Är det några eller nån som vet philips luftrenare är bra att ha? Har beställt en..

• Philips luftrenare i vit design med Allergimärkning och belyst logotyp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stickan56
V mutalisken skrev:
Vi har rena inluftsventiler, inge radon, men ändå så fick vi torra näsor tills vi just skaffade luftrenarna.
Vad har radon med saken att göra?

Stickan

T Tohan skrev:
Är det några eller nån som vet philips luftrenare är bra att ha? Har beställt en..
Lär vara en av de bästa, läste jag i ett test (som dock var på holländska),

Stickan56
C Cider skrev:
Lär vara en av de bästa, läste jag i ett test (som dock var på holländska),
Varför skall man ha en luftrenare?

Stickan

Stickan56 Stickan56 skrev:
Varför skall man ha en luftrenare?

Stickan
För att lindra allergi eller astma, förmodligen.

• Wow
Stickan56
  • Laddar…
Jag har ftx och byter filter 2ggr om året. Det är intressant att det är rätt mycket skit i filtret på frånluftsfiltret...

Dock har jag inte gjort rent vent rören.
Det skulle väl vara å gå igenom frånluften.
Men känner ingen oro för att inte gjort det.
Jag jobbar som fastighetstekniker. Visst pratar man om att göra rent kanalerna men det är av andra anledningar.

• Gilla
Harald Meyer och 2 till
  • Laddar…
Stickan56
C Cider skrev:
För att lindra allergi eller astma, förmodligen.
Jag tror att någon blir lurad här.:rolleyes:

Stickan

B Byggdjuret skrev:
Jag har ftx och byter filter 2ggr om året. Det är intressant att det är rätt mycket skit i filtret på frånluftsfiltret...

Dock har jag inte gjort rent vent rören.
Det skulle väl vara å gå igenom frånluften.
Men känner ingen oro för att inte gjort det.
Jag jobbar som fastighetstekniker. Visst pratar man om att göra rent kanalerna men det är av andra anledningar.
I frånluftsfiltret är det mest damm.
Min installatör rekommenderar filterbyte en gång om året, så snart pollensäsongen är över. De som säljer filter rekommenderar 2-3 byten per år. Det tar jag med ett leende. Däremot rengör jag ventilerna ganska ofta.

Jag tror att någon blir lurad här.:rolleyes:

Stickan
Det gör väl ingenting! Om människor mår bättre med en luftrenare, är det väl okej.

C Cider skrev:
Det gör väl ingenting! Om människor mår bättre med en luftrenare, är det väl okej.
Är de bluff eller vad menar du med att bli lurad?

Vad har radon med saken att göra?

Stickan
Det var någon längre upp som nämnde radon och då besvarade jag det från vårt perspektiv - dvs att vi inte har radon. Jag vet inte om det har en påverkan.

gällande dina andra öppna frågor så vet jag inte om de är genuina med nyfikenhet eller om de är sarkastiska. Om du genuint undrar så kan jag dela min syn, men hela tråden är på sitt sätt ett vittnesmål om olika personers intryck och följder av att skaffa dem.

Stickan56
V mutalisken skrev:
Det var någon längre upp som nämnde radon och då besvarade jag det från vårt perspektiv - dvs att vi inte har radon. Jag vet inte om det har en påverkan.

gällande dina andra öppna frågor så vet jag inte om de är genuina med nyfikenhet eller om de är sarkastiska. Om du genuint undrar så kan jag dela min syn, men hela tråden är på sitt sätt ett vittnesmål om olika personers intryck och följder av att skaffa dem.
Nej, om du haft radon hade det inte påverkat dina nässlemhinnor.

Jag har läst några broschyrer från olika tillverkare av luftrenare och dom lovar mycket, att minska risken för dammallergi t.ex. Enligt professor Agnes Wold kan man inte vara allergisk mot damm.

Jag tror att i fösta han borde man koncentrera sig på temperatur och luftfuktighet i bostaden och som TS beskriver sluta med nässpray där sköljning med koksaltlösning är bättre alternativ.

Stickan

C Cider skrev:
I frånluftsfiltret är det mest damm.
Min installatör rekommenderar filterbyte en gång om året, så snart pollensäsongen är över. De som säljer filter rekommenderar 2-3 byten per år. Det tar jag med ett leende. Däremot rengör jag ventilerna ganska ofta.
Visst är det säkert så... Men lite beroende på hur du bor kan man behöva byta filter oftare.
Har man problem med luften hemma skulle jag garanterat börja med att byta 2ggr året. Mer än 2ggr? Nä det finns ingen anledning... om du inte bor precis vid E4an där du snubblar på bilarna när du kliver ut :D;)

• Gilla
Cider
  • Laddar…
C Cider skrev:
Placebo ska inte underskattas...
Men det känns lite dyrt kanske.

• Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.