Vi köpte ett gavel suterrängradhus i somras, 137kvm. Bytta fönster och ytterdörrar, tilläggsisolerad vind, totalt ca 40cm nu. Mekanisk frånluft i kök, badrummen samt tvättstugan.
Inga friskluftsventiler överhuvudtaget i hela huset, så det är väldigt tätt för att vara ett hus från 1976.

Vi märkte att det var väldigt fuktigt inomhus på nedervåningen när vi flyttade in, tvätt torkade inte samt det kändes väldigt kvalmigt, så vi köpte en avfuktare (woods MRD20). Som fick ner luftfuktigheten en hel del och löste problemet under sensommaren/hösten.

Värmen hade tidigare ägare genom direktverkande el samt luft/luftvärmepump som var 15 år gammal. Vi beställde en ny i höstas (Mitsubishi Sumo 35) och fick den installerad. Den här lvp klarar utan problem att värma hela huset då den sitter i trappen mellan våningarna, med en luftriktare uppåt och en nedåt. Vi sover med öppna dörrar och behöver därmed inte ha element igång, inte ens när det var -15 för några veckor sedan.

Nu på vintern har vi inte alls samma problem med luftfuktigheten, och avfuktaren går bara några gånger om dagen i några minuter. Vi ställer fönster på glänt, ca 1cm, på både uppe och nedervåningen när vi är hemma, för att få in frisk luft, och stänger igen när vi går ut. Luften känns bra inne. Vi har totalt 8 temperatur och fuktmätare utplacerade. Ingen av dessa har visat högre luftfuktighet än 50% de senaste veckorna, förutom i badrummet när vi duschat, men det är ju inte så konstigt. Temperaturen är ca 2 grader varmare uppe än nere, men det är inget problem för oss då vi sover nere.

Vi är väldigt nöjda med våran elförbrukning på 969kwh i december, med ca 21 grader uppe och 19 nere. Det är ju nästan för bra för att vara sant? Förra ägaren hade 17000kwh per år, och min prognos ligger på 7500-8000kwh.

Min fråga är egentligen Finns det några problem med detta? Vi får ju in frisk luft genom två fönster när vi är hemma, och när vi inte är hemma så stänger vi fönster, vilket minimerar uppvärmningskostnaderna rejält. Och då tillkommer ju ingen direkt fukt inifrån huset? Fukten som tillkommer tar ju avfuktaren hand om, som står inställd på 40%. Avfuktaren drar inte alls mycket nu på vintern, men desto mer när det är varmt och kvalmigt.

Har läst att mögel osv kan uppstå vid hög luftfuktighet så är lite orolig för det, men det borde väl inte vara något problem om man har en luftfuktighet på under 50%, oavsett om man har ett tätt hus? Om vi håller koll och har avfuktare inställda på 40% så borde det väl inte vara något problem att strunta i att installera friskluftsventiler? På sommaren när luftfuktigheten går upp så vet jag inte, luftvärmepumpen har ju ett avfuktningsläge, samt att man kan använda avfuktaren och ha fönsterna öppna en hel del. Avfuktaren kommer ju dra el då, samt generera värme vilket man inte vill ha på sommaren, men den kostnaden får man igen på vintern med väldigt låga uppvärmningskostnader?

Visar bilder från två av fuktmätarna, den ena i badrummet nere, som har haft högst luftfukighet i snitt den senaste veckan, spikarna är ju när vi duschat. Och den andra fuktmätaren är från vardagsrummet på övervåningen.

Tacksam för svar.

• Svartvit planritning av en bostad med tre sovrum, hall, garderober, och altan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en lägenhet med vardagsrum, kök, sovrum, hall, matplats och WC/dusch.
    Skapa konto
  • Skärmavbild av app som visar veckans luftfuktighetsgraf i ett badrum.
    Skapa konto
  • Graf som visar genomsnittlig luftfuktighet i rum över en vecka.
    Skapa konto
Sover ni med fönster öppna året om ?

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
allt under 70% i relativ luftfuktighet är bara att ignorera ur mögelsynvinkel
och vill ni ha lite marginal är väl 65% att bra riktvärde.

Graf över mögelrisk beroende på relativ fuktighet och temperatur, med olika riskzoner.
Skapa konto

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Sover ni med fönster öppna året om ?
Ja, dock inte rummen vi sover i, utan fönstret i sovrummet på övervåningen samt i mittenrummet på nedervåningen. Vi använder bara två sovrum nu, det vänstra samt det högra på nedervåningen. De står alltså bara på lite glänt, ca 1cm öppning.

Måste vara bättre och enklare med justerbara ventileri fönster i alla sovrum. Det är vanlig byggstandard och minsta kravet idag om du tex bygger ett nytt hus. Risk finns att det regnar in, förstör fönster eller karm. Samt att det finns anledning att inte behöva köra avfuktaren.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
F
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Måste vara bättre och enklare med justerbara ventileri fönster i alla sovrum. Det är vanlig byggstandard och minsta kravet idag om du tex bygger ett nytt hus. Risk finns att det regnar in, förstör fönster eller karm. Samt att det finns anledning att inte behöva köra avfuktaren.
Om inte annat så gnäller väl försäkringsbolaget högt om man har fönster öppet och har inbrott.

M MrDizzy skrev:
allt under 70% i relativ luftfuktighet är bara att ignorera ur mögelsynvinkel
och vill ni ha lite marginal är väl 65% att bra riktvärde.

[bild]
Går det verkligen att lita på den där grafen?

L micke880 skrev:
Ja

L micke880 skrev:
Undrade precis som du så jag letade runt.
Alla tabeller, information och andra grafer jag hittat säger precis samma sak. Så ja den ska gå lita på

M MrDizzy skrev:
Undrade precis som du så jag letade runt.
Alla tabeller, information och andra grafer jag hittat säger precis samma sak. Så ja den ska gå lita på
Tack. Då borde det inte vara något problem med 85% luftfuktighet nu om det blir minusgrader inom 8 veckor?

L micke880 skrev:
Tack. Då borde det inte vara något problem med 85% luftfuktighet nu om det blir minusgrader inom 8 veckor?
+4 på min vind och 85% rh

Lite tajt med 85 o 4C.
Personligen skulle jag överväga att köpa o köra en avfuktare o försöka få lite mer marginal.
Tråkigt med de extra kostnaderna men alternativet med att åtgärda mögel riskerar att kosta betydligt mer.

Sen kan du fundera på om du ska stoppa in en fläkt som styrs av absolut fuktighet. Dvs som bara går då det är torrare ute i gram/kbm än på vinden.
Byggde en sådan lösning själv o kostnaden ligger på ca 3500-4000.
Ligger nu på ca 60% och förra vintern på 72%
en stor Varning är dock på sin plats.
Det bygger på hemma automatisering som är starkt beroende framkallande och gör du troligen kommer att spendera mer ;)

EDIT:
Dock ger en sådan lösning inte mycket just nu då det är vinter utan vår/sommar/höst går fläkten vid gynnsamt klimat vilket inte finns just nu

M MrDizzy skrev:
Lite tajt med 85 o 4C.
Personligen skulle jag överväga att köpa o köra en avfuktare o försöka få lite mer marginal.
Tråkigt med de extra kostnaderna men alternativet med att åtgärda mögel riskerar att kosta betydligt mer.

Sen kan du fundera på om du ska stoppa in en fläkt som styrs av absolut fuktighet. Dvs som bara går då det är torrare ute i gram/kbm än på vinden.
Byggde en sådan lösning själv o kostnaden ligger på ca 3500-4000.
Ligger nu på ca 60% och förra vintern på 72%
en stor Varning är dock på sin plats.
Det bygger på hemma automatisering som är starkt beroende framkallande och gör du troligen kommer att spendera mer ;)

EDIT:
Dock ger en sådan lösning inte mycket just nu då det är vinter utan vår/sommar/höst går fläkten vid gynnsamt klimat vilket inte finns just nu
Nu undrar jag varför det är tajt. Om några dagar ska det bli -4 där jag bor i några dagar, vilket gör att jag inte bör oroa mig, förrän nästa gång rh samt temp är i det gulmålade?

Det du byggde, är det ungefär samma funktion som trygghetsvakten erbjuder? Är själv ingen hejare på att bygga såna grejer, håller mig till datorn.

F
L micke880 skrev:
+4 på min vind och 85% rh

Vi flyttade in i somras och har också kallvind. Av ren nyfikebhet köpte jag en sensor och satte där. Ser inte så bra ut men det har funkat i 20 år sedan huset byggdes?

Skärmavbild av app visar historik över temperatur och luftfuktighet mätningar, mellan 1 och 15 januari 2023.
Skapa konto

F Fideliox skrev:
Vi flyttade in i somras och har också kallvind. Av ren nyfikebhet köpte jag en sensor och satte där. Ser inte så bra ut men det har funkat i 20 år sedan huset byggdes?

[bild]
Hur har du monterat sensorn? Det är onekligen rätt höga luftfuktighetsvärden med tanke på temperaturen också.

Själv har jag 85% med en temperatur på 6 just nu. Det är precis på gränsen och inget jag borde ha för länge. Mitt hus är från 1904 och har haft (och kanske har) mögelproblem på vinden till och från.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.