En frågeställning angående luftburen värme och kamin/värmespridning.

Äger ett Borohus -87. Finns i Norrbotten.
Luftburen värme (bacho) med värmeåtervinning. .
Detta system värmer 130 m2.
Ekonomidelen på 50 m2 värms med elradiatorer.
Separat varmvattenberedare.

Installerade förra hösten en kamin, Contura 470, i allrummet (precis vid returluftintaget).
Var duktig på att elda så vi sänkte våran elförbrukning (inkl. hushållsel, värme, varmvatten) från 27000 kwh till ca. 17000 kwh.

Är inte helt nöjd med värmespridningen.
Värmen går inte ut i luftvärmekanalerna som jag hade hoppats.
Blir kallt i toaletter och i de rum som strålningsvärmen inte når.

Kaminen har 2 st "öppningar" där den varma luften sprids ut.
Min tanke är att täppa till en av kaminens "öppningar" och från det andra dra ett rör direkt in i returluftkanalen.
På detta sätt kommer mer värme in i luftvärmekanalerna och kan spridas i hela huset.
Måste också fundera ut någon snygg lösning på detta.

Frågan är om det kan bli för varm precis där värmen kommer in?
Från returluftintaget består kanalen av spånskiva innan den övergår till spirorör.

Hoppas min beskrivning går att förstå.
 
Hej,

Hur har det gått med detta projekt. Jag har samma "problem" med kalla toaletter när jag eldar för fullt i kaminen.

Vi har ett Boro-hus byggt 91, med Minivent luft-värme.
 
Vågade inte mixtra på med att dra några kanaler från kaminen då jag var rädd att det skulle bli för varmt.
Däremot har vi flyttat returluftintaget som förut var i golvhöjd upp i takhöjd.
Mäter man temperaturen vid golv resp. tak så skiljer det väldigt mycket då man eldar.
När vi eldat ett tag skruvar vi upp fläkthastigheten på 2:an och då ökar spridningen.

Är det inte allt för kallt ute blir tempen ok i rummen som är en bit ifrån kaminen.
Vid ca -15 och kallare är det svårt att få kaminens värme att räcka till i hela huset.
 
Ok, bra tips...

Jag undrar om det är det stora returluftintaget som sitter i vårt allrum (kaminen sitter i allrummet) som gör att toaletterna blir så kalla. Då vi eldar så blir det väldigt varmt i så gott som hela huset, i alla fall i de rum där dörrarna står öppna, men toaletterna förblir kalla om inte även dessa dörrar lämnas på glänt. Känns som om utsugen i badrummen inte lyckas skapa tillräckligt med "sugkraft" för att få in värmen där.

Vi har också utblås från den luftburna värmen i badrummen.
Termostaten till luftvärmen sitter i andra änden av huset sett från kaminen.
 
Luften som sugs in i returluftintaget blandas med frisk luft utifrån som har värmts upp av värmeväxlaren i köksfläkten. Detta gör att den kyls ned (beroende av hur kallt det är ute). Pga. detta får du aldrig in samma temp. på luften som det är i allrummet in i tex. toaletterna.
Är ingen expert på detta men hoppas du förstår.

Hur som helst så är det i alla fall en liten fördel att ha detta system (luftburen värme) då man eldar med kamin.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.