God kväll,
Nu har vi kommit till nästa fas i bygget behöver lite råd på vägen.

Vi har i taket mellan takstolarna satt masonit och bärläkt så att luftningen blir fullgod. Men hur "tar sig luften in" dit? Vi har inget överhäng i takfoten eller något taköverhäng. Vi kommer ha hakfalspanel.

Min tanke är att jag kan skurva en 45 x 170 regel upp mot taket, som jag dessutom kan fästa rännkrokarna i då. Och låta luften ta sig in mellan falsen på panelen...

Hoppas min något luddiga förklaring på problemet kan uppfattas...
Tack på förhand
// repseJ
 
Vad ska du ha för takbeläggning? Har du pannor så sätt typ Benders doldis uppe och nere i varje fack.
 
F falkn skrev:
Vad ska du ha för takbeläggning? Har du pannor så sätt typ Benders doldis uppe och nere i varje fack.
Jag skulle såklart skrivit vad vi skall ha för tak. beläggning.
Men på södersidan skall vi ha solpaneler på papptak. Och på Norrsidan skall vi ha Plannjas trend.
 
Då är ju inte mitt förslag ett alternativ. Antingen får du köra oventilerat eller så till att du får in luft i takfot på något sätt. En sektion på huset hade hjälpt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.