
Kanske man ska lägga en plast mellan isoleringen och muren i en konstruktion som jag beskriver tidigare.
Men vara utan plast ovan marknivå för att slippa kondens som kommer innifrån där.
Kan nån svara på det?
Klicka här för att svara