Jag har luft i värmesystemet som består av både golvvärme på bv och radiatorer på öv.
Det rosslar och låter väldigt mycket i radiatorerna emellanåt.
När jag skulle prova lufta dom så kommer det vatten direkt, och inte luft. Så jag vred åt igen och lät det vara..
Var jag för snabb, borde jag låta det komma ut mer vatten och att luften kommer efter en stund? Det blev lika på alla 4 radiatorer..
 
B
Prova att stänga av cirkpumpen först. Nej, så fort det kommer vatten ska man sluta släppa ut luft/vatten ur elementet.
 
Jag brukar först fylla upp systemet till maxtryck (i vårt fall 2,5bar).
Sedan stänga av cirkulationspumpen och låta den vara avstängd ett tag.

Vissa radiatorer är felkonstruerade så att en del luft blir kvar i radiatorn fastän det bara kommer vatten via luftningsskruven.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.