R Robert-san01 skrev:
30m2 lägger du på mindre än en dag så för det hyr du. Hade du sagt 130...
Ja det kanske är värt att hyra för 30, men sen kommer jag troligen få hjälpa både svärfar och mina föräldrar. Eventuellt andra släktingar när de får nys om att jag kan lägga tak..

Tänkte också lägga pappen på vårt kommande hus, och blir det under 200m2 tak blir jag förvånad. Så kan nog vara värt att titta på en egen maskin :)

Tomture61
H Husbygge2020 skrev:
Från vilken sida ska man köpa och vilket märke?

Har lagt takpapp flera gånger nu och inser att det hade varit skönt att kunna köra med maskin för att testa skillnaden. Nästa projekt blir troligen ett tak på drygt 30 kvm, så där kan det börja bli värt en spikpistol. Kommer troligtvis satsa på luftdrivet, men hur gör man med slangen? Blir det inte opraktiskt?

Jag kollade på att hyra en och det kostade runt 200 kr/dygn, funderar istället på att köpa en egen. Vet ni om exempelvis Basso från Bauhaus är ok kvalitet för en hobbysnickare?
Köp min , har kört 1 låda pappspik + ngr rullar till
https://www.bauhaus.se/spikpistol-mtf-papp-c31-45-f1-19-45mm.html

-Tack för många bra synpunkter. Jag anar att luftdrivet blir bra för min del. Kanske också för att en luftpistol väger c:a 1,5 kg eller däromkring. Såg en batteridriven som vägde 4+ kg c:a
och skulle sannolikt riskera att skjuta mig själv i foten innan jag fick upp vapnet...

D DOMUS skrev:
luftpistol väger c:a 1,5 kg
Vilken har du sett i dom viktklasserna?
Jag försökte använda luft en gång i tiden men vart galen på slangen som alltid trasslade sig och va i vägen, aldrig mer.

E elmont skrev:
Eller så använder du en sådan här [länk]
Men man klamrar väl inte fast takpapp?

Tomture61 Tomture61 skrev:
Köp min , har kört 1 låda pappspik + ngr rullar till
[länk]
Jag skickar ett pm!

S
Kör duk också klamrar du! La 60m2 på 3h, och hade aldrig lagt papp innan.

Jo, man klamrar ofta fast underlagspapp och som sagt alltid? duk. Kör man med klammer så är det bara att dunka ca 4 ggr för varje spik så har man ungefär samma yta som trycker mot pappen. När man sedan lägger läkten på den förklistrade pappen kommer den ingen stans

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.