1 481 läst ·
30 svar
1k läst
30 svar
Luftfiltret redan slut - hur ofta byter ni? Nibe S735
Samma här, dammsuger av det en gång i månaden nu under eldningssäsongen och varannan månad-ish under sommaren.H hablam skrev:
Köpte åxå en rulle som jag klipper till, byter vartannat år ungefär & då är det ganska svart!
Har en NIBE 750 år 2014 & vet inte om det skiljer något på den rent filtermässigt?
På 735 är det en kassett man byter ut. Jag har inte kolla friskluftsfiltren sedan jag intstallerade ventilerna - kanske ska se hur de ser ut…R Robert-san01 skrev:
Ju skitigare friskluftsfilterna är ju tätare blir dom och desto mindre skit kommer in.G GalliMattias skrev:
Sen finns väl olika klasser på filterna och många går att köpa på metervara mycket billigare än färdig klippta.
Jag tappar ca 10% flöde på en månad på en F730 som har vanlig filtermatta.
Man ska dock betänka att givaren sitter rakt under där smutsen fastnar. Är helt övertygad om att luften inte reduceras så kraftigt som givaren visar då stora delar av filterkasetten är nästan som ny.
Men man märker på frekvensen och att den presterar bättre efter byte.
Jag köper G2 och G3 filter på matta och klipper till. Ett filter kostar växelpengar och jag fixar dem 1 gång månaden. Dammsuger 1-2ggr och byter kanske var tredje månad.
På sommaren kör jag G3 modell tjockare och G2 på vintern.
Hade jag haft dyra filter som på 735 så hade jag bytt till matta.
Man ska dock betänka att givaren sitter rakt under där smutsen fastnar. Är helt övertygad om att luften inte reduceras så kraftigt som givaren visar då stora delar av filterkasetten är nästan som ny.
Men man märker på frekvensen och att den presterar bättre efter byte.
Jag köper G2 och G3 filter på matta och klipper till. Ett filter kostar växelpengar och jag fixar dem 1 gång månaden. Dammsuger 1-2ggr och byter kanske var tredje månad.
På sommaren kör jag G3 modell tjockare och G2 på vintern.
Hade jag haft dyra filter som på 735 så hade jag bytt till matta.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 177 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 177 inlägg
Hajar inte detta med att man måste byta ett filter i FLVP .
I min 18 år gamla IVT 490 satt ett mycket grovt filter som sköljdes ur var 3:e månad .
En IVT 490 vs en mycket kraftfullare FLVP borde ha samma luftflöde för samma kvm hus .
Bytte till ett g3 filter när originalfiltret gav upp , även detta är tvättbart .
I min 18 år gamla IVT 490 satt ett mycket grovt filter som sköljdes ur var 3:e månad .
En IVT 490 vs en mycket kraftfullare FLVP borde ha samma luftflöde för samma kvm hus .
Bytte till ett g3 filter när originalfiltret gav upp , även detta är tvättbart .
Jag byter ett par gånger om året och dammsuger däremellanH hablam skrev:
kostar bara 50 kr på filterhuset.se
https://www.filterhuset.se/se/sv/Ventilationsfilter/Nibe/F370-F730-F750/m/m1000141
S735 har ett helt annat typ av filter, dessa brukar inte lämpa sig för dammsugning som ett enkelt filt
https://www.filterhuset.se/se/sv/Ventilationsfilter/Nibe/S735/m/m_NIBE_S735
Detta visste jag inte att 735 hade annan typ, kanske det går att blåsa det med tryckluft?P PurreP skrev:
Har också tänkt på tryckluften och ska testa. 735 har en kassett med veckar filter i, så den är klurigare att göra ren…
Vart fick du den infon ifrån? Jag dammsög mitt S735 filter och det gick fint. Som nytt efteråt.P PurreP skrev: