Byggahus.se
E
Skrivet av: Christian

Som föregående skribent, vad händer om man inte stänger av cirkulationspumpen?
 
E
Skrivet av: christian

Citerar föregående skribent, vad händer om man inte stänger av cirkulationspumpen? Tacksam för svar.
 
E
Skrivet av: Jan

Hjälp jag har försökt allt men jag får ingen värme alls från första rör som kommer från värmeväxlare, jag luftar och luftar men misstänkar att värmeväxlare av gammal sort Parca Norrhammar typ Minel `79 är trasig (ström finns), cirkulationspump snurrar vad kan det vara?
 
E
Skrivet av: Ny Husägare 2012

Som föregående skribent, vad händer om man inte stänger av cirkulationspumpen?
 
E
Skrivet av: Olof

Måste man stänga av cirkulationspumpen?
 
E
Skrivet av: muminmamma

Varför ska man stänga av cirkulationspumpen? 'Om den är på så pumpas ju vatten ut elementen som jag luftar. Det får väl svämma ut en stund så jag vet att luften har kommit ut.

Tacksam för råd och tillrättelse!
 
E
Skrivet av: mikael

Stänger man inte cirkulationspumpen kan man med lite otur dra in luft "bakvägen".
 
G
Skulle någon kunna beskriva konstruktionen på en radiator om hur vattnet färdas igenom, liknade radiatorn på bilden överst fast med lite bredare med 3 bulor som skulle kunna vara kanaler.
 
E
Om det inte kommer något alls då? Varken luft eller vatten? Mitt element står och bubblar hela tiden och det är varmt på vänstra sidan där termostaten är och svalare närmare nippeln. Det kom ut lite vatten men sen kom ingenting. Bor på andra våningen i ett tvåvåningshus.
 
Jag är mer nyfiken på hur man luftar golvvärmeslingor. Rörmokaren satte in en koppling i ett hörn med möjlighet till luftning i den största slingan, men i de övriga två slingorna finns inget sånt. Gör man det på fördelaren eller shunten? Jag har en vanlig LK shunt.
 
Angående frågan om cirkulationspumpen så undrade jag också det tidigare. Överallt står det bara att man ska stänga av den, men ingenstans står det varför.

Nyligen bytte jag tre raddar i källaren och då tror jag att jag upptäckte i alla fall en anledning. När jag fyllt systemet med vatten igen så lät jag cp'n gå ett tag för att röra runt vattnet lite. Vid en av raddarna nära värmepumpen hörde jag ett porlande, men det var inte i själva radiatorn, utan i ett av rören som gick upp i bjälklaget. När jag stängde av cp'n hörde jag hur det gurglade till och sedan tystnade. Min (högst egensnickrade) teori är att så länge cp'n var igång hölls luftfickan på plats, men när vattenflödet stannade kunde luften ta sig vidare uppåt i systemet.

Så min tanke är att när det är dags för luftning av radiatorerna så kommer jag stänga av cp'n i god tid för att låta vatten och luft i systemet lugna ned sig, och sedan lufta radiatorerna. Förhoppningsvis hinner då alla ev. luftfickor leta sig upp till raddarna och då låta sig luftas ur.
 
  • Gilla
Smalllionheart och 2 till
  • Laddar…
Ej verifierad skrev:
Skrivet av: Rickard

Börja nere och gå uppåt.. Dessutom om man ska va petig så: Gamla hus hade ingen cirkpump vid installationen varför ledningarna drogs med fall/lutning. Kolla hur lutningen ligger i källaren och lufta därefter. Funkar inte luftnippeln så går det hjälpligt att stänga termostaten och lossa MYCKET försiktigt på muttern ovanför för att släppa ut luften.
Gammal tråd men om man inte lyckas öppna luftnippeln är det smidigare att ta bort termostaten och packboxen och trycka på plattan inne i termostatventilen. Fördelen är att man även blir av med skit som sitter i ventilen.
 
Krilleman
Dåligt tips enligt mig.

Då är muttern ovan termostaten mycket bättre att släppa på försiktigt samtidigt som termostaten är i stängt läge!
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Dåligt tips enligt mig.

Då är muttern ovan termostaten mycket bättre att släppa på försiktigt samtidigt som termostaten är i stängt läge!
Bara för att du inte gillar det behöver det inte vara dåligt tips. Har funkat för mig när jag varit tvungen till att lufta radiatorer med fastsatta luftningsnipplar
 
Krilleman
B Bengt Henrik skrev:
Bara för att du inte gillar det behöver det inte vara dåligt tips. Har funkat för mig när jag varit tvungen till att lufta radiatorer med fastsatta luftningsnipplar
Jo det är ett dåligt tips för att alla termostatventiler med packboxar inte fungerar på samma sätt.

Missar man här så kan man stå med ofrivillig stråle sunkigt radiatorvatten rakt ut ur termostaten och packboxen ha skjutit iväg...

Därför är det säkrare att dra termostaten i botten och lufta med den lekande muttern direkt ovan termostatventilen om luftnippeln ej fungerar som det är tilltänkt. Det räcker oftast att släppa något halvt varv innan det pyser på vatten/luft-blandning.

Det absolut bästa är självklart att byta luftnippeln så det är enkelt att utföra luftningen! Och bor man i bostadsrätt rör man inte värmesystemet alls. Det är oftast föreningens egendom.

Bor man i villa så är det också bra att försäkra sig om hur man gör systemet trycklöst vid kristillfällen innan man börjar skruva! ;)
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.