14 281 läst ·
49 svar
14k läst
49 svar
Luftning av tak. Takfot till takfot
https://www.fuktcentrum.lth.se/fileadmin/fuktcentrum/Publikationer/Bygg-Teknik/2_00_49.pdfCancerman_777 skrev:
Jagr inte snickare och har absolut inte studerat byggnaders historiska tekniska utveckling.
Ett tak är inte ett tätskikt. Det är en del av klimatskalet.
Du säger upprepat "du förstår inte xxxxxx" och "jag tror inte du förstår xxxxxx". Jag tycker du skall förklara istället.
Varför skulle det vara två olika saker? Förklara vari skillnaden ligger.
Och...källor till det du hävdar, tack.
"Att bygga takkonstruktioner utan luftspalt blir allt vanligare idag. Man får en snabbare uttorkning av byggfukten och en friskare takkonstruktion över tid. Denna gången i tejpskolan berättar vi om vilka produkter du använder när du har en takkonstruktion med takpannor och vill slippa arbetet med luftspalt."A Aunty skrev:
-Sjömarkens isolering
"En takkonstruktion som är lämplig till hus för hållbart byggande, exempelvis passivhus och Multi-Comfort House. Vid isolering av snedtak och stödben med skivor kan ISOVER Bjälklag/Stålregelskiva 36 c1200 (utbytt till ISOVER UNI-skiva 35) användas."
-Isover
-Isover
kan fortsätta för all forskning säger de samma, och mycket av de som byggs nu byggs utan luftspalt i taket.
sen att någon jobbat i 10 år och inte vet om detta är nog snarare tragiskt och synd om alla som drabbas av nåågon som inte vill göra rätt
sen att någon jobbat i 10 år och inte vet om detta är nog snarare tragiskt och synd om alla som drabbas av nåågon som inte vill göra rätt
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Intressant. Man lär sig någonting nytt varje dag.A Aunty skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 419 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 419 inlägg
Min värld är inte så svartvit och lättförklarlig men du misstar mig för någon som faktiskts bestämmer detta utan det är val som konstruktörer på företag som exempelvis NCC och Peab gör trots all den information du lägger ut. Jag har inget med det att göra men får ju se när det fungerar och också om något inte gör det.
jag arbetar med detta dagligen och vet många utbildade på NCC och Peab som du nämner som aldrig skulle rita in en luftspalt i ett tak då dom vet att det inte är bra.Rickard. skrev:
Min värld är inte så svartvit och lättförklarlig men du misstar mig för någon som faktiskts bestämmer detta utan det är val som utbildade konstruktörer på företag som exempelvis NCC och Peab gör trots all den information du lägger ut. Jag har inget med det att göra men får ju se när det fungerar och också om något inte gör det.
Men ditt resonemang haltar lite för jag vet även massvis projektörer på NCC och Peab som ritat in riskkonstruktioner som sedan förbjudits tex. enstegstätade tunnputs fasader på träkonstruktioner.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 419 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 419 inlägg
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Din argumentation stärktes av dokumentet från fuktcentrum.A Aunty skrev:
Nej jag är som sagt inte så insatt i ämnet utan lutar/har lutat mig mot gamla sanningar som inte är applicerbara vid dagens byggtekniker verkar det som.
Hur då?A Aunty skrev:
Luften som rör sig i luftspalten kommer utifrån, och är alltså redan nedkyld, så varför skulle den kondensera?
Besserwisser
· östergötland
· 2 774 inlägg
Besserwisser
· östergötland
· 2 774 inlägg
För övrigt så har inte jag heller varit på ett nybygge utan luftspalt..
Undantaget verandatak..
Men jag jobbar mest med gamla hus
Undantaget verandatak..
Men jag jobbar mest med gamla hus
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Va? Nej. Så uppfattade absolut inte jag det. Tvärtom. Visst, jag snabbläste, men jag uppfattade det som två täta skikt. Inget med diffusionsöppet eller annat, för då tillför du ju fukt. Det var det som var hela poängen; ingen fukt tillförs från boytan eller utemiljön.E eleson skrev: