G GalliMattias skrev:
Jag har inte hittat filter som är tvättbara.
Jag dammsuger filtret på min Nibe 730, har bara bytt filter 2 ggr sedan 2018. Har du provat att bara dammsuga rent det?

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
H hablam skrev:
Jag dammsuger filtret på min Nibe 730, har bara bytt filter 2 ggr sedan 2018. Har du provat att bara dammsuga rent det?
Jag ska testa det och notera flöde före/efter.👍🏻

H hablam skrev:
Samma här, dammsuger av det en gång i månaden nu under eldningssäsongen och varannan månad-ish under sommaren.
Köpte åxå en rulle som jag klipper till, byter vartannat år ungefär & då är det ganska svart!
Har en NIBE 750 år 2014 & vet inte om det skiljer något på den rent filtermässigt?

• Gilla
GalliMattias
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
OK!

Hade också det på förra huset och det var nästan oftare jag fick byta de små remsorna till filter än det till Nibe pumpen.

Vet inte hur filtret i din pump ser ut men på min Fighter 310 var det bara en duk i en kasett. Köpte duk på rulle och klippte till både på inkommande och till pumpen.
På 735 är det en kassett man byter ut. Jag har inte kolla friskluftsfiltren sedan jag intstallerade ventilerna - kanske ska se hur de ser ut…

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
G GalliMattias skrev:
På 735 är det en kassett man byter ut. Jag har inte kolla friskluftsfiltren sedan jag intstallerade ventilerna - kanske ska se hur de ser ut…
Ju skitigare friskluftsfilterna är ju tätare blir dom och desto mindre skit kommer in.
Sen finns väl olika klasser på filterna och många går att köpa på metervara mycket billigare än färdig klippta.

Jag tappar ca 10% flöde på en månad på en F730 som har vanlig filtermatta.

Man ska dock betänka att givaren sitter rakt under där smutsen fastnar. Är helt övertygad om att luften inte reduceras så kraftigt som givaren visar då stora delar av filterkasetten är nästan som ny.

Men man märker på frekvensen och att den presterar bättre efter byte.

Jag köper G2 och G3 filter på matta och klipper till. Ett filter kostar växelpengar och jag fixar dem 1 gång månaden. Dammsuger 1-2ggr och byter kanske var tredje månad.

På sommaren kör jag G3 modell tjockare och G2 på vintern.

Hade jag haft dyra filter som på 735 så hade jag bytt till matta.

Tomture61
Hajar inte detta med att man måste byta ett filter i FLVP .
I min 18 år gamla IVT 490 satt ett mycket grovt filter som sköljdes ur var 3:e månad .
En IVT 490 vs en mycket kraftfullare FLVP borde ha samma luftflöde för samma kvm hus .
Bytte till ett g3 filter när originalfiltret gav upp , även detta är tvättbart .

H hablam skrev:
Jag byter ett par gånger om året och dammsuger däremellan

kostar bara 50 kr på filterhuset.se

https://www.filterhuset.se/se/sv/Ventilationsfilter/Nibe/F370-F730-F750/m/m1000141

S735 har ett helt annat typ av filter, dessa brukar inte lämpa sig för dammsugning som ett enkelt filt

https://www.filterhuset.se/se/sv/Ventilationsfilter/Nibe/S735/m/m_NIBE_S735

P PurreP skrev:

[länk]

S735 har ett helt annat typ av filter, dessa brukar inte lämpa sig för dammsugning som ett enkelt filt

[länk]
Detta visste jag inte att 735 hade annan typ, kanske det går att blåsa det med tryckluft?

Har också tänkt på tryckluften och ska testa. 735 har en kassett med veckar filter i, så den är klurigare att göra ren…

P PurreP skrev:

[länk]

[länk]
Vart fick du den infon ifrån? Jag dammsög mitt S735 filter och det gick fint. Som nytt efteråt.

D DanielSt81 skrev:
Vart fick du den infon ifrån? Jag dammsög mitt S735 filter och det gick fint. Som nytt efteråt.
Jag har läst det någonstans, tror att det var hos Nibe...

Kanon att det verkar funka iaf

A
Har en Nibe F470 och byter filter (båda 2) en gång per år. Dammsuger dom var 3:e månad.

Nya köper jag på dammsugarpåsar.nu, eftersom de har billig frakt.

På min F370 dammsuger jag dem var tredje månad och byter när de känns tillräckligt skitiga, typ vart annat år kanske. Har köpt en filtermatta jag klipper till lagom bitar av.

är det samma typ av kassetter som på AC eller ftx ? för dom brukar inte vara dyra

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.