16 539 läst ·
33 svar
17k läst
33 svar
Luft i tappvarmvattnet efter järnfilter
Tack!mogge_73 skrev:
Nä, det är en vanlig hydrofor i galvat. Filtermannen kommer på måndag och skall installera sin lösning, hoppas det funkar bra
Jag rapporterar utfallet
Sådär nu har dom installerat ett partikelfilter med avluftare. Syftet med den är inte att fånga upp partiklar utan att "slå sönder" syret i vattnet innan det går ut på nätet.
Kallvattnet är i princip "pufffritt" nu men men fortf. lite kvar på varmvattnet. Dock kanske lite för tidigt att dra några fullständiga slutsatser ännu.
Bild på installationen.
Sen undrar jag om detta som sitter på utgående varmvatten i pannrummet kan vara någon form av avluftare. Har inte vågat vrida på någon av dom ännu. Den som pekar neråt står det det 9bar på.
Kallvattnet är i princip "pufffritt" nu men men fortf. lite kvar på varmvattnet. Dock kanske lite för tidigt att dra några fullständiga slutsatser ännu.
Bild på installationen.
Sen undrar jag om detta som sitter på utgående varmvatten i pannrummet kan vara någon form av avluftare. Har inte vågat vrida på någon av dom ännu. Den som pekar neråt står det det 9bar på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blev det löst? Det liknar mitt problem. Och alla experter tror på hydroforen, den fick en special avluftning men det hjälper inte.J joni skrev:Sådär nu har dom installerat ett partikelfilter med avluftare. Syftet med den är inte att fånga upp partiklar utan att "slå sönder" syret i vattnet innan det går ut på nätet.
Bild på installationen.
Sen undrar jag om detta som sitter på utgående varmvatten i pannrummet kan vara någon form av avluftare. Har inte vågat vrida på någon av dom ännu. Den som pekar neråt står det det 9bar på.[bild][bild]
HejM Maria W. skrev:
Ja det hjälpte men var mest puffar i varmvattnet så där installerade vi en avluftare från Europe Vattenrening Aircatcher vilket hjälpte mycket.
Sen dess har vi bytt värmesystem från Vedpanna till LVP och då blir inte varmvattnet lika mycket uppvärmt så det frigörs inte så mycket syre.
Tack! Ok, men jag får just problem med min Nibe VVM225, elpanna o varmvattenberedare. I varmvattenberedaren finns det mycket luft, så det hostar och bubblar. Kallvatten är som du beskriver och det värms upp i varmvattenberedaren. Finns ingen avluftning på den, det finns det aldrig säger mitt VVS företag. Nu använder jag elpanna bara till varmvatten och blir orolig från allt oljud. Din lösning kan inte installeras här tror jag, synd.J joni skrev:
Du borde kunna installera en Aircatcher på utgående varmvatten, https://europevattenrening.se/produkt-kategori/hela-sortimentet/luftfalla-for-varmvattnet/M Maria W. skrev:Tack! Ok, men jag får just problem med min Nibe VVM225, elpanna o varmvattenberedare. I varmvattenberedaren finns det mycket luft, så det hostar och bubblar. Kallvatten är som du beskriver och det värms upp i varmvattenberedaren. Finns ingen avluftning på den, det finns det aldrig säger mitt VVS företag. Nu använder jag elpanna bara till varmvatten och blir orolig från allt oljud. Din lösning kan inte installeras här tror jag, synd.
Jo, men jag en annorlunda uppställning. Kalvatten, med syre som du beskriver, helt vitt i en glas och efter några sekunder transparant, går in i min VVB, värms upp och då frigörs syre som fångas i varmvatten tanken och inte kan ut, därför bubblar VVB-en. Så tror jag att oljudet uppstår.J joni skrev:
Ok, ja då borde "min" lösning med partikelfilter med avluftare på toppen hjälpa lite kanske. Hoppas det löser sig!M Maria W. skrev:
Partikelfilter med avluftare på kallvattnet innan det går ut till huset. Ska prata med ett brunnsborrningsföretag som kommer och titta på allt. De installerar också vattenfilter men inget Göinge. De skrev i mejlet att de tar med en ny hydrofor och jag tror att den inte är problemet. Ska hålla koll på dem…. Tack!J joni skrev:
Tänkte igenom det hela och faktiskt är det ett problem som inte många får. Vattenfilter företag tänker hela tiden på samma lösningen: hydrofon har för mycket luft eller filter avluftning räcker inte till. Det har jag redan fixad. Svårt att få rätt kompetens. Ringde ett brunnsborrnings företag och de tänker likadant, filter o hydrofor. Det känns hopplöst att hitta någon som kan hjälpa mig. Kanske ska jag byta ut hela vatteninstallationen….
Har du en Micronizer på hydroforen?M Maria W. skrev:Tänkte igenom det hela och faktiskt är det ett problem som inte många får. Vattenfilter företag tänker hela tiden på samma lösningen: hydrofon har för mycket luft eller filter avluftning räcker inte till. Det har jag redan fixad. Svårt att få rätt kompetens. Ringde ett brunnsborrnings företag och de tänker likadant, filter o hydrofor. Det känns hopplöst att hitta någon som kan hjälpa mig. Kanske ska jag byta ut hela vatteninstallationen….
Tänkte eftersom du har en avluftare på hydroforen. Micronizern borde i så fall sitta tidigt på inkommande.M Maria W. skrev:
Den kan i så fall förklara varför det blir så mycket luft. Den drar in luft när pumpen startar.
Jo, det förstår jag men det finns inte. Kanske är det syretillsättning som orsakar det…J joni skrev: