3 999 läst ·
22 svar
4k läst
22 svar
Luftdriven eller eldriven pistol när jag skall spika fasad och takpapp?
Ja det kanske är värt att hyra för 30, men sen kommer jag troligen få hjälpa både svärfar och mina föräldrar. Eventuellt andra släktingar när de får nys om att jag kan lägga tak..R Robert-san01 skrev:
Tänkte också lägga pappen på vårt kommande hus, och blir det under 200m2 tak blir jag förvånad. Så kan nog vara värt att titta på en egen maskin
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 334 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 334 inlägg
Köp min , har kört 1 låda pappspik + ngr rullar tillH Husbygge2020 skrev:Från vilken sida ska man köpa och vilket märke?
Har lagt takpapp flera gånger nu och inser att det hade varit skönt att kunna köra med maskin för att testa skillnaden. Nästa projekt blir troligen ett tak på drygt 30 kvm, så där kan det börja bli värt en spikpistol. Kommer troligtvis satsa på luftdrivet, men hur gör man med slangen? Blir det inte opraktiskt?
Jag kollade på att hyra en och det kostade runt 200 kr/dygn, funderar istället på att köpa en egen. Vet ni om exempelvis Basso från Bauhaus är ok kvalitet för en hobbysnickare?
https://www.bauhaus.se/spikpistol-mtf-papp-c31-45-f1-19-45mm.html
-Tack för många bra synpunkter. Jag anar att luftdrivet blir bra för min del. Kanske också för att en luftpistol väger c:a 1,5 kg eller däromkring. Såg en batteridriven som vägde 4+ kg c:a
och skulle sannolikt riskera att skjuta mig själv i foten innan jag fick upp vapnet...
och skulle sannolikt riskera att skjuta mig själv i foten innan jag fick upp vapnet...
Jo, man klamrar ofta fast underlagspapp och som sagt alltid? duk. Kör man med klammer så är det bara att dunka ca 4 ggr för varje spik så har man ungefär samma yta som trycker mot pappen. När man sedan lägger läkten på den förklistrade pappen kommer den ingen stans
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden