8 343 läst ·
50 svar
8k läst
50 svar
Lufthängd optokabel
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 200 inlägg
Det är vad vi i säkerhetsbranschen brukar kalla "tamper proof".GK100 skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 200 inlägg
Telia är lite lustiga. De tvärvägrar att dra fiber i luftledning fram till sin egen telestation för att kunna ge den ADSL förmåga med motiveringen att de aldrig någonsin har eller kommer hänga fiber i stolpledning.
När man sen då lite finkänsligt frågar hur de får fram fibern till telestationen brevid så blir det tyst .... (ja den är stolphängd sen 90 talet och har funkat utan avbrott).
Bredband västerbotten har hängt en hel del fiber på bland annat 40 KV förbindelser och då har det varit hängning av egen fiber direkt på stolparna en bit under högspänningen.
Det finns/fanns en kraftlina där man hade en fiber i centrum av kabeln istället för ett polystersnöre. Den togs fram med plastisolering ytterst till alla trädsäkringsprojekten. Sålde uruselt
När man sen då lite finkänsligt frågar hur de får fram fibern till telestationen brevid så blir det tyst .... (ja den är stolphängd sen 90 talet och har funkat utan avbrott).
Bredband västerbotten har hängt en hel del fiber på bland annat 40 KV förbindelser och då har det varit hängning av egen fiber direkt på stolparna en bit under högspänningen.
Det finns/fanns en kraftlina där man hade en fiber i centrum av kabeln istället för ett polystersnöre. Den togs fram med plastisolering ytterst till alla trädsäkringsprojekten. Sålde uruselt
Samma här.
4 miljoner plus moms. 166 anslutningar, 40 km grävning, 54 km kabel.
Edit: Momsen är avdragsgill om man gör rätt upplägg. Det är även möjligt att göra fel, vilket vissa föreningar fått erfara.
Länk till SKVs ställningstagande.
4 miljoner plus moms. 166 anslutningar, 40 km grävning, 54 km kabel.
Edit: Momsen är avdragsgill om man gör rätt upplägg. Det är även möjligt att göra fel, vilket vissa föreningar fått erfara.
Länk till SKVs ställningstagande.
Redigerat:
Av diverse nätsidor att döma utomlands så är ett av säljargumenten att luftburen optoledning tål paintball och softairgun kulor....:wow:.
Jag tror också på att gräva ner kablaget, det är mest långsiktigt riktigt. Jag börjar dock närma mig den gränsen att jag gärna betalar en bra slant extra, bara jag får fiber så snart som möjligt.
Så om jag kommer undan med en normal anslutningsavgift nere i bostadsområdet och får betala en lufthängd kabel själv så anser jag det vara värt det. På lång sikt så lär hela området få fiber på annat sätt och då får jag kanske en ny anslutningskostnad, men den risken är jag beredd att ta.
Jag tror också på att gräva ner kablaget, det är mest långsiktigt riktigt. Jag börjar dock närma mig den gränsen att jag gärna betalar en bra slant extra, bara jag får fiber så snart som möjligt.
Så om jag kommer undan med en normal anslutningsavgift nere i bostadsområdet och får betala en lufthängd kabel själv så anser jag det vara värt det. På lång sikt så lär hela området få fiber på annat sätt och då får jag kanske en ny anslutningskostnad, men den risken är jag beredd att ta.
Klicka här för att svara