Tack fordp

Det var där jag fick ideen att använda just nät...

fordp skrev:
Det skrivs tidigare i tråden att man inte skulle ha blank yta bakom en nätsolfångare utan att svart yta skulle vara effektivare. Jag läste ett utförligt test med nätsolfångare och där kom dom fram till att en blank yta i botten i en nätsolfångare är effektivare än med svart yta. Det är tre orsaker till det.
1 Det ljuset som lyser rakt igenom nätet (ca 20%) reflekteras upp till nätet igen och tas upp som värme.
2: Värmestrålningen (neråt) från nätet reflekteras tillbaka till nätet.
3: Nätet överför värmen till luften väldigt mycket bättre än en slät yta i botten. Därför är det bättre att botten reflekterar ljus och värme än att botten tar emot strålningen nätet missar.
Men det där resonemanget bortser ju från att den svarta ytan strålar MER värme än den blanka, skillnaden är bara att den omvandlar värmen från kortvågig till långvågig strålning.

Nerre skrev:
Men det där resonemanget bortser ju från att den svarta ytan strålar MER värme än den blanka, skillnaden är bara att den omvandlar värmen från kortvågig till långvågig strålning.
Det är bättre att nätet är varmare än att botten blir varm eftersom nätet överför värmen till luften väldigt mycket bättre än den släta bottenytan. Dessutom reflekterar den blanka ytan värmestrålningen från nätet tillbaka till nätet. Det hade varit intressant att göra ett sida vid sida test med de två varianterna.

Hej

Efterssom det alltid finns diametrala uppfattninngar om allt, så måste man helt enkelt bilda sig en egen sådan.

Kan förstå bägge sidors argument.

Därför ser mitt nästa projekt ut så här:
Reflekterande folie på baksidan, helt klart. Men mellan nätet (som jag är en bra lösning) och baksidan spänner jag en svart "filt-filt".
Det som går genom nätet blir till värme. DVärmen som strålar igenom filten reflekteras tillbaka!

Om några veckor så vet jag. Då har jag en med och en utan...

Redigerat:
Kap Horn skrev:
Hej PST

Men inte så svårt heller!
Ta det du tycker passar dig bäst, bilda din egen uppfattning, gör en enkel skiss och sedan är det "bara" sätta igång.
Men det är oftast där skon klämmer: att sätta igång, för då måste man jo jobba!
Många tycker det är roligt att fundera, men sedan lämnar ideerna aldirg hangaren eller om de kommer till plattan, så lyfter se liksom inte. [bild]

En solfångare som kanske bara är 70%tig är i alla fall 100% bättre än ingen alls!
Fullträff!

fordp skrev:
@linnar
Det är möjligt vi har läst samma test. Det var över ett år sedan så jag minns inte. De flesta test man hittar är gjorda i varma klimat. Det är riktigt svårt att hitta jämförande test i kalla klimat. Det är nästan bara på builditsolar som har gjort vintertest och dessutom sida vid sida. Och i deras test är nätsolfångare effektivast. En stor fördel med nätsolfångare är det låga tryckfallet (släpper igenom luften lätt) genom solfångaren. Med samma fläkt får man betydligt bättre luftflöde än genom andra solfångare. Den största effektivitetshöjningen man kan göra är att öka luftgenomströmningen. Men det kräver att den är bra isolerad.

Angående isolerplasten, det är 65mm mellan kanalerna. Så även om de skulle mätt mitt i kanalerna så motsvarar tvärribborna mindre än 1% av ytan. Så 0,91x0,99=90% transmission. Titta på länken så ser du hur klar plasten är.
Den viktiga skillnaden mellan glas och isolerplast är U-värdet. Enligt min länk tidigare så har 3mm glas 5,8 i U-värde och bredkanalen 2,5 i U-värde. Om vi räknar om det till värmeförlust i en solfångare med 60 graders temperaturhöjning i så blir det för glaset 5,8x60= 348W och för bredkanalen 2,5x60=150W per kvadratmeter i värmeförlust. Med en solinstrålning på 1000W/m2 så ger bredkanalplasten direkt 20% bättre effektivitet (350-150)/1000=20%. Nu finns det andra förluster i en solfångare, räknar man dess dessa blir det ännu större skillnad i effektivitet.
Samma här, alltså det var ett bra tag sedan jag läste den Indiska testen. Den är oerhört omfattande och svårläst. Ibland förstår jag inte riktigt vad de vill. Men jag har mina misstankar att de själva tillverkar just sådana solfångare och säljer.

Det råder många olika åsikter om kanalplast. Skulle vara kul att göra ett test någon gång.
Det som är problem med kanal plast är att det är dyrt och måste bytas kanska var 5 år. I början släpper den säker igenom bra men det minskas med tiden. Dubbla "glas" brukar också minska värmen inne i solfångaren mot enkla vare sig det är riktiga glas eller Polykarbonat (Lexan i USA).
Men kanalplast har också flera fördelar. Det är lätt och starkt. Har man småkultingar där hemma som når solfångaren är glas inget bra alternativ. Om man använder bakströmssolfångare får man ett isolerande skikt mellan glas och kollektor medan en nätsolfångare har strömmande luft ända upp till glaset/plasten. Fler saker som tycks vara bättre tar vid ett annat skede ut sig mot något som blivit sämre.

Jag har testat en hel del med alla möjliga konstruktioner, dock ovetenskapligt, och har kommit fram till att gör man saker rätt kan nästan alla solfångare ge samma effektivitet. Dock kan bakströmssolfångare utvecklas mer än de flesta andra solfångartyper. Mitt senaste experiment kommer att bli vakum mellan kollektor och glas.

Någon nämde olika sorters glas:

Vanligt fönsteglas ger mest för pengarna.
Klarglas, dvs glas utan metaller kostar avsevärt mer än vanligt glas. Här har vi också det där med en förbättring som skapar nya försämringar som motverkar förbättringen: Glas med metallföroreningar (vanligt fönsterglas) släpper inte ut lika mycket värme som klarglas. Nettoeffekten blir ändå ett litet plus för klarglas. Men till en kostnad som är typ 100ggr högre än förtjänsten. Är man ute efter maximal prestanda då är det dock klarglas som gäller.
Isolerglas, glaset som sitter inne i ett treglasfönster, är metallbelaggd på en sida för att hålla vämen inne. Det är klarglasets motsats. Där tjänar man lite effektivitet mot vanligt glas men det glaset är ännu mindre pris kostnadseffektiv än klarglas. Jag har testat isolerglas och jag såg faktiskt ingen skillnad alls mot vanligt fönsterglas.
Alltså, om kostnaden är prio ett gäller vanligt fönsterglas. Om effektiviteten är prio ett gäller klarglas.
(jag jämför bara mellan olika glas här, inte plast)

fordp skrev:
Det är bättre att nätet är varmare än att botten blir varm eftersom nätet överför värmen till luften väldigt mycket bättre än den släta bottenytan. Dessutom reflekterar den blanka ytan värmestrålningen från nätet tillbaka till nätet. Det hade varit intressant att göra ett sida vid sida test med de två varianterna.
Jag är lite rädd för att den blanka ytan reflekterar ut den mesta värmen som träffar den blanka ytan. Kunde man koncentrera den blanka ytan mot en mindre kompakt yta i nätet kanske det skulle fungera. Som det nu är letar sig strålningen ut genom glaset. Skillnaden skall dock inte överdrivas.

Hej! Jag överväger att bygga luftsolfångare för att förvärma tilluft till tvättstuga/torkrum. Enligt lärdomar (tack!) från detta forum och från linnar, gds-jan mfl (värmepumpsforum) och builditsolar.com blire en skärmkollektor av glasfiber eller markduk eller dylikt, tilluften tas in upptill på fångaren, hetluften tas ut bakom kollektorn mha en kraftig fläkt.
Som täckglas tänkte jag ta ett antal av mina gamla spröjsade fönster som jag har ståendes. Det kan bli en snygg fångare t o m! Vägghängd kommer den bli.
Men.
Vanliga kittade glas i träbågar: kommer det att funka?
Iochmed kraftig fläkt kommer inte driftstemperaturen bli så hög. Det är stagnationstemperaturen som oroar mig.
Tänkte att den skulle hållas nere av att hetluften kan självcirkulera ut upptill genom tilluftsintagen utfall fläkten stannar, men räcker detta?
De flesta hemmabyggelsf verkar vara byggda med modernare fönster eller kanalplast. Nån som provat gamla kittade fönsterbågar?

Hej Stenolofanders

Just risken med statnatiosnvärmen gjorde att även jag valde inluften uppifrån eftersom torpet där jag har kollektorn står längre tider obebodd.
Hemma kanske inte lika viktigt.
När jag ställde fångaren i solen utan fläkt monterat, så avbröt ja vid 82 grader. Så visst blir der varmt, men brandfaran är då under kontroll tycker jag.
I drift kom den up som mest i 57 grader.
En stark fläkt minskar jo värmen i kollektorn ännu mera
Jag kan tänker mig att der fungerar med ett kittad fönster. I värsta fall så får du väl byter ut det efter en tid...

Snyggt blir det säkert, smältar jo in på ett bra sätt.

fordp skrev:
Den svarta ytan reflekterar ju också värmen. Men den "byter våglängd" på värmen.

Om du har varmvatten i två burkar, den ena svart på utsidan och den andra blank på utsidan, så kommer vattnet i den svarta burken att svalna fortare. (Det experimentet brukar man väl göra i högstadiefysiken vill jag minnas.)

Tack Kap Horn! Jag kör hårt!
Kap Horn skrev:
Jag kan tänker mig att der fungerar med ett kittad fönster. I värsta fall så får du väl byter ut det efter en tid...
Priciss! Jag tänkte att jag bygger en kollektorlåda, i stil med builditsolars, där jag kan byta ut kollektor och glas om så krävs.

I min hög med nån-borde-göra grejer har jag en idé om hur man skulle kunna testa olika varianter av kollektorer, reflekterande eller svart låda mfl faktorer, genom att använda genomskinliga godisburkar i plast som standardenhet: såna kan fås i mängd i vilken godisaffär som helst. Går ju göra massor med replikat att räkna statistik på. Tänk att sätta ett gäng studenter på detta, eller en teknikklass... Ska höra med min kompis tekniklärarn.

@Stenolofanders

file.php?avatar=369_1287146348.gif

Hej

Första vecka i land: här är resultatet

Bygd med nät igen så som min tidagare model, men bakom nätet spände jag ett svart duk och dessutom använde jag "värmefärg" på sprayburk.
Även "lilla" fångaren har fått ett lager även över alufolien på baksidan.

Bästa resultatet: 50 grader in i huset medan utetempen var 8.

Den som har en södervägg och inte tummen precis mitt i handen men inte bygger ett sådant enkelt men effektivt "värmetillskott" ......????

Hepp

Kap Horn

• Luft-solfångare huset (Small).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Luft-solfångare huset (Medium).JPG
    Skapa konto
Redigerat:
Hej

I går var det den första verklig molnfria dagen...minus två grader strax efter klockan åtta när solen var över horisonten kom 22 gradig luft in. Sedan, som bäst kring middagstiden vid plus 8 ute så kom det 51 gradig luft med ca 60 m3/h.
Eftersom den är "helsvart" men annars byggd på samma sätt men ger bättre resultat, så sprayade jag igår även fångaren i torpet helt mattsvart inuti!!

Och idag är ännu en dag med sol och "gratis" värme!!!

8:44 och vid minus fyra ute kommer 60 m3/h 23 gradig varm luft in i huset! IMGP0538 (Medium).JPG
Skapa konto

:

Tr

Nice!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.