5 998 läst ·
18 svar
6k läst
18 svar
Luft-luft split med VVB och bidrag för energieffektivisering
Köpte du den?!?F Florry skrev:Hej alla kloka tänkare
Nu har jag jagat igenom forumet efter information om split-system för luft/luft-värmepumpar med inomhusdelar och VVB.
Jag har i dagsläget en pump från 2014 som troligtvis inte klarar en säsong till och den leverar inte vad jag önskar eftersom huset i princip är en lång korridor med rum längsmed bägge sidorna. DEssutom låter den som en lastbil har parkerat i vardagsrummet och porslinet skakar...
Förutsättningarna finns för att jag ska kunna söka bidrag enligt nya förodningen om energieffektivisering av småhus
[länk]
Detta kräver dock att jag löser varmvattenproduktionen med något annat än direktverkande el.
Min tanke är en luft/luftpump med split-funktion på två inomhusenheter och en VVB kopplad på samma utomhusenhet. Jag har dock bara hittat en leverantör av denna lösning.
[länk]
Är det någon som har tankar, synpunkter åsikter kring denna lösning?
HejJosefAlexx skrev:
Nej det blev inte så för jag fick aldrig svar på offertförfrågningar från företaget. Efter lite ytterligare undersökning och rådgivning har jag landat i att jag tar en separat värmepumpsberedare för att få tillgång till bidraget och sedan installerar jag två separat värmepumpar för två inomhusenheter.
Allting kommer dock göras efter årsskiftet för annars får jag inte pengar av staten...
Alright, nästa år för att uppnå 10-års ålder på tidigare värmepump ?F Florry skrev:Hej
Nej det blev inte så för jag fick aldrig svar på offertförfrågningar från företaget. Efter lite ytterligare undersökning och rådgivning har jag landat i att jag tar en separat värmepumpsberedare för att få tillgång till bidraget och sedan installerar jag två separat värmepumpar för två inomhusenheter.
Allting kommer dock göras efter årsskiftet för annars får jag inte pengar av staten...
Vilken värmepumpsberedare har du kikat på?
Jag ska beställa Sverigepumpen Bereda som du kikade på men utan luftvärmepump . Har redan en i källaren som fungerar men tror det finns möjlighet att koppla på en innedel när den väl lägger av , kört i 16 år..
Byter trasig 16-årig golvmodell på annan våning mot ny Daikin Prefera XTH-30 golvmodell .
Inte kollat modell än, är tämligen novis på området så jag håller på att boka in firmor för platsbesök, rådgivning och offerter.JosefAlexx skrev:
Alright, nästa år för att uppnå 10-års ålder på tidigare värmepump ?
Vilken värmepumpsberedare har du kikat på?
Jag ska beställa Sverigepumpen Bereda som du kikade på men utan luftvärmepump . Har redan en i källaren som fungerar men tror det finns möjlighet att koppla på en innedel när den väl lägger av , kört i 16 år..
Byter trasig 16-årig golvmodell på annan våning mot ny Daikin Prefera XTH-30 golvmodell .
Jag har en FTX som jag funderar på att koppla på VPB eftersom allting står i ett förråd så det är svårt att använda värmen inomhus till att värma vatten. Om detta ska fungera måste jag minska växlingen på ftx så det faktiskt kommer lite värme till vpb men som sagt vet jag inte om det kan fungera. Alternativet som jag ser det är en vpb med utomhusenhet
Klicka här för att svara