Hej

Har ett hus på ca 300 kvm där ca 80 kvm inte värms upp (källare), mer än till 14-15 grader..
Huset har 3-glas fönster, tilläggsisolering i väggar och tak samt vattenburen värme i form av element, förutom ca 50 kvm med vattenburen golvvärme.

Vi har kollat på jordvärme, ca 800 meter, men har problem att få ner all slang tack vare fiber och högspänning kabelar som går genom vår åker.

Bergvärme är inte aktuellt, grannar har borrat och efter ca 90 m så är det bara skit då vi bor på gammal sjöbotten.

Sitter nu och funderar på luft/vatten och placera den på ett uthus ca 10 meter från värmepannan, vad tycker ni är det ens värt att fundera på?

Vi bor i småland.

B bergquist skrev:
Hej

Har ett hus på ca 300 kvm där ca 80 kvm inte värms upp (källare), mer än till 14-15 grader..
Huset har 3-glas fönster, tilläggsisolering i väggar och tak samt vattenburen värme i form av element, förutom ca 50 kvm med vattenburen golvvärme.

Vi har kollat på jordvärme, ca 800 meter, men har problem att få ner all slang tack vare fiber och högspänning kabelar som går genom vår åker.

Bergvärme är inte aktuellt, grannar har borrat och efter ca 90 m så är det bara skit då vi bor på gammal sjöbotten.

Sitter nu och funderar på luft/vatten och placera den på ett uthus ca 10 meter från värmepannan, vad tycker ni är det ens värt att fundera på?

Vi bor i småland.
Titta på en Nibe S2125. En av de bästa.

• Gilla
bergquist
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Vilken värmepanna ska man ha till den för 300 kvm, önskar så klart att den inte ska vara underdimensionerad

B bergquist skrev:
Vilken värmepanna ska man ha till den för 300 kvm, önskar så klart att den inte ska vara underdimensionerad
Hej,
var i landet bor ni?
Man brukar säga ett effektbehov på mellan 50-75W/m².
Vad har ni för radiatorer idag (stora/små)?

Jag brukar alltid rekommendera så "enkel" & "billig" värmepump som möjligt eftersom livslängden på kompressorer ofta bara är runt 15år och när den lägger av vill jag inte ta en ny dyr investering i onödan. Övriga delar i värmeanläggning håller oftast +25 - 30 år.

Att sätta värmepumpen "långt" ifrån huset är inget problem om man bara tänker på
-isoleringen
-frysskyddet

• Gilla
bergquist
  • Laddar…
L lat skrev:
Hej,
var i landet bor ni?
Man brukar säga ett effektbehov på mellan 50-75W/m².
Vad har ni för radiatorer idag (stora/små)?

Jag brukar alltid rekommendera så "enkel" & "billig" värmepump som möjligt eftersom livslängden på kompressorer ofta bara är runt 15år och när den lägger av vill jag inte ta en ny dyr investering i onödan. Övriga delar i värmeanläggning håller oftast +25 - 30 år.

Att sätta värmepumpen "långt" ifrån huset är inget problem om man bara tänker på
-isoleringen
-frysskyddet
Hej

Småland, Värnamo för att vara mer specifik.
Vi har vatten radiatorer i varje rum förutom hall och våra två badrum som har golvvärme (vattenburet på allt).

Idag har vi stora/små sektions radiatorer i rummen, beräknade av vvs för att täcka behovet, idag kör vi ved med tre ackumulatortankar totalt 1500 liter och 10 år gammal vedpanna som fungerar kanon, detta är för framtiden.

Hur långt kan vi sätta den, för oss är det ca 10-15 meter för ideal placering (för att slippa se den) men å andra sidan placerad i norr, vilket kanske inte är så bra?

B bergquist skrev:
Hej

Småland, Värnamo för att vara mer specifik.
Då borde väl 50W/m2 räcka som dimensionering.
B bergquist skrev:
Idag har vi stora/små sektions radiatorer i rummen, beräknade av vvs för att täcka behovet
Problemet där är väl att de kan vara dimensionerade för 80/60C och då är de alldeles för små för en värmepump. Radiatorer för värmepump dimensioneras med fördel för 45/35C
På den här sidan kan du kolla om radiatorerna är tillräckligt stora
https://proffs.lenhovda.com/sektionsradiatorer/klassisk-sektionsradiator
B bergquist skrev:
Hur långt kan vi sätta den, för oss är det ca 10-15 meter för ideal placering (för att slippa se den) men å andra sidan placerad i norr, vilket kanske inte är så bra?
Här är det väl bara isoleringen på kulverten som styr.

L lat skrev:
Då borde väl 50W/m2 räcka som dimensionering.

Problemet där är väl att de kan vara dimensionerade för 80/60C och då är de alldeles för små för en värmepump. Radiatorer för värmepump dimensioneras med fördel för 45/35C
På den här sidan kan du kolla om radiatorerna är tillräckligt stora
[länk]

Här är det väl bara isoleringen på kulverten som styr.
Tack för alla svar.
Isoleringen för kulvert kan vi ta i då inget annat påverkar.

Gällande element så har vi enligt listab REX, 580 mm höga.

I de små rummen som är snitt 16 kvm så finns det 2 element, bredd 950 mm vardera och i de stora rummen som snittar 32 kvm så finns det 2 eller tre element som är vardera 1750 mm

Hur vet jag om det är ok nog?

E Elajomannen skrev:
Räkna på hur kraftig värmepump du behöver. S2125 är inte den mest kraftfulla och jag känner mig tveksam till att s2125-12 skulle räcka, speciellt om du inte vill köra elpatron.

B bergquist skrev:
Hur vet jag om det är ok nog?
Börja med att beräkna varje rums energibehov utifrån 50W/m² * rummets yta.

Gå sedan in på länken
https://proffs.lenhovda.com/sektionsradiatorer/klassisk-sektionsradiator

Välj att visa dimensionering 45/35⁰
Kolla på tex ditt element i sovrummet som vi säger är 16m² och alltså behöver 800W. Jämför din radiators storlek med den som i länken ger 800W. Har de någorlunda samma mått?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.