3 176 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Luftspalt innanför fuktspärr
Hej
Jag håller på att bygga ett garage på ca 80kvm och jag har precis börjat sätta skivor på insidan när det slog mig att jag kanske är väg att göra något galet.
Garageytterväggarna är uppbyggda enligt följande utifrån och in.
- Panel
- Spikläkt (luftspalt)
- Utegips
- Liggande reglar (45x45), 45 mm Paroc mineralull
- Stående reglar (45x120), 120 mm Paroc mineralull
- Fuktspärr
- Liggande reglar (45x45), luftspalt med elrör
- OSB
- Gips
Frågan är om det måste vara isolering i det inre regelverket där jag dragit elrör? Kan man lämna en luftspalt innanför fuktspärren utan att riskera kondens eller måste utrymmet fyllas med isolering. Jag bedömde att jag har tillräckligt med isolering utan att även fylla detta utrymme, men om det orsakar risker med fukt kanske det är bäst att isolera även detta lager?
Garaget kommer att värmas med vattenburen golvvärme och jag räknar med att hålla ca 15 grader på vintern.
Tacksam för kommentar!
Hälsningar,
Håkan
Jag håller på att bygga ett garage på ca 80kvm och jag har precis börjat sätta skivor på insidan när det slog mig att jag kanske är väg att göra något galet.
Garageytterväggarna är uppbyggda enligt följande utifrån och in.
- Panel
- Spikläkt (luftspalt)
- Utegips
- Liggande reglar (45x45), 45 mm Paroc mineralull
- Stående reglar (45x120), 120 mm Paroc mineralull
- Fuktspärr
- Liggande reglar (45x45), luftspalt med elrör
- OSB
- Gips
Frågan är om det måste vara isolering i det inre regelverket där jag dragit elrör? Kan man lämna en luftspalt innanför fuktspärren utan att riskera kondens eller måste utrymmet fyllas med isolering. Jag bedömde att jag har tillräckligt med isolering utan att även fylla detta utrymme, men om det orsakar risker med fukt kanske det är bäst att isolera även detta lager?
Garaget kommer att värmas med vattenburen golvvärme och jag räknar med att hålla ca 15 grader på vintern.
Tacksam för kommentar!
Hälsningar,
Håkan
Du har byggt en vägg precis som jag skulle gjort den, fast antagligen lite bättre ;D
Vad har du på gipset sen, fukttät färg? Det skulle kunna innebära att ett oventilerat utrymme bildas mellan färgen och plasten.
Vad säger ni andra här på forumet, hur påverkas väggen av fukttät färg på väggen och plast "mitt i" ?
Nä, jag kan inte tänka mig att risken för kondens där skulle minska med isolering, snarare tvärtom då, då temperaturen blir högre utan isolering.Oxnö skrev:Frågan är om det måste vara isolering i det inre regelverket där jag dragit elrör? Kan man lämna en luftspalt innanför fuktspärren utan att riskera kondens eller måste utrymmet fyllas med isolering. Jag bedömde att jag har tillräckligt med isolering utan att även fylla detta utrymme, men om det orsakar risker med fukt kanske det är bäst att isolera även detta lager
Vad har du på gipset sen, fukttät färg? Det skulle kunna innebära att ett oventilerat utrymme bildas mellan färgen och plasten.
Vad säger ni andra här på forumet, hur påverkas väggen av fukttät färg på väggen och plast "mitt i" ?
hej!helt ok utan isolering. det lättaste sättet att resa stommen på är att använda 45*145 stående,sedan utv gips.vi brukar täta alla skarvar med asfaltkitt, finns även plastlist o köpa till utv gips.ska du nu ha stående panel är det enkelt o glesa,i jämförelse med45*45 liggande bakom.väldigt många använder 28*70 gles men jag rekomenderar 34*70.du kan nu spika läkt överallt liggandes,speciellt runt fönster,med tanke på foder o bleck.innsidan vägg spikar du nu liggande 45*45 reglar, samt isolerar.glöm inte plasten.
Skönt att höra att jag inte är ute och cyklar. Då fortsätter jag sätta skivor med gott samvete. Om det blir bättre än om Mikael skulle gjort det tvivlar jag dock på.. 
Angående färg på insidan så har jag inte kommit så långt att jag har valt. Någon som kan rekommendera vad jag ska måla väggarna med på insidan?
Tack för era kommentarer.
Hälsningar,
Håkan
Angående färg på insidan så har jag inte kommit så långt att jag har valt. Någon som kan rekommendera vad jag ska måla väggarna med på insidan?
Tack för era kommentarer.
Hälsningar,
Håkan
OK, bara 145 stående istället för 120 stående + 45 liggande. För att iomed det så tycker du att det är lättare att sätta glesen då den kan spikas "var som helst".snickar lasse skrev:hej!helt ok utan isolering. det lättaste sättet att resa stommen på är att använda 45*145 stående,sedan utv gips.vi brukar täta alla skarvar med asfaltkitt, finns även plastlist o köpa till utv gips.ska du nu ha stående panel är det enkelt o glesa,i jämförelse med45*45 liggande bakom.väldigt många använder 28*70 gles men jag rekomenderar 34*70.du kan nu spika läkt överallt liggandes,speciellt runt fönster,med tanke på foder o bleck.innsidan vägg spikar du nu liggande 45*45 reglar, samt isolerar.glöm inte plasten.
Men då ska det väl helst isoleras runt de sista 45x45 närmast innerväggen, för att bryta köldbryggan!?
Täta med asfaltkitt; var? mellan gipsskivorna eller vid gipsens överkant och underkant eller båda ställena?
Till garage hade jag säkert snålat med vindpapp istället och ev tunnare vägg. Men jag skulle nog inte heller hålla ett garage så väldigt varmt, bara när jag ska göra nåt inne i det.
Kanske tom hoppat sista 45x45, och monterat utanpåliggande el istället.
Men allt detta av snålhet/prioriteringar, så därför blir ditt utförande definitivt bättre
hej!asfaltkittet drar du utanpå gipsskarvana, så blir det både vind o vatten tätt.ha de.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ventilera luftspalt för tak i utebastu
Tak & Vind -
Behövs luftspalt innanför thermomur-källare?
Byggmaterial & Byggteknik -
Bastuväggar -Fuktspärr och luftspalt eller ej?
Bastu -
Luftspalt mellan innervägg björkplywood och isolering(med fuktspärr mot plywooden)
Byggmaterial & Byggteknik -
Fönster innanför luftspalt, ok att skippa droppblecket?
Fasad