Misstänker luft i två golvvärmeslingor och undrar hur man löser det på ett smidigt sätt?
MVH Hans

• wirsbo.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett sätt som jag använt för att lufta är följande:
Stäng returen från fördelaren
Stäng samtliga slingor
tag bort returslangen från den slinga du ska lufta
Öppna reglerratt alt. styrdon på den slinga du ska lufta och låt vattnet från returslangen rinna ut i en hink.
tänk på att fylla vatten i värmesystemet medan du luftar.
När det inte kommer någon luft mera så stäng reglerratten och återmontera.

Hoppas jag fått med allt

/Stefan

• Gilla
Asbäst
  • Laddar…
stefans sätt lät lite jobbigt.

Stäng alla slingor med rattarna utom den du vill lufta och arbeta med lutnippeln på vanligt vis. Gör så för båda slingorna.

Om inte detta funkar kan du ju börja om från början igen. Stäng huvudkranen på fördelaren, anslut vatten (inlopp) på nedre vinkelventilen/luftnippelns undersida, stäng alla slingor utom den du ska lufta, blås vatten igenom. Vatten ut ordnar du via den övre luftnippeln, längst till höger i din bild. Anslut en slang, gärna med en liten kran på i änden så att du sakta kan stänga av och därmed få hög vattenhastighet.

• Gilla
Flamur
  • Laddar…
Helt rätt som MathiasS skrev!

Jag var väl halvt sovande när jag skrev. Har både Wirsbos och en hemmabyggd fördelare som saknar luftnippel. Jag svarade för den andra modellen.

Hans, om du har en bit vattenslang 1/2" typ gardena med gängad anslutning så passar den på Wirsbos fördelare.

/Stefan

Tackar för svaren, men vart finns luftnippeln?

Hans32 skrev:
Tackar för svaren, men vart finns luftnippeln?
Titta på din bild. Längst till höger, övre raden, sitter vinkelkoppling som har ett täcklock uppåt, en rörstump nedåt (bypass). Under locket sitter luftningen. man öppnar och stänger med en insexnyckel bakom locket på sidan.

På den undre raden sitter en likadan koppling fast uppochner. Där kan du ansluta inkommande vatten.

Kanon, ska prova med det.
MVH Hans

MathiasS skrev:
gärna med en liten kran på i änden så att du sakta kan stänga av och därmed få hög vattenhastighet.
?? Stänger man kranen sjunker väl vattenhastigheten?

I övrigt bör man ha en genomskinlig slang ut från fördelaren så att man ser när luften är helt borta och spola tillräckligt länge med fullt flöde

Matss skrev:
?? Stänger man kranen sjunker väl vattenhastigheten?

I övrigt bör man ha en genomskinlig slang ut från fördelaren så att man ser när luften är helt borta och spola tillräckligt länge med fullt flöde
Om man stänger kranen helt sjunker hastigheten rätt mycket....;)

MathiasS skrev:
Om man stänger kranen helt sjunker hastigheten rätt mycket....;)
Javisst, men du skriver att du stänger kranen för att få hög hastighet!? Jag vill också ha hög hastighet så att man får ut luften, men varför en kran då??

Mats, ta en vattenslang, sätt på vattnet, sätt tummen för nästan hela hålet. Voila, vattnet sprutar ut mycket fortare än tidigare.

MathiasS skrev:
Mats, ta en vattenslang, sätt på vattnet, sätt tummen för nästan hela hålet. Voila, vattnet sprutar ut mycket fortare än tidigare.
Absolut, men vad har det med att lufta golvvärme?? Så fort du stryper utloppet kommer ju hastigheten i slangen att minska!

Frågan var alltså: Vad gör den extra kranen för nytta?

Jag håller med matss om det där med hastigheten! Vi är ju ganska ointresserade av vilken hastighet vi har vid förstrypningen (tummen). Det blev nog en tankevurpa?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.