26 794 läst ·
53 svar
27k läst
53 svar
Luft/luftpump, vilken av dessa?
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Kommer det inte upp någon värme alls från nedre våningen så kan man ibland på som ett "lock" i trappen.
Kan vara för dålig ventlilation på övervåningen eller att det är så pass mycket kallare luft som vill rinna ner för trappen så man måste ha på någon elradiator vid just trappen för att minska "kallraset" .
Kan vara för dålig ventlilation på övervåningen eller att det är så pass mycket kallare luft som vill rinna ner för trappen så man måste ha på någon elradiator vid just trappen för att minska "kallraset" .
Precis så blir det hos mig. Jag funderade på om det kanske var p.g.a. min (mekaniska) ventilation?TS Comfort skrev:Kommer det inte upp någon värme alls från nedre våningen så kan man ibland på som ett "lock" i trappen.
Tror du det räcker att starta det element jag har i hallen ca 1.5m från trappan?
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Det enda rådet jag kan ge dig tyvär att prova dig fram för att hitta en lösning med ventilation eller med att höja börtemperaturen som första åtgärd. Har du ett element/radiator på övre våningen i anslutning till trappen så kan lösningen vara att använda det lite grann så det inte blir samma kallras i trappen.
Har du mekanisk ventilation även i badrummet som påverkas av vinden ute eller har du någon elektrisk tex PAX fläkt som du kan köra för att se om det blir någon skillnad ?
Placera en eller 2 termometrar på övervåningen och gör lite justeringar med börtemperatur / elradiator / ventilation för att se vad som påverkar. Tänk på att efter varje ändring bör du vänta någon timme eller 2 så det hinner märkas någon skillnad.
Har du mekanisk ventilation även i badrummet som påverkas av vinden ute eller har du någon elektrisk tex PAX fläkt som du kan köra för att se om det blir någon skillnad ?
Placera en eller 2 termometrar på övervåningen och gör lite justeringar med börtemperatur / elradiator / ventilation för att se vad som påverkar. Tänk på att efter varje ändring bör du vänta någon timme eller 2 så det hinner märkas någon skillnad.
TS Comfort;1845653 Ibland kan det fungera att först ställa den på 31 grader i ca 15 minuter på full fläkt skrev:Tack för tipsen, jag ska prova så fort tillfälle ges.
Synd att tillverkarna inte lyckas konstruera bort missljud och knäppningar, det känns som dom flesta tillverkare av pumpar använder liknande plast, väldigt benägen att knäppa.
Det känns lite som att köpa en bil med otroligt lågt vägljud men där inredningen inte sitter ihop riktigt och knäpper o knakar, då har man ju missat helheten tycker jag.
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Prova och se om det hjälper, som sagt så fungerar det inte alltid !
Kontakta din återförsäljare om detta annars så får ni komma överens om något.
Kanske till och med finns någon servicebulletin om detta, har inte hört om någon men då vi inte haft några klagomål så har jag inte kollat.
Kan hålla med om att det borde vara ett ganska enkelt problem att lösa direkt vid tillverkningen .
Kontakta din återförsäljare om detta annars så får ni komma överens om något.
Kanske till och med finns någon servicebulletin om detta, har inte hört om någon men då vi inte haft några klagomål så har jag inte kollat.
Kan hålla med om att det borde vara ett ganska enkelt problem att lösa direkt vid tillverkningen .
Inget element där uppe vid trappen dessvärre.TS Comfort skrev:Det enda rådet jag kan ge dig tyvär att prova dig fram för att hitta en lösning med ventilation eller med att höja börtemperaturen som första åtgärd. Har du ett element/radiator på övre våningen i anslutning till trappen så kan lösningen vara att använda det lite grann så det inte blir samma kallras i trappen.
Ventilationen består, så vitt jag vet, utav en fläkt på taket och sug-uttag i köket, badrummet där nere, badrummet uppe samt allrum uppe.
Tänker att luften kanske blir uppsugen där nere innan den hinner upp?
Jag har pratat med kylmontören. han rekommenderar en Mitsubishi Heavy SRK25ZJX-S/ SRC25ZJX-SA. Han påstår att det heavyn är en bättre pump........... Det har att göra med garantin.
Är dessa pumpar likvärdiga SRK25ZJX-S/ SRC25ZJX-SA vs Mitsubishi Electric FH 25 VEHZ 635.
// vallenman
Är dessa pumpar likvärdiga SRK25ZJX-S/ SRC25ZJX-SA vs Mitsubishi Electric FH 25 VEHZ 635.
// vallenman
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Undrar om din kylmontör bara säljer Heavy eller har mest förtjänst på dom 
Vi har sålt båda och jag kan inte se någon fördel till Heavy förutom då kanske bredden på innerdelen !
Garantin är troligen 5 år på båda såvida det inte är längre på Heavy nuförtiden.
Heavy modellerna lyser med sin frånvaro på www.energimyndigheten.se där många modeller är testade av SP, om Heavy vore avsevärt bättre än många av sina "konkurrenter" så borde dom rimligen lämna in dom för test.
Nu säger inte dessa test allt men dom ger en fingervisning om effekter, effektivitet och ljudnivåer testade under samma förutsättningar.
Har du förtroende för din montör och han säger att den modellen är rätt för din fastighet och dom finns någorlunda lokalt runt dig så är det bästa rådet att göra det du tycker känns bäst
Vi har sålt båda och jag kan inte se någon fördel till Heavy förutom då kanske bredden på innerdelen !
Garantin är troligen 5 år på båda såvida det inte är längre på Heavy nuförtiden.
Heavy modellerna lyser med sin frånvaro på www.energimyndigheten.se där många modeller är testade av SP, om Heavy vore avsevärt bättre än många av sina "konkurrenter" så borde dom rimligen lämna in dom för test.
Nu säger inte dessa test allt men dom ger en fingervisning om effekter, effektivitet och ljudnivåer testade under samma förutsättningar.
Har du förtroende för din montör och han säger att den modellen är rätt för din fastighet och dom finns någorlunda lokalt runt dig så är det bästa rådet att göra det du tycker känns bäst
Det lutar åt att det blir en Mitsubishi Electric FH 25 VEHZ 635. Däremot har jag fått olika infon om vem som är "orginalimportören". Någon säger att det är Polarpumpen och att CanVac parallellimporterar sina, skillnaden på dessa pumpar skulle vara i ett tidigare skede kretskortet bla. Är det verkligen skillnad på dessa pumpar att en är mer nordenanpassad än den andra?
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Vad är det för stolle som säger att Polarpumpen skulle vara orginalimportör 
Mitsubishi Scandinavia i Sollentuna är originalimportören om man ska kalla "tillverkaren" för det.
Om du går in på deras hemsida www.mitsubishielectric.se så kan du på Mitsubishis egna hemsida vilka dom har har samarbete med i respektive land.
Är det samma modellbeteckning på innedel respketive utedel och det är samma version med E1 eller E2 beroende på modell så är det samma modell, däremot så kan det skilja garantimässigt vem som står bakom garantin .
Ingen med samma modellbeteckning är mer så kallat nordenanpassad än den andra.
Den du pratar med om uppgifterna du fått låter som någon som inte har koll och då kanske dom har lika dålig koll på resten och kanske inte ska vara en av dom som du funderar på att anlita som leverantör till dig !
Mitsubishi Scandinavia i Sollentuna är originalimportören om man ska kalla "tillverkaren" för det.
Om du går in på deras hemsida www.mitsubishielectric.se så kan du på Mitsubishis egna hemsida vilka dom har har samarbete med i respektive land.
Är det samma modellbeteckning på innedel respketive utedel och det är samma version med E1 eller E2 beroende på modell så är det samma modell, däremot så kan det skilja garantimässigt vem som står bakom garantin .
Ingen med samma modellbeteckning är mer så kallat nordenanpassad än den andra.
Den du pratar med om uppgifterna du fått låter som någon som inte har koll och då kanske dom har lika dålig koll på resten och kanske inte ska vara en av dom som du funderar på att anlita som leverantör till dig !
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Det är inte alla som "klarar" sig med en så pass klen modell men det beror på vart i landet man bor, hur fastigheten är isolerad samt hur långa och kalla vintrarna är.
Klarar du dig med den så är det bara att gratulera då du troligen har bra isolering eller inte bor i något köldhål eller är nöjd med vad den levererar då du stöttar med befintligt uppvärmningsystemem för ljud/komfortens skull.
Nu är inte en luft/luft värmepump tänkt som en värmekälla som ska klara hela huset utan en komplettering till befintligt uppvärmningssystem men vid -7 och kallare som det varit långa perioder så är det bra att det finns effekt att skjuta på med om/när det behövs.
Tycker själv det är alldeles för mycket lull lull på dom flesta maskiner som folk aldrig använder så jag har inget emot bacic maskiner.
Kampanjer tycker jag det är kors och tvärs på alla möjliga märken och modeller samt konkurens från gråimport/paralellimport så priserna lär nog inte komma lägre än vad dom är nu
Vad kostar en Heavy 20 modell på kampanj inkl en "standard" installation ?
Klarar du dig med den så är det bara att gratulera då du troligen har bra isolering eller inte bor i något köldhål eller är nöjd med vad den levererar då du stöttar med befintligt uppvärmningsystemem för ljud/komfortens skull.
Nu är inte en luft/luft värmepump tänkt som en värmekälla som ska klara hela huset utan en komplettering till befintligt uppvärmningssystem men vid -7 och kallare som det varit långa perioder så är det bra att det finns effekt att skjuta på med om/när det behövs.
Tycker själv det är alldeles för mycket lull lull på dom flesta maskiner som folk aldrig använder så jag har inget emot bacic maskiner.
Kampanjer tycker jag det är kors och tvärs på alla möjliga märken och modeller samt konkurens från gråimport/paralellimport så priserna lär nog inte komma lägre än vad dom är nu
Vad kostar en Heavy 20 modell på kampanj inkl en "standard" installation ?
vallenman skrev:Det lutar åt att det blir en Mitsubishi Electric FH 25 VEHZ 635. Däremot har jag fått olika infon om vem som är "orginalimportören". Någon säger att det är Polarpumpen och att CanVac parallellimporterar sina, skillnaden på dessa pumpar skulle vara i ett tidigare skede kretskortet bla. Är det verkligen skillnad på dessa pumpar att en är mer nordenanpassad än den andra?
Föreslår att du går på VEHZ 665 då den lämnar mer effekt vid sträng kyla. Inte stor prisskillnad. Det är samma pump.
Polarpumpen lämnar 5 års totalgaranti, kolla deras hemsida för villkoren.
Jag beställde 665:an från PP och det funkade bara bra. Jag har ingen tidigare pump att jämföra med men de erfarenheter jag fått från bekanta är att samtliga är nöjda med Mitsubishis pumpar. Så även jag efter ett år.
Skulle också ta 665.
Är nöjd med den själv, innerdelen är tyst och drar igenom mycket luft.
Är väl ett par tusenlappars skillnad, bra att ha extra effekt. Den drar ju inte mer el i onödan som jag förstår det.
Har den enklare innerdelen i garaget, det går inte att ställa in vilket håll luften ska blåsa lika bra på den, så bra i garaget men inomhus är den du kikat på roligare. Sedan verkar det vara sjukt bra luftfilterdel i FH. Fräschar upp min källardel en hel del.
Har kört de två pumparna plus golvvärme i badrummet bara nu när det varit lite kallare och det har varit varmt och skönt.
Är nöjd med den själv, innerdelen är tyst och drar igenom mycket luft.
Är väl ett par tusenlappars skillnad, bra att ha extra effekt. Den drar ju inte mer el i onödan som jag förstår det.
Har den enklare innerdelen i garaget, det går inte att ställa in vilket håll luften ska blåsa lika bra på den, så bra i garaget men inomhus är den du kikat på roligare. Sedan verkar det vara sjukt bra luftfilterdel i FH. Fräschar upp min källardel en hel del.
Har kört de två pumparna plus golvvärme i badrummet bara nu när det varit lite kallare och det har varit varmt och skönt.