Behöver uppvärmning till vår atelje på tomten med Ca 28m2 yta.
Funderar på luft/luft pump och blickarna dras till Julas billiga varianter. Vill gärna installera själv men det verkar inte gå köpa dessa från Jula utan installatörs certifikat.

Kollar då på tex Amazon och hittar Tyska säljare som levererar kompletta pumpar med förfyllda ledningar och snabbkontakter, tex Dimstal.

Någon som köpt och installerat själv från EU-land?
 
Man kan köpa från Jula och installera själv, men det behövs speciella verktyg då det inte är snabbkopplingar. Jag har inte köpt från EU, men installerat med snabbkopplingar, busenkelt, enda nackdelen är att hålet i väggen behöver vara större
 
julas monoblock får du installera själv...
 
M MagicFingers skrev:
julas monoblock får du installera själv...
Den hade ju inget vidare bra omdöme...
 
P Plutus skrev:
Man kan köpa från Jula och installera själv, men det behövs speciella verktyg då det inte är snabbkopplingar. Jag har inte köpt från EU, men installerat med snabbkopplingar, busenkelt, enda nackdelen är att hålet i väggen behöver vara större
Julas sc-ja modeller har snabbkopplingar som dras med skiftnycklar. Fick en installerad för några veckor sedan.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
S flat7 skrev:
Julas sc-ja modeller har snabbkopplingar som dras med skiftnycklar. Fick en installerad för några veckor sedan.
Via Inselo?
 
  • Gilla
LynxGL
  • Laddar…
Köp en från Jula och gör det själv.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Jag har också köpt och installerat en av Julas SC-modeller. Är man bara noggrann och följer anvisningarna ser jag inget moraliskt problem med det. Man får skriva papper vid köpet men de betyder inget i praktiken annat än att Jula svär sig fria, samt att man ger sina kontaktuppgifter till Inselo för ett erbjudande om att installera pumpen. Mig ringde de aldrig upp dock!

Min installation finns dokumenterad i min projekttråd "grottan". Svarar gladeligen på alla frågor som jag har erfarenhet av.(y)
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
Men jag förstår inte....Jula kräver att man skall uppvisa ett påskrivet intyg där certifierad installatör och dess certifikat nummer framgår.
Jag gissar att man inte bara kan hitta på något namn och nummer här. Eller menar ni att man uppger Inselo på detta avtal fast installerar själv ändå och när dom ringer/ om dom gör det så svarar man inte typ... Eller uppger fel telnummer kanske...
 
B
När jag köpte min så kollade de att cerfikatet var giltigt, så om du inte har ett giltigt certfikatsnummer så lär du inte kunna få ut det den vägen.

Rykesvis har jag hört att man kan säga inselo, och sedan boka av installationen / göra sig omöjlig att nå. Men jag har inte testat det.
 
  • Gilla
Vespa
  • Laddar…
Hade samma funderingar för ett år sedan. De pumpar Amazon erbjöd andades inte direkt kvalitet..
Hittade en värmepump från LG på tyska eBay med snabbkopplingar. Rören var preppade med vaccum vid leverans och det gick att välja längd på rören. Gick på ca 9000 :- med fästen, slangar och frakt. Har än så länge fungerat bra. För mig var det en bättre lösning än att bråka med Jula, förhoppningvis är det även en bättre pump.
 
  • Gilla
vonfries och 3 till
  • Laddar…
Vespa Vespa skrev:
Men jag förstår inte....Jula kräver att man skall uppvisa ett påskrivet intyg där certifierad installatör och dess certifikat nummer framgår.
Jag gissar att man inte bara kan hitta på något namn och nummer här. Eller menar ni att man uppger Inselo på detta avtal fast installerar själv ändå och när dom ringer/ om dom gör det så svarar man inte typ... Eller uppger fel telnummer kanske...
De har kanske ändrat villkoren för köp nu? Jag köpte min för två år sen. Det har ju stramats åt i omgångar även innan jag köpte min. Om man vill veta är det kanske enklast att fråga personalen, eller kanske helt sonika spatsera in och köpa en och inte ställa några frågor?:cool:
 
  • Gilla
Peter #11 och 1 till
  • Laddar…
Tror jag avvaktar att köpa en llvp detta året.
Det är min son som vill prova att flytta ut, men med tanke på elpriset är det nog bättre att kallställa denna vinter...
 
B Boxer63 skrev:
Hade samma funderingar för ett år sedan. De pumpar Amazon erbjöd andades inte direkt kvalitet..
Hittade en värmepump från LG på tyska eBay med snabbkopplingar. Rören var preppade med vaccum vid leverans och det gick att välja längd på rören. Gick på ca 9000 :- med fästen, slangar och frakt. Har än så länge fungerat bra. För mig var det en bättre lösning än att bråka med Jula, förhoppningvis är det även en bättre pump.
Hur kallt har du vintertid och hur har pumpen fungerat tycker du? Har den klarat avfrostning och har värmekabel som hindrar att det fryser?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.