4 298 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Luft-vatten till ett gammalt hus. Vad behöver jag?
Hej..!
Jag har ett gammalt hus ifrån 1850 som jag håller på att byta värmesystem i.
Huset är på ca 220 m2 på två våningar
Det var el element i hela kåken när jag köpte det och jag håller långsamt på att bygga ett vattenburet golvsystem i bottenvåningen.
Min tanke är alltså att låta el-elementen sitta kvar på ovanvåningen och ha vattenburen golvvärme på undervåningen.
Idag har jag lagt golvvärme i ca 50% av bottenvåningen och driver det med en Nibe elpanna som står ovanpå en stor vv beredare.
Min tanke är att koppla in en luftvatten VP när jag byggt ut golvvärmen lite mer, men vad är det jag behöver?
Om jag förstått rätt så kan jag inte bara byta ut el pannan mot en LVVP utan ska helst ha en acc tank emellan som buffert?
Hur stor bör en sådan vara?
Och det hade ju vart skönt att slippa att ha kvar den gamla vv beredaren så då bör jag leta efter en acc-tank med inbyggd vv beredare?
Hur många kw bör en LVVP ha till dom ca 120-140 kvm golvyta jag har på undervåningen.
Huset ligger på västkusten är tilläggsisolerat med blygsamma 50mm i väggarna.
ca 200 mm isolering i tak och golv och det sitter 3 glasfönster överallt.
Så den biten är redan gjord.
Jag har ett gammalt hus ifrån 1850 som jag håller på att byta värmesystem i.
Huset är på ca 220 m2 på två våningar
Det var el element i hela kåken när jag köpte det och jag håller långsamt på att bygga ett vattenburet golvsystem i bottenvåningen.
Min tanke är alltså att låta el-elementen sitta kvar på ovanvåningen och ha vattenburen golvvärme på undervåningen.
Idag har jag lagt golvvärme i ca 50% av bottenvåningen och driver det med en Nibe elpanna som står ovanpå en stor vv beredare.
Min tanke är att koppla in en luftvatten VP när jag byggt ut golvvärmen lite mer, men vad är det jag behöver?
Om jag förstått rätt så kan jag inte bara byta ut el pannan mot en LVVP utan ska helst ha en acc tank emellan som buffert?
Hur stor bör en sådan vara?
Och det hade ju vart skönt att slippa att ha kvar den gamla vv beredaren så då bör jag leta efter en acc-tank med inbyggd vv beredare?
Hur många kw bör en LVVP ha till dom ca 120-140 kvm golvyta jag har på undervåningen.
Huset ligger på västkusten är tilläggsisolerat med blygsamma 50mm i väggarna.
ca 200 mm isolering i tak och golv och det sitter 3 glasfönster överallt.
Så den biten är redan gjord.
Alla stora tillverkare har elpannor som hör ihop med värmepumpen. Elpannan innehåller varmvattenberedare, eltillskott och styrsystem.
Ställ frågan på varmepumpsforum.com så får du säkert en massa bra svar kring dimensionering och inkoppling.
Ställ frågan på varmepumpsforum.com så får du säkert en massa bra svar kring dimensionering och inkoppling.
Hur mkt el går det åt idag?
En av fördelarna med elvärme är att man ser energiförbrukningen för huset/hushållet direkt på elräkningen.
Jag misstänker att du behöver mer än 6-7 kW effekt till ett äldre hus om 120 - 140 m2.
En av fördelarna med elvärme är att man ser energiförbrukningen för huset/hushållet direkt på elräkningen.
Jag misstänker att du behöver mer än 6-7 kW effekt till ett äldre hus om 120 - 140 m2.
Ligger på ca 25 000 kW idag.
Men då värmer jag ett garage på 130 kvm med en luft-luft pump med.
Sedan kan jag inte inte räkna hem hem hela elräkningen då jag ska ha kvar el- elementen på ovanvåningen.
Jag vet inte vilken vp jag ska ha, lite därför jag skapade tråden.
Behöver jag en separat acc tank tex?
Men då värmer jag ett garage på 130 kvm med en luft-luft pump med.
Sedan kan jag inte inte räkna hem hem hela elräkningen då jag ska ha kvar el- elementen på ovanvåningen.
Jag vet inte vilken vp jag ska ha, lite därför jag skapade tråden.
Behöver jag en separat acc tank tex?
Nej, normalt behövs det ingen separat acc-tank.E elis skrev:
Nu börjar ju inverterpumpstekniken sprida sig från LLVP till de andra VP-typerna, men annars kan man tänka sig en gammal hederlig on/off VP (till lägre pris kanske) och då kan en acc-tank optimera förutsättningarna för driftsekonomi och livslängd på pumpen. Då en acc-tank + installation kostar en slant så tror jag emellertid inte att det finns ngn tillräckligt billig on/off-pump att det lönar sig. Däremot om du vill kunna komplettera med vattenburen ved/pellets eller solvärme så är en acc-tank lämplig/nödvändig.
Jag skulle titta bland de kända märkena för att skaffa mig en uppfattning om de olika alternativen, sedan se vilka firmor i närområdet som sysslar med försäljning & installation. Tror det är viktigare att få tag på rätt firma. En bra installation och driftssupport + service/reservdelar är viktigare än de relativt små skillnader i prestanda mellan pumparna. Det ska ju vara lång livslängd och ett problemfritt ägande, annars blir det dyrt och tråkigt.
Ta in flera offerter och låt dem komma ut och rekommendera något. Då får du nog de lämpligaste rekommendationerna. Det är så många aspekter som påverkar. T ex som du nämnde 130 m2 garage som värms med LLVP. Man behöver få ett ganska exakt värde på husets uppvärmningsbehov, samt varmvattenbehov. Då behövs många fler uppgifter, och så exakta som det bara går att uppbringa. Ju mer korrekt underlag du kan förse VP-firmorna med, desto bättre förslag kommer du att få.
Klicka här för att svara