10 557 läst ·
46 svar
11k läst
46 svar
Luftrenare eller robotdammsugare - eller båda?
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Jag har ftx och byter filter 2ggr om året. Det är intressant att det är rätt mycket skit i filtret på frånluftsfiltret...
Dock har jag inte gjort rent vent rören.
Det skulle väl vara å gå igenom frånluften.
Men känner ingen oro för att inte gjort det.
Jag jobbar som fastighetstekniker. Visst pratar man om att göra rent kanalerna men det är av andra anledningar.
Jag jobbar som fastighetstekniker. Visst pratar man om att göra rent kanalerna men det är av andra anledningar.
I frånluftsfiltret är det mest damm.B Byggdjuret skrev:Jag har ftx och byter filter 2ggr om året. Det är intressant att det är rätt mycket skit i filtret på frånluftsfiltret...
Min installatör rekommenderar filterbyte en gång om året, så snart pollensäsongen är över. De som säljer filter rekommenderar 2-3 byten per år. Det tar jag med ett leende. Däremot rengör jag ventilerna ganska ofta.
Medlem
· Stockholm
· 1 030 inlägg
Det var någon längre upp som nämnde radon och då besvarade jag det från vårt perspektiv - dvs att vi inte har radon. Jag vet inte om det har en påverkan.Stickan56 skrev:
gällande dina andra öppna frågor så vet jag inte om de är genuina med nyfikenhet eller om de är sarkastiska. Om du genuint undrar så kan jag dela min syn, men hela tråden är på sitt sätt ett vittnesmål om olika personers intryck och följder av att skaffa dem.
Nej, om du haft radon hade det inte påverkat dina nässlemhinnor.V mutalisken skrev:Det var någon längre upp som nämnde radon och då besvarade jag det från vårt perspektiv - dvs att vi inte har radon. Jag vet inte om det har en påverkan.
gällande dina andra öppna frågor så vet jag inte om de är genuina med nyfikenhet eller om de är sarkastiska. Om du genuint undrar så kan jag dela min syn, men hela tråden är på sitt sätt ett vittnesmål om olika personers intryck och följder av att skaffa dem.
Jag har läst några broschyrer från olika tillverkare av luftrenare och dom lovar mycket, att minska risken för dammallergi t.ex. Enligt professor Agnes Wold kan man inte vara allergisk mot damm.
Jag tror att i fösta han borde man koncentrera sig på temperatur och luftfuktighet i bostaden och som TS beskriver sluta med nässpray där sköljning med koksaltlösning är bättre alternativ.
Stickan
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Visst är det säkert så... Men lite beroende på hur du bor kan man behöva byta filter oftare.C Cider skrev:
Har man problem med luften hemma skulle jag garanterat börja med att byta 2ggr året. Mer än 2ggr? Nä det finns ingen anledning... om du inte bor precis vid E4an där du snubblar på bilarna när du kliver ut
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 436 inlägg
Lyfter denna tråd lite.
Björkpollen på g, grabben skulle nog må bra av en luftrenare i sitt rum. Har någon testat Sensibo Pure?
https://sensibo.com/products/sensibo-pure
Björkpollen på g, grabben skulle nog må bra av en luftrenare i sitt rum. Har någon testat Sensibo Pure?
https://sensibo.com/products/sensibo-pure