Hej!

Mitt första inlägg här, hoppas kunna få hjälp med en fråga gällande att sätta luftspalt i mitt förråd.
Håller på att byta ut isoleringen i väggarna och undrar lite hur jag bör placera luftspalterna på rätt sätt.

Jag har försökt illustrera med bilder så gott jag kan:

1. Ska luftspalten gå "in i" väggen där isoleringen sitter? - områden markerade med röda kryss på bilderna
2. Om jag ska isolera hela vägen upp i väggarna där de röda kryssen är, då blir isoleringen exponerad ovanför luftspaltsskivorna (som jag tänkt sätta enligt de vita linjerna på bilderna.

Hoppas det går att förstå hur jag menar, tar tacksamt emot tips på hur de bör sättas upp på lämpligt sätt

(ångspärren kommer att sitta ovanpå reglarna när isoleringen är på plats och vara heltäckande för utrymmet.)

MVH,
Alex

• Vy av ett förråds hörn under renovering, isolering syns mellan reglar och röda markeringar illustrerar planerad luftspalt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg i förråd med gult brädor och isolering, markerade potentiella luftspalter med röda kryss.
    Skapa konto
  • Väggisolering med träreglar, röda kryss markerar frågeställningar om luftspalt.
    Skapa konto
  • Bild av ett isolerat förrådstak med synliga reglar och ångspärr, markerade områden för luftspalt.
    Skapa konto
A Alexanderiggs skrev:
(ångspärren kommer att sitta ovanpå reglarna när isoleringen är på plats och vara heltäckande för utrymmet.)
Du menar under/på insidan av reglarna hoppas jag?

A Alexanderiggs skrev:
Ska luftspalten gå "in i" väggen där isoleringen sitter? - områden markerade med röda kryss på bilderna
Nej det behövs inte.

A Alexanderiggs skrev:
Om jag ska isolera hela vägen upp i väggarna där de röda kryssen är, då blir isoleringen exponerad ovanför luftspaltsskivorna (som jag tänkt sätta enligt de vita linjerna på bilderna.
Isoleringen bör minimum vara vindskyddad även i ändarna, men helst också gnagarsäkrad (precis exakt överallt).

Om plåten man ser är den oisolerade takplåten så bör ngn form av droppskydd finnas i taket ovanför isoleringen så inte den blir blöt. Under plåttak vill man ha ngn form av undertak som hanterar kondensdropp, särskilt vid låglutande tak.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.