8 215 läst ·
14 svar
8k läst
14 svar
Luft/luftpump har konstigt(?) ljud.
gäller innerdelen. Mitsubishi Hero 25.
Den har det vanliga blåsljudet, det går såklart inte att göra något åt
MEN! den har också något högfrekvent ljud, jag kan nog tyvärr mest likna det med att låta bromsklossar på en cykel svagt bromsa mot fälgen (men fortfarande låta hjulet snurra). Det är vinande, typ. Är detta normalt? Det låter inte jättemycket, men jag har aldrig noterat lätet från någon annan pump. Vad kan det handla om?
Den har det vanliga blåsljudet, det går såklart inte att göra något åt
MEN! den har också något högfrekvent ljud, jag kan nog tyvärr mest likna det med att låta bromsklossar på en cykel svagt bromsa mot fälgen (men fortfarande låta hjulet snurra). Det är vinande, typ. Är detta normalt? Det låter inte jättemycket, men jag har aldrig noterat lätet från någon annan pump. Vad kan det handla om?
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Kommer det från höger eller vänster sida?
Följer ljudet i styrka om du manuellt ökar och sänker fläkthastigheten?
Om du låser vingar i sidled och höjdled försvinner det då?
Har du i see sensor på och om så är fallet försvinner det om du stänger av funktionen?
Följer ljudet i styrka om du manuellt ökar och sänker fläkthastigheten?
Om du låser vingar i sidled och höjdled försvinner det då?
Har du i see sensor på och om så är fallet försvinner det om du stänger av funktionen?
Höll koll på i-seen, ljudet följde ej dens rörelser. Ljudet kommer också från ”hela” innerdelen upplever jag. Innerdelen har fast riktning. Min gissning just nu är gasen som nämndes ovan! Som sagt, inte allt för störande, ville bara kolla om det berodde på något fel 
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Ljudet från köldmediat i rören brukar en del snarare beskriva som gurgel/kaffekokaraktigt när den närmar sig börvärdet elller att det kommer en avfrostning
Ljudet som du beskriver som vinande bromsklossar var något nytt
Du får be återförsäljaren/montören komma förbi och lyssna om du vill försäkra dig om att inte något är ”fel”
Du får be återförsäljaren/montören komma förbi och lyssna om du vill försäkra dig om att inte något är ”fel”
Det var den förklaringen jag fick av min installatör i vilket fall!C Comfort Thomas skrev:Ljudet från köldmediat i rören brukar en del snarare beskriva som gurgel/kaffekokaraktigt när den närmar sig börvärdet elller att det kommer en avfrostning
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Ja det stämmer säkert , var just beskrivningen av vinande cykelbroms som jag inte förknippar ljudmässigt med ljudet som kan förekomma i rör och innerdelar
Menade inte att verka vara en besserwisser, men jag ville förtydliga varför jag svarade så "säkert" på frågan. Jag frågade nämligen samma sak till min installatör och så fick han komma och lyssna. Jag vet med mig att du själv är installatör för värmepumpar och besitter enorm kunskapC Comfort Thomas skrev:
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Tyckte inte det var något besserwisser svar .
Folks beskrivningar av ljud kan dock göra en förbryllad då man på snarlikt ljud kan få dom mest underliga liknelser och tusan vet vem som egentligen beskriver det bäst
Folks beskrivningar av ljud kan dock göra en förbryllad då man på snarlikt ljud kan få dom mest underliga liknelser och tusan vet vem som egentligen beskriver det bäst
HEJ!
Det är INTE det kokande ljudet. Med bromsande cykelljud menar jag inte heller det blöta tjutandet, utan mer den smutsiga felinställda klossen mot fälgen
ett sista försök att förklara ljudet är en flodsångare i Knivsta!
Skulle påstå att det låtit hela natten.
Det är INTE det kokande ljudet. Med bromsande cykelljud menar jag inte heller det blöta tjutandet, utan mer den smutsiga felinställda klossen mot fälgen
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Ha ha ytterligare en beskrivning
Om det följer varvtalet när du ändrar fläkthastighet så är det något med fläkttrummans stödlager eller något vid fläktmotorns axel som möjligtvis tar i.
Lustiga kvittande kan man få om innerdelen ligger i spänn som när väggen bakom buktar in/ut.
Man kan prova tycka på olika ställen på innerdelen om det försvinner då.
Om det nu är något sådant Eller vad det är kan bara din återförsäljare/montör svara på efter att ha varit där och lyssnat.
Om det följer varvtalet när du ändrar fläkthastighet så är det något med fläkttrummans stödlager eller något vid fläktmotorns axel som möjligtvis tar i.
Lustiga kvittande kan man få om innerdelen ligger i spänn som när väggen bakom buktar in/ut.
Man kan prova tycka på olika ställen på innerdelen om det försvinner då.
Om det nu är något sådant Eller vad det är kan bara din återförsäljare/montör svara på efter att ha varit där och lyssnat.
Lyckades du få bort det ? Jag har 3 st ln 25 men bara 1 har sett missljudet. Speciellt vid kyla.F fuentes skrev:
Klicka här för att svara