Hej

Var juh tvugen att gå bli medlem här nu när alla ska sälja olika värmesystem till vårt obyggda hus. :)
Saken är att vi har varit rätt så inställda på antingen borra för bergvärme eller jordvärme, men idag dök det upp ett helt nytt system då.
Detta gör saken ännu värre än innan.

Det har kommit till marknaden en ny sort luft /vatten pump som klarar av att värma även vid temperaturer på 25 minus.
Här slipper man ju kostnaden för att borra helt vilket är en heldel pengar.
Tyvärr så kan man ju inte rådfråga dessa säljare vad som är bäst eftersom de säljer ju givetvis sitt då.

Frågan är vad gör man jordvärme VS denna nya luft / vatten pump.
Vi ska bygga helt själva i lösvirke en plansvilla på landet. Huset blir ca 160 kvm utvändigt.

Tips?

MHV Nybyggaren

Klarar att värma är en sak, men frågan är hur mycket den kramar ut i förhållande till hur mycket du stoppar in.

Har ni tänkt att ha någon vedkälla att stödelda med?

Absolut.
Har både vedeldat i köket och i vardagsrummet.
Planerna ligger på golvvärme.

som sagt så ska du kolla vad COP är vid olika tempraturer & hur många kW den levererar,när det är kallt. det är ju meningslöst att ha en pump som kan värma vid -25 grader, om den bara kan leverera 1kw til ett COP på 1,5. då är den inte värd mer än dom som bara klarar -10 grader...

nu vet jag inte vad du fått för priser, men en luft/vatten brukar hamna på ungefär samma investerings kostnad som jordvärme.

var bor du, hur mågna kW kräver huset?

Bra svar. Googla är en bra grej :) COP
Jo har ingen som helst aning om det där alls.
Vad energiförbrukningen på huset kommer vara är också ett mindre mysterie. Vilket jag ska ta tag i snarast.
Priserna är väl inte direkt humana som vi fått, lutar åt jordvärme eftersom vi har en gigantisk åker på tomten så.
Nå pris på denna nya pump luft /vatten har vi inte fått än, kommer väl nästa vecka.

När de gällde pump till jord eller berg värme tänkte vi på en sånhär : IVT PremiumLine X15

Det blir en stor och dyr pump för ett så "litet" och nybyggt hus, jag har en 6 kW bergvärme på ca: 220m2 (1plan+källare) med ett tillskott på ca: 100 kwh/år byggt 80 mitt i jämtland.

elmont skrev:
Det blir en stor och dyr pump för ett så "litet" och nybyggt hus, jag har en 6 kW bergvärme på ca: 220m2 (1plan+källare) med ett tillskott på ca: 100 kwh/år byggt 80 mitt i jämtland.

det srämer inte, du måste ha energi tillförsel på annat håll. lura inte trådskaparen nu!

Hur menar du med att "Huset blir ca 160 kvm utvändigt"?
Är byggytan typ 10x16 m?

Jag luras inte men jag glömde att nämna att jag även har en värmeväxlare (två kasetter i serie) och det ger ju lite tillbaka. min totalförbrukning ligger på ca: 14 000 kwh/år varav värmepump med alla cirkpumpar drar ca: 7500kwh/år. ca: 50 cm i taket 30 i väggar, treglasfönster. Har en Thermia TWS 6, volymtank 160 liter, konvektorelement 150 m aktivt hål, lägsta temp in +2 grader tillskott i vinter ca: 10 timmar a 3 kw (+ legionella), klarar (utan blåst) - 17 i några dygn utan tillskott.
Så ett nybygt hus med en byggyta av 160m2 ska inte behöva nått mera och absolut inte en X15, om inte man fuskar med isolering och täthet.

Fast i värsta fall så kan väl huset vara 160 + 160 + 90 = 410 kvm (1,5 plan med källare) "utvändig yta" och det skulle ju förklara pumpvalet.

I första inlägget står: Vi ska bygga helt själva i lösvirke en plansvilla på landet. Huset blir ca 160 kvm utvändigt. Så jag är fräck nog att tro att både källare och vindsvåning kommer att saknas

elmont skrev:
I första inlägget står: Vi ska bygga helt själva i lösvirke en plansvilla på landet. Huset blir ca 160 kvm utvändigt. Så jag är fräck nog att tro att både källare och vindsvåning kommer att saknas
Du är fräck du ;)
Missade detta och en 6 eller 8 kw pump borde väl bli bra.
Undrar varför x15 har kommit på tal? Tänker de bygga stor pool?

Hahah
Vad roliga inlägg det fanns här då.

Kan ju lugnt informera att den gigantiska pumpen X15 är bortglömd iaf. Tok för stor. (som ni sagt)
Det lutar åt jordvärme och mindre pump.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.