Jag funderar på att skaffa en avfuktare av modellen i bild. Utöver filter, behöver man byta något annat? Är det i själva filtret som Zeolit mm finns i eller sitter det separat?

Jag kanske köper en begagnad, och då vill jag veta vad som ev. kan vara "slutkört" och behöva bytas.

• Avfuktare Wood’s 42 med SMF-filterförpackning och måttstock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Zeolit???
Nä, det är bara filtret som ingår i löpande underhåll.
Det är en kondenserande avfuktare som bygger på att luften kyls ner och sedan värms upp igen (med "spillvärmen" från nedkylningsprocessen).

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Hej

Det enda som du kan/ska byta är luftfiltret. Som är ett veckat papper som luften sugs genom och hindrar större partiklar att komma in i kondensorn.

Vad som slits är kompressor och fläkt, och dessa är jag tveksam över om det är lönsamt att byta/laga. Kanske om du kan köpa delarna och byta själv.

Att köpa en begagnad går säkert bra om du känner säljaren och litar på denne.
Annars behöver du kontrollera avfuktaren genom att låta den vara på i ett stängt rum i 15-30 minuter och mäta med en hygrometer att den relativa luftfuktigheten minskar.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Annars behöver du kontrollera avfuktaren genom att låta den vara på i ett stängt rum i 15-30 minuter och mäta med en hygrometer att den relativa luftfuktigheten minskar
Eller göra det lite mer normala, känna efter så kylslingorna blir kalla och det bildas kondens på dom..

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Zeolit???
Nä, det är bara filtret som ingår i löpande underhåll.
Det är en kondenserande avfuktare som bygger på att luften kyls ner och sedan värms upp igen (med "spillvärmen" från nedkylningsprocessen).
Ja Zeolit. Se nästa inlägg.

En miss av mig. Jag trodde modellen i bild var en sorptionsavfuktare, men tydligen inte.

# 🌫️ **Hur fungerar en sorptionsavfuktare?**

En sorptionsavfuktare avfuktar luften **utan kompressor och kylsystem**. I stället använder den ett **sorptionshjul** som suger åt sig fukten. Så här funkar det steg för steg:

---

## 🔁 **1. Sorptionshjulet – hjärtat i maskinen**

Hjulet är ett stort, långsamt roterande hjul täckt med ett fuktabsorberande material (sorbent), vanligtvis:

* **Silicagel (kiselgel)**
* **Zeolit**

Detta material binder vattenmolekyler mycket effektivt, även när luften är kall.

---

## 🌬️ **2. Processluft – den luft som ska avfuktas**

* Fuktig luft sugs in i maskinen.
* Luften passerar genom en **stor del av sorptionshjulet**.
* Vattnet fastnar i sorbentet → luften lämnar hjulet **torr och varmare** (pga frigjord värme).

---

## 🔥 **3. Regenereringsluft – den del som torkar hjulet**

För att hjulet ska kunna fortsätta jobba måste det torkas kontinuerligt.

* En **separat luftström** värms av ett element.
* Den varma luften passerar genom **en liten sektor av hjulet**.
* Då frigörs vattnet som hjulet samlat upp.
* Denna luft blir **mycket varm och fuktig** och blåses **ut genom en slang** ut ur rummet/byggnaden.

Det är därför sorptionsavfuktare fungerar så bra i kalla utrymmen (källare, krypgrund, garage).

---

Ställde fråga till AI och fick svar :

Ja, sorptionsavfuktare kräver lite mer underhåll än bara filterbyte – men betydligt mindre än många tror. Här är en enkel översikt:

🔧 Vad behöver underhållas i en sorptionsavfuktare?

1. Filter (det du redan nämner)

– Ska hållas rena för att luftflödet ska vara korrekt och sorptionshjulet inte belastas i onödan.
– Vissa modeller har både grov- och finfilter.

2. Sorptionshjulet (rotorn)

• Ingen användare ska rengöra det själv, men det är en komponent som långsamt slits.
  • När hjulet slits minskar avfuktningskapaciteten.
  • Livslängd brukar vara 7–15 år, ibland mer.

3. Fläktar

• Sorptionsavfuktare har oftast 2 fläktar (processluft + regenereringsluft).
  • De kan behöva:
    • Rengöring från damm
    • Ibland byte av lager efter många år
  • Fläktarna kan hålla 10–20 år beroende på driftmiljö.

4. Värmaren (regenereringselementet)

• Detta är slitdelen som värmer luften för att torka sorptionshjulet.
  • Kan tappa effekt eller gå sönder efter lång tids användning.
  • Livslängd: 5–15 år beroende på hur mycket maskinen körs.

5. Tätningar i maskinen

• Sorptionsavfuktare är beroende av att processluft och regenereringsluft inte läcker in i varandra.
  • Tätningar av gummi eller filt kan torka ut eller slitas.
  • Byte vid behov, kanske vart 10:e år.

6. Slangar och genomföringar (om den är installerad med utsluft)

• Processluftslang och regenereringsluftslang kan behöva:
    • Kontroll för sprickor
    • Rengöring om det samlats damm
  • Dessa håller vanligtvis länge men är enkla att byta.

Total livslängd för en sorptionsavfuktare

De flesta håller 10–20 år, beroende främst på:

• Drifttid (hur många timmar per år)
  • Luftens renhet (dammit miljö → kortare livslängd)
  • Kvaliteten på modellen
Billigare hushållsmodeller: 7–12 år
Proffsmodeller (t.ex. Munters): 15–25 år

⭐ Kort svar​

Förutom filter är det framför allt fläktar, värmeelement, sorptionshjul och tätningar som behöver kollas över.
Ja, det finns absolut en livslängd, men många maskiner går 10–20 år om de hålls rena.

C
Vad skall du använda den till?

C cpalm skrev:
Vad skall du använda den till?
Jag brukar inte vilja utveckla mina frågor för mycket för att det blir lätt hänt att diskussioner tar andra riktningar. Man har ju hängt med ett tag här 😆

Men: Garage. 20-25kvm. Temp på vintern mellan nollan och +10. Oftast typ +6 i garaget (Stockholm) Underdimensionerat element och ingen isolering - bara betong. Man drar på vintern in vatten och det torkar låååångsamt. Rostfälla de luxe. Rätt höga fuktvärden.

En billig avfuktare som har en annan avfuktningteknik har jag läst inte är optimal för så låga temperaturer (ineffektiv).

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Dracula Dracula skrev:
En billig avfuktare som har en annan avfuktningteknik har jag läst inte är optimal för så låga temperaturer (ineffektiv).
Nä, du har rätt, en kondenserande avfuktare behöver några plusgrader för att kunna jobba.
Så Woods-avfuktaren är kanske inte riktigt rätt produkt för förutsättningarna.

En Wood's DSC50FM påstås fungera ned till plus 2. Men det är tveksamt för i krypgrunden med plus 3 gick den aldrig igång.
Nu med hjälp av en värmefläkt som körs 30 min och av 90 min är det plus 10 och då sker avfuktningen effektivt.

Nu skapar ju avfuktaren värme själv, så i ett stängt garage borde den värma upp lite så har du oftast minst 6 grader så fungerar det nog bra.

Alternativen är en absorptionsavfuktare. Men de är dyrare i inköp och drar 2-3 gånger så mycket el som en kondensavfuktare.

• Gilla
Dracula och 1 till
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
En Wood's DSC50FM påstås fungera ned till plus 2. Men det är tveksamt för i krypgrunden med plus 3 gick den aldrig igång.
Nu med hjälp av en värmefläkt som körs 30 min och av 90 min är det plus 10 och då sker avfuktningen effektivt.

Nu skapar ju avfuktaren värme själv, så i ett stängt garage borde den värma upp lite så har du oftast minst 6 grader så fungerar det nog bra.

Alternativen är en absorptionsavfuktare. Men de är dyrare i inköp och drar 2-3 gånger så mycket el som en kondensavfuktare.
Det är väl bara absorptionsavfuktare som avger värme, och kondensavuktare avger kyla.

Har du värmefläkten på en timer? En vanligt klassisk byggfläkt modell mindre?

Vid vilken temp tycker du att din kondensavuktare jobbar tillfredsställande?

Har du fuktmätare ? Når du rätt nivå?

C
Dracula Dracula skrev:
Det är väl bara absorptionsavfuktare som avger värme, och kondensavuktare avger kyla.
Nä, netto värmer kondensavfuktaren rummet med motsvarande drifteffekten eftersom ingen värme leds bort ur rummet i processen.
Eftersom processen har en verkningsgrad < 100% så genererar den lite mer värme än vad den genererar kyla.

Dracula Dracula skrev:

Har du värmefläkten på en timer? En vanligt klassisk byggfläkt modell mindre?

Vid vilken temp tycker du att din kondensavuktare jobbar tillfredsställande?

Har du fuktmätare ? Når du rätt nivå?
Hej

Ja en vanlig byggfläkt på 1000 W, som just nu körs 30 minuter och är avstängd 90 min.

När luftavfuktaren köptes i februari förra året var det plus 3 grader och 99% relativt luftfuktighet.
Just nu är det 12 grader och 80% relativt luftfuktighet. Var nere mot 60% när värmefläkten kördes 24/7 en period.
Verkningsgraden, det vill säga hur mycket vatten som hamnar i dunken, ökar med högre temperatur. Men det ökar också elförbrukning, så det gäller att hitta en temperatur för avfuktningen är ok till en hanterbar kostnad.

Nu är det svårt att jämföra en stängd krypgrund med ett garage där det tillförs fukt kanske dagligen från bilen.
Men du kan ju börja med enbart luftavfuktaren och sedan köpa en värmefläkt om temperaturen är för låg.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Hej

Ja en vanlig byggfläkt på 1000 W, som just nu körs 30 minuter och är avstängd 90 min.

När luftavfuktaren köptes i februari förra året var det plus 3 grader och 99% relativt luftfuktighet.
Just nu är det 12 grader och 80% relativt luftfuktighet. Var nere mot 60% när värmefläkten kördes 24/7 en period.
Verkningsgraden, det vill säga hur mycket vatten som hamnar i dunken, ökar med högre temperatur. Men det ökar också elförbrukning, så det gäller att hitta en temperatur för avfuktningen är ok till en hanterbar kostnad.

Nu är det svårt att jämföra en stängd krypgrund med ett garage där det tillförs fukt kanske dagligen från bilen.
Men du kan ju börja med enbart luftavfuktaren och sedan köpa en värmefläkt om temperaturen är för låg.
Ok.
Ja det är en lösning jag försöker resonera mig fram till. Alltså vad blir bäst för mig. Jag har ingen lust betala 5000kr för en avfuktare. Jag tänker mig en billigare modell typ Jula 1000-1500kr och istället tillföra mer värme med ett extra portabel värmeelement(jag har ett som kan användas, o ställas in i 3 olika effekter upp till 1200w)

Energiförbrukningen och avfuktningseffekten är ju också att väga in i kalkylerna. Jag behöver komma ner till 50-60% luftfuktighet. Men har inte så högt som du, utan max ca 78% - om jag minns rätt.

Elementet kan gå på timer eller hela tiden, och där får man prova sig fram vad som krävs för att höja tempen tillräckligt. Önskar att avfuktaren kunde automatiskt slå av självmant vid önskat värde. Detta ska gå med Woods avfuktare vad jag förstår.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.