Jag håller på att bygga bastu i ett ouppvärmt förrådsutrymme. Efter olika råd och rön har jag kommit fram till att sätta fuktspärr eller bastufolie på väggar och i tak i bastun eftersom det omgivande utrymmet som är ett ouppvärmt förråd inte skall bli fuktigt i samband med bastubad. Väggarna i förrådet är isolerade delvis för att dämpa ljud utifrån och jag har sent om sidor börjat fundera på att även isolera taket. Höjden på bastuns tak inkl. isolering kommer nästan tangera takfoten på förrådets yttertak men det finns plats för att isolera taket också. Innetaket i bastun kommer gå nästan ner till fönstrets övre kant. Om nu taket i det omgivande förrådet skall isoleras behöver jag en luftspalt tänker jag och nu ser jag att ytterpanelen spikats hela vägen upp till råsponten (se bild). Således behöver det öppnas upp vid takfoten så att en luftspalt inte är igenspikad som det är nu.
Hur hög luftspalt skulle ni göra (25/45?) samt räcker det att borra ett antal hål i panelbrädorna eller behöver brädorna sågas av lika långt ner som luftspaltens höjd? Det senare innebär förstås lite mer jobb med en tigersåg eller liknande. En snickare jag pratade med tyckte det räckte med att borra några hål men jag är lite tveksam.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder