7 063 läst ·
33 svar
7k läst
33 svar
Luft-luft för att stötta bergvärme?
170m till 9kw är ju en standarddimensionering, så skulle man göra, ungefär, om man gjorde det idag.
Menar du att du har 1000h eltillskott varje år? Det låter väldigt mycket.
Angående elpatronen så brukar det vara så att man har en 9kw patron som även kan kopplas med färre effektsteg och då blir det 6kw.
Angående elpatronen så brukar det vara så att man har en 9kw patron som även kan kopplas med färre effektsteg och då blir det 6kw.
Ja, på gamla huset hade pumpen både 3 kW och 6 kW så att man kunde köra 3, 6 och 9. Men den pumpen vi har nu är väldigt knapphändig vad gäller dokumentation, kan den köras med olika effekt betyder det att man inte kan logga tillskott alls, eftersom det bara står drifttid för pump och tillskott.MathiasS skrev:
170m till 9kw är ju en standarddimensionering, så skulle man göra, ungefär, om man gjorde det idag.
Japp, det är 1000 timmar tillskott. Eller i vart fall mer än 800. Jag har antecknat drifttiden på tillskottet några gånger då och då under årens lopp och det är under 1000. Men nånstans 6-9 MWh tillskott borde det röra sig om. Om nu inte tillskottet kan variera i effekt, för då är jag helt lost.
Att installatören missade att berget ger dåligt med värme och parade 170 m med 9 kW enligt standard är väl förlåtligt. Och det funkar ju, även om det blir flera minus i brinevätskan mot våren. Men 9 kWh BV till 250 m2 uppvärmd yta byggt 1922 och 1965 i Falun. Det känns lite snålt. Men säkert billigaste offerten....
Min personliga uppfattning. Kör en ny bvp som kan värma hela huset. Utvärdera efter en två säsonger om ni behöver komplettera hålet med något.
Har man någon slags krav på komfort så har en LLVP inget att göra i ett hus tycker jag förutom att kyla då om man vill det.
För värme så passar den i garaget eller på sin höjd i en sommarstuga.
Har man någon slags krav på komfort så har en LLVP inget att göra i ett hus tycker jag förutom att kyla då om man vill det.
Ja, det är ju det. Å andra sidan ger ju nuvarande BV inte spellt mycket mer än ett el-element när det blir riktigt kallt den heller, en LL ger i alla fall ett visst tillskott även vid - 15. Men oftast ligger det på några få minusgrader hela vintern hör, Swix VR45 (violett) är en storsäljare på lokala sportaffärer för folk som ska åka på Lugnet.MathiasS skrev:
....det är inte avsikten. men en llvp funkar inte lika bra i Falun som i Stockholm eller götlabörg.mexitegel skrev:
....men jag tycker det låter konstigt.K KungAnka skrev:Ja, det är ju det. Å andra sidan ger ju nuvarande BV inte spellt mycket mer än ett el-element när det blir riktigt kallt den heller, en LL ger i alla fall ett visst tillskott även vid - 15. Men oftast ligger det på några få minusgrader hela vintern hör, Swix VR45 (violett) är en storsäljare på lokala sportaffärer för folk som ska åka på Lugnet.
Ok att 170m kan vara olika effektivt. Berget lämnar ungefär samma energi per meter oavsett var man är, men vattenflödet kan variera. Och även om brine blir kall så kommer pumpen lämna bra med effekt jämfört med vilken llvp som helst, och det oberoende av hur kallt det är utomhus. Verkningsgraden är inte avsevärt sämre bara för att brine ut är kall. Har du gjort några försök att optimera anläggningen som den ser ut nu?
Exakt så tänkte jag först. Börja med stor pump, se hur det går och borra extra hål om det inte går. Men med brinevätska ned mot -4°C på senvintern kan jag gissa rätt bra hur det kommer att gå, utan att köpa ny pump.TotalControl skrev:
Min personliga uppfattning. Kör en ny bvp som kan värma hela huset. Utvärdera efter en två säsonger om ni behöver komplettera hålet med något.
Håller med om att LL inte ger alls samma komfort som golvvärme. Men har man ett hus från 1922 så är värmen rätt ojämn ändå, man vet vilken sida av arbetsbänken i köket man inte ska stå utan tofflor på vintern och var i källaren vallan stelnar snabbast innan skrapning. Helst skulle jag vilja byta till en 12 kW BV och tilläggsisolera 60-tals delen. Men det finns ju annat att lägga pengar och ork på.
Visst är verkrkningsgrad vid -5 inte helt olik den vid 0, men frostbulan i gräsmattan där slangen går tar längre tid på sig att försvinna på våren, det har jag provat. Kan tänka mig att den blir större med en 12 kW BV. Och verkningsgrad för en LL som jobbar mot -10 är garanterat bättre än elpatronen. Om dessutom BV fått lite hjälp och inte har gått konstant nov-dec kan jag tänka mig att den har något bättre utgångsläge i sitt hål när kylan kommer.MathiasS skrev:
....det är inte avsikten. men en llvp funkar inte lika bra i Falun som i Stockholm eller götlabörg.
....men jag tycker det låter konstigt.
Ok att 170m kan vara olika effektivt. Berget lämnar ungefär samma energi per meter oavsett var man är, men vattenflödet kan variera. Och även om brine blir kall så kommer pumpen lämna bra med effekt jämfört med vilken llvp som helst, och det oberoende av hur kallt det är utomhus. Verkningsgraden är inte avsevärt sämre bara för att brine ut är kall. Har du gjort några försök att optimera anläggningen som den ser ut nu?
Tyvärr finns inte så mycket styrning på pumpen mer än den vanliga kurvan (styrd av yttertemp). Diffen på elementvatten är som den ska vara, stora gamla element med bra skjuts. Något sämre nyare element i utbyggnaden dock, så om det ska bli exakt lika temp i hela huset får man strypa dom gamla elementen något, typ vrida ner till 4 av 5. Visst hade man kanske kunnat få anläggningen att vara mer eftektiv med stora konvektorelement osv, men jag undrar om det hade gett mer värme ur hålet som finns. Koppla på en stor konvektor i utbyggnaden har jag haft tankar på, har tom en liggande i ett uthus, men den skulle suga värme ur en anläggning som inte ger tillräckligt.
Det finns fjärrvärme i gatan. I längden skulle det kanske löna sig, i alla fall om man räknar in jox och strul, stora huvudsäkringar, service och ny pump vart 20e år.
K KungAnka skrev:Ja, det är ju det. Å andra sidan ger ju nuvarande BV inte spellt mycket mer än ett el-element när det blir riktigt kallt den heller, en LL ger i alla fall ett visst tillskott även vid - 15. Men oftast ligger det på några få minusgrader hela vintern hör, Swix VR45 (violett) är en storsäljare på lokala sportaffärer för folk som ska åka på Lugnet.
Riktigt så illa är det väl inte? Driftförhållandena för en bergvärmepump varierar inte på långa vägar lika mycket som för en luftvattenvärmepump - Temperaturen på kalla sidan blir bara några få minusgrader även om det är - 30 ute.
Så värmepumpen står för en absolut majoritet av både energi och effekt även när det är kallt på vintern.
Tappar den så mycket effekt att verkningsgraden går ner mot 1 så är det något som är fel...
Sitter själv med lite för kort jordvärmeslinga på 250 meter och ett hus från 1930. Bytte i våras ut en gammal 4,5 kW pump emot en Thermia inverter Mini som kör mellan 2 och 7,5 kW. Det verkar funka änsålänge, delvis tack vare det gamla självcirkulationssystemet och det faktum att det snålas med värmen i källaren. 110kvm boyta plus ca 60 källare. Jordvärme fryser ju inte sönder på samma sätt som ett borrhål kan heller ska väl noteras
Så till vad jag ville ha sagt, givetvis lanserade Thermia några månader efter att jag bytt pump en pump de kallar för utbytespumpen som de menar ska optimera uttaget för att inte frysa gamla borrhål. Den borde vara något att titta på för dig. Det är troligen också den första av flera sådana modeller som kommer komma just för att det blir svårt att räkna hem ett nytt hål när man kan få ut nästan tillräckligt från det gamla hålet. Det är många pumpar med ca 20 år på nacken som ska bytas snart. Ivt hade väl till och med en variant som skulle kombineras med frånluft som idag är riktigt svår att byta. Byt till denna eller en annan inverter (typ daikin). Daikin dimensionerar ofta mindre hål än motsvarande traditionell maskin hos konkurrenterna. Vad det verkar kan inverter ha lindrigare uttag än on/off. Med en modern pump kan du alltså ha en besparing redan där. När det är utvärderat kan du sedan kolla på llvp, tror dock att även det blir svårt att räkna hem mot sen nya pumpen.
Så till vad jag ville ha sagt, givetvis lanserade Thermia några månader efter att jag bytt pump en pump de kallar för utbytespumpen som de menar ska optimera uttaget för att inte frysa gamla borrhål. Den borde vara något att titta på för dig. Det är troligen också den första av flera sådana modeller som kommer komma just för att det blir svårt att räkna hem ett nytt hål när man kan få ut nästan tillräckligt från det gamla hålet. Det är många pumpar med ca 20 år på nacken som ska bytas snart. Ivt hade väl till och med en variant som skulle kombineras med frånluft som idag är riktigt svår att byta. Byt till denna eller en annan inverter (typ daikin). Daikin dimensionerar ofta mindre hål än motsvarande traditionell maskin hos konkurrenterna. Vad det verkar kan inverter ha lindrigare uttag än on/off. Med en modern pump kan du alltså ha en besparing redan där. När det är utvärderat kan du sedan kolla på llvp, tror dock att även det blir svårt att räkna hem mot sen nya pumpen.
Det är inte att den är ineffektiv. Den är för liten, vilket betyder att elpatronen går in. Och elpatronen har definitivt sämre COP än LL, i alla fall vid normal vintertemperatur.useless skrev:
Riktigt så illa är det väl inte? Driftförhållandena för en bergvärmepump varierar inte på långa vägar lika mycket som för en luftvattenvärmepump - Temperaturen på kalla sidan blir bara några få minusgrader även om det är - 30 ute.
Så värmepumpen står för en absolut majoritet av både energi och effekt även när det är kallt på vintern.
Tappar den så mycket effekt att verkningsgraden går ner mot 1 så är det något som är fel...
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 287 inlägg
Det är egentligen ett ickeproblem då den bara kommer stötta med elpatron när hålet inte räcker till och det absolut värsta som kan hända är att man får samma verkningsgrad som befintlig pumpH hempularen skrev:Fast du kan råka ut för ett nytt problem den dag du byter ut värmepumpen. En modern BVP har högre verkningsgrad än din bef. Så den behöver därmed ett bättre hål.
Om du idag har en VP som ger 8kW värme, så får du kanske skicka in 3 kW el. Den tar alltås 5 kW från hålet.
Om du köper en ny BVP som ger 8kW värme. så drar den bara 2 kW el, och tar 6 kW från hålet. Är då hålet för dåligt så klarar den inte att plocka ut så mycket.
Jo, men det är ju inte så att 9kW värmepump ersätts av 9kW elpatron. Behöver huset 11kW när det är som kallast så kommer 9kW från värmepumpen och 2 kW från elpatronen.K KungAnka skrev:
Värmepumpens COP blir inte dåligt bara för att det är kallt ute såvida ni inte behöver högre framlednintstemp än vad kompressorn klarar av.
Jag har sett reklamen för den pumpen. I senaste vi i villa görs reklam både för den och samma koncept från CTC. Det är väl en bra idé med en pump som utnyttjar hålet till max utan att frysa det. Om den får ut mer eller mindre energi ur mitt BV-hål återstår ju att se, i värsta fall vill den inte köra på lika hårt som gamla pumpen och slår av tidigare pga kall brinevätska, men troligen kör den lika mycket eller lite mer. Att den skulle täcka upp de 6-9 MWh som saknas kanske är lite väl mycket att hoppas på. Men BV ska ändå bytas inom en snar framtid och jag har faktiskt tänkt att skaffa en som optimerar hålet, det är väl bara en tidsfråga innan alla tillverkare har. Pumparna från den stora BV boomen ska ju som du sa snart bytas allihop.A ArWo skrev:Sitter själv med lite för kort jordvärmeslinga på 250 meter och ett hus från 1930. Bytte i våras ut en gammal 4,5 kW pump emot en Thermia inverter Mini som kör mellan 2 och 7,5 kW. Det verkar funka änsålänge, delvis tack vare det gamla självcirkulationssystemet och det faktum att det snålas med värmen i källaren. 110kvm boyta plus ca 60 källare. Jordvärme fryser ju inte sönder på samma sätt som ett borrhål kan heller ska väl noteras
Redigerat: