Byggahus.se

Luftning låglutande plåttak??

1. A
    Medlem Nivå 1
    Hej, har försökt hitta information om detta ämne men får inte riktigt svar på mina funderingar.

Vi skall bygga ett hus i skärgårdsstil som har en sk. kaptens- / punsch-veranda på ena gaveln (det finns säkert ett otal benämningar). Tillbyggnaden/verandan är isolerad och varm och ingår i boendeytan på plan 1. På taket kommer det bli en balkong ut från plan 2.

Jag vill ha ett valmat tak (kuverttak, se bif bild) på nämnda veranda och på den balkonlösningen, men min byggare vill ha ett pulpettak (dvs hela taket har samma lutning och riktning från huvudbyggnaden ner till takfoten på tillbyggnaden och får därmed två lutande gavlar se bifogad bild) eftersom han vill ventilera taket från gavel till gavel. Han har säkert rätt i sin sak men jag tycker att det inte borde vara några problem med att bygga ett valmat tak då man har gjort det så många gånger tidigare. Taket kommer att bandtäckas.

Anledningen till att jag vill ha valmat tak är att jag tycker att det är snyggare att ha takfoten i samma nivå runt hela utbyggnaden.

Det jag inte riktigt blir klok på är hur man luftar det valmade taket på bästa sätt? Jag vill kunna visa honom att detta inte är några problem.

Plåtfälten som går mot fasad kanske man kan lufta där, men hur gör man? Hur gör man med övrig fält dvs de som slutar vid de två nockarna (kanske fel benämnning men "ryggen" som går från hörnen på till byggnanden snett in till fasad)??

/Andreas

2. Matti_75
    Medlem · Nivå 11
    Du bygger en luftad sarg mot väggen, som du luftar ut taket i. Hittar ingen bra bild att visa hur jag menar.

3. A
    Medlem Nivå 1
    Jag tror jag är med på vad du menar med en sarg vid väggen, men hur gör man vid nocken (x2)? Det kommer ju vara två nockbrädor som går från fasad snett mot hörnen, vidare går det balkar från nockbrädan till takfot. Det jag inte riktigt får ihop är att det borde bli fält från nockbrädan ner till takfoten som inte blir luftade i nocken? Eller, tänker jag fel?

4. A
    Medlem Nivå 1
    Kan man lösa det genom att jacka ur varje takbalk några centimeter där den möter nockbalken så luften från varje fält stiger vidare till nästa fält osv tills den kommer till fasaden och kan ventileras ut?

/Andreas

5. T
    Medlem Nivå 5
    Hej. Jag har varit med om en sådan där utbyggnad på ett två våningshus. Man gör en luftspalt hela vägen från takfoten till nocken. Viker upp plåten en 20mm innan väggen och lägger en plåt över den plåten som ett lock , men som inte ligger imot den undre plåten. Så att luften som ska ut får gå som ett upp och nervänt U och sen ut. Hoppas du förstår.

6. Matti_75
    Medlem · Nivå 11
    Ett alternativ är att lägga luftspalten ovanför takstolarna. Exempelvis spika masonite på takstolarna sedan en 22x45 läkt och sedan spika råsponten genom läkten ner i takstolen.