Vi gjorde också så att vi satte en Mitsubishi FH35 på varje våningsplan, njuter av lagom värme året om. Helt klart värt det i min mening!

W Wirdheim skrev:
Vi har ett 1,5-planshus byggt 2016. Huset ligger i fritt söderläge, solen bränner på hela dygnet och det är ofta runt 26-30 grader inomhus. Tänkte sätta upp en luftvärmepump på övervåningen för att få rimliga kvälls- och nattemperaturer. Låter det dumt?
Både vi och grannarna har satt luftvärmepump på övervåningen för kyla till kvällen/natten. Ångrar det inte en sekund - går den sönder efter garantin gått ut så köper jag en ny direkt.

Men personligen vill jag rekommendera en med app/wifi, det är fint att kunna ratta från mobilen i sängen eller när man är på väg hem från någon utflykt. Det kan också vara lättare att lägga schema på app än via fjärrkontrollen; allt beroende på märke och modell så klart.

När man väl har den, så kan man lika köra värme på hösten/vintern också. Jag upplever produkten som komforthöjande/livskvalitet och jag tycker inte det är dyrt att köra den heller.

• Gilla
StefanP och 1 till
  • Laddar…
W Wirdheim skrev:
Vi har ett 1,5-planshus byggt 2016. Huset ligger i fritt söderläge, solen bränner på hela dygnet och det är ofta runt 26-30 grader inomhus. Tänkte sätta upp en luftvärmepump på övervåningen för att få rimliga kvälls- och nattemperaturer. Låter det dumt?
Det låter inte alls dumt. Luft-luft värmepump är utmärkt och kan även hjälpa till att få ner energiförbrukningen vintertid.

O olotor skrev:
Johannes, kan du berätta mer om Sunblock? Hittar inget på nätet om detta, bara info om en eurodance grupp.
Hos Nordan heter det sunblock men det är en tunn metallfilm som glasen behandlas med från fabrik. Övriga tillverkare har samma sak men kallar det något annat. Har man redan fönster är det solskyddsfilm som är enklast om man inte vill ha markiser och ändå se ut

A Andreas-Lkpg skrev:
Jag är inte riktigt med på vad du menar? Om jag har 25 grader inne och det är 32 grader ute så fyller FTX-systemet upp huset med varmare luft?

Har kört ett extern AC, men den trycker ju bara på underifrån, medan FTX trycker på ovanifrån med varm luft.
Nej alltså tvärtom FTX behåller temperaturskillnaden bättre än om du bara skulle kört tomma rör. FTX suger ut den kalla inneluften och temperaturväxlar den så inkommande luft kyls ner av utgående luften.

Mitsubishi har 5 års garanti på många av sina pumpar, billiga i drift och bra kvalitet. En god natts sömn i svalka är värt mycket

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
P Poontus skrev:
va?
vi har tilläggsisolerat ordentligt i samband med en totalrenovering av övervåningen, det är ändå olidiligt/bastu

ska själv köpa en luft/luft av bättre kvalité till övervåningen i år, det blir även en bra avlastning för vår numera underdimensionerade luft/vatten på vintern
Låter konstigt, vi hade 30-35gr här i Norrland förra sommaren, men inte så varmt inne, och jag sover helst i 18gr, nä ingen kyla, vi har 660mm isolering i taket, sovrummet på övre våningen.

C COR skrev:
Både vi och grannarna har satt luftvärmepump på övervåningen för kyla till kvällen/natten. Ångrar det inte en sekund - går den sönder efter garantin gått ut så köper jag en ny direkt.

Men personligen vill jag rekommendera en med app/wifi, det är fint att kunna ratta från mobilen i sängen eller när man är på väg hem från någon utflykt. Det kan också vara lättare att lägga schema på app än via fjärrkontrollen; allt beroende på märke och modell så klart.

När man väl har den, så kan man lika köra värme på hösten/vintern också. Jag upplever produkten som komforthöjande/livskvalitet och jag tycker inte det är dyrt att köra den heller.
Lite off topic, men tror ni det går placera utedelen på sidan av en takkupa? Eller går det att sätta utedelen på nedervåningens utsida och sedan dra upp rör så att innedelen hamnar på övervåningen?

Sätt den nere och dra upp rör/kansler, eller ring och prata med han som ska göra jobbet, vet på vårt gamla hus så hängde vi innedelen i trapphuset och borrade in genom kallvinden, och kom ut ovanför uterummet, gjorde allt jobb utom att vacumsuga, men kylgubben inte så nöjd att behöva stå på taket till uterummet för att köra jobbet..

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Låt bli FTX systemet!
Är det en temeraturskillnad kommer FTX systemet att behålla skillnaden bättre. Så när det är varmare ute än inne ska FTX systemet vara aktivt! Sen under natten kan man köra bypass.
En FLVP som en del har suger bara in varmluft heta dagar och höjer temperaturen inne. När det är varmt ute vill man isolera utsidan från insidan så bra det går.

Ett väl isolerat hus hjälper att hålla temperaturen stabil, men har man stora fönster med mycket instrålning är det tufft utan AC.
Vi har sunblock på våra fönster som hjälper en hel del, det är en tunn film i fönstret som reflekterar värmestrålning
Jag är på G att sätta AC/VP luft-luft på ovanvåningen och har FTX. Har svart "tjärpapptak" i söder, tjock isolering i taket, 365 Ytong i ytteväggarna. Största värmeinstrålingen är fönster, räkna 500 W/m² fönsteryta, så ser man problemet. Min fösta investering var mörkläggnings rullgardiner. Värmen trängde in till spirorören till FTX efter några varma dagar i fjol, så då stängde jag ner den under dagen. Har nu kommit fram till investering i AC på ovanvåningen. Ska kolla om FTX:en ska var på när AC körs när det är igång. AC på ovanvåningen är alltid bra, kalla luften rinner nedåt. Felet var att jag skulle satt spirorören i taket på skuggsidan. Får bli i nästa hus. Superfixartips: Köp aluminiumfiltar och tejpa på utsidan på fönster där Fönster täckt med aluminiumfolie och tejp för att reflektera solvärme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
solen strålar in. Ser för j-ligt ut men funkar klockarent som värmereflektor!

• Gilla
fremax
  • Laddar…
J
Låt inte värmepumpen stå på obevakad bara, en bekant var borta en helg förra sommaren, dränering satte igen, fuktig luft och rejäl vattenskada under innedelen...

• Gilla
banjoragge
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Sätt den nere och dra upp rör/kansler, eller ring och prata med han som ska göra jobbet, vet på vårt gamla hus så hängde vi innedelen i trapphuset och borrade in genom kallvinden, och kom ut ovanför uterummet, gjorde allt jobb utom att vacumsuga, men kylgubben inte så nöjd att behöva stå på taket till uterummet för att köra jobbet..
W Wirdheim skrev:
Lite off topic, men tror ni det går placera utedelen på sidan av en takkupa? Eller går det att sätta utedelen på nedervåningens utsida och sedan dra upp rör så att innedelen hamnar på övervåningen?
Vi har våran utedel på nedervåningen, det finns rekommenderad maxlängd och absolut maxlängd för rören. Bäst att prata med säljaren om den saken. Tänk också på att en del enheter vill ha en egen 10A-säkring om man ska köra full värme när det är kallt ute. Elmatningen brukar vara i anslutning till utedelen. Både kondensrör och avfrostning släpper vatten, så vi har satt en bytta under för att det inte ska bli skridskois på vinter.

J Joukko skrev:
Har funderingar på att installera en luft/luft som AC eftersom det blir så jävla varmt på andra våningen (ca 55-60m2) när det är äckelvärme ute.
Ska man köra någon billig som tex från Jula eller ska man köra på kvalitet?
Vi har två st Zibro från Jula. Den ena köpte vi och installerade på nedervåningen 2007. Den andra installerades 2010 på övervåningen. Båda går bra fortfarande. Vi använder dessa främst för uppvärmning vintertid men när det blir för varmt inne har vi använt dem även sommartid. I början kylde vi luften till 19 grader men fick tips om att avfukta istället. Numera kör vi avfuktning 24 grader och det blir riktigt behagligt inomhus.

Redigerat:
Ang. Köpa kvalité eller inte, för 12 år sen ringde svärfar från Spanien och fråga om han skulle ta med en luft luft för under tusenlappen... Byggvaruhusets märke på utsidan och Toshiba på insidan... Går perfekt fortfarande trots avsaknad utav Norden anpassning

banjoragge banjoragge skrev:
Jag är på G att sätta AC/VP luft-luft på ovanvåningen och har FTX. Har svart "tjärpapptak" i söder, tjock isolering i taket, 365 Ytong i ytteväggarna. Största värmeinstrålingen är fönster, räkna 500 W/m² fönsteryta, så ser man problemet. Min fösta investering var mörkläggnings rullgardiner. Värmen trängde in till spirorören till FTX efter några varma dagar i fjol, så då stängde jag ner den under dagen. Har nu kommit fram till investering i AC på ovanvåningen. Ska kolla om FTX:en ska var på när AC körs när det är igång. AC på ovanvåningen är alltid bra, kalla luften rinner nedåt. Felet var att jag skulle satt spirorören i taket på skuggsidan. Får bli i nästa hus. Superfixartips: Köp aluminiumfiltar och tejpa på utsidan på fönster där[bild] solen strålar in. Ser för j-ligt ut men funkar klockarent som värmereflektor!
Klarar du dig utan ventilation kan du stänga av FTX:en annars bör den ju vara igång. Sen är ju inte svart papp det bästa ur reflexsynpunkt. Klä taket med speglar ;)

• Gilla
banjoragge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.