G Guson skrev:
Man kan fråga sig hur "smart" det är att komma runt "problemet" med besiktning av tryckkärl genom att själv bygga ett ocertifierat kärl på åtminstone 4-5 gånger över besiktningsgränsen.
Nä, inte speiellt smart.

Tryckkärl är inget att leka med. Det finns en anledning till att det finns ett besiktningskrav på större tankar.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
G Guson skrev:
Man kan fråga sig hur "smart" det är att komma runt "problemet" med besiktning av tryckkärl genom att själv bygga ett ocertifierat kärl på åtminstone 4-5 gånger över besiktningsgränsen.
Det finns inget besiktningskrav på en rörledning för tryckluft, är den tillräckligt lång och grov så innehåller den lika stor eller större volym än en trycktank, fördelen var att där inte fanns några strömningsförluster.

När jag jobbade i en industri för många år sedan, så ”provtryckte” vi 2L petflaskor ett par gånger.
Vi skickade på 12bar och har för mig att flaskan sprängdes vid 10bar.
Det blev en jädra smäll, betydligt kraftigare än thunderkings och andra smällare som fanns på den tiden.
En kartong, något mindre än en flyttkartong, som vi la en flaska i blev i princip bara smulor.

Så en 30L tank som exploderar hade jag inte rekommenderat någon att vara nära.

• Gilla
martin43
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Det finns inget besiktningskrav på en rörledning för tryckluft, är den tillräckligt lång och grov så innehåller den lika stor eller större volym än en trycktank, fördelen var att där inte fanns några strömningsförluster.
Du förstod tydligen inte innebörden i det jag skrev.

G Guson skrev:
Du förstod tydligen inte innebörden i det jag skrev.
Jag tackar för alla råd, tipps och förslag och avslutar därmed tråden från mig ang luftkonpressor.

Kompressorn i filmen såg inte speciellt rostangripen ut.

Skulle gissa på att den small pga att tryckströmställaren var defekt, eller saknades helt. :thinking:

Jarlingar Jarlingar skrev:
Skulle gissa på att den small pga att tryckströmställaren var defekt, eller saknades helt. :thinking:
Och isf kan man ju undra vad säkerhetsventilen pyssmlar med, fast den kanske var borttagen för "den pös ju ändå bara mest hela tiden".

D Daniel 109 skrev:
Jo, men det gäller bara stora tankar.
Besiktningskravet på tryckkärl gäller ej för privatpersoner. Har varit på kurs i dag:)

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Det smäller ändå lika mycket om något händer.

• Gilla
Deathtrip2000 och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.