Hej!

Köpte fritidshus förra året. Rengjorde för ett par timmar sedan den mycket smutsiga altanen, som säkert inte gjorts på många år, med grön såpa och Nilfisks terass-tvätt inställd på lägsta styrka. Det tvättade träet är superfint blött men när det torkar är det luddigt, inga flisor men just ludd som är mjukt.

Vet att flera varnat för högtryckstvätt, provade därför att tvätta några plankor med enbart skurborste och såpa men det blev nästan exakt samma resultat, dvs. vitt ludd ovanpå.

Vad är det och vad gör jag?

Första bilden är före tvätt.

• Otvättade gråa träplankor på en altan med märken av smuts och alger, samt en svart slang i hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en altanplanka med vitt ludd efter rengöring.
    Skapa konto
  • Otvättad del av en träaltan som visar grått smutsigt trädäck med synliga grova fiberstrukturer.
    Skapa konto
Försvinner om några veckor om det regnat och du gått på ytan.

• Gilla
frihopper
  • Laddar…
N Noseone skrev:
Försvinner om några veckor om det regnat och du gått på ytan.
Tack för svaret! Vad är det för något?

Det blir ju en ganska tråkig yta, blek, men jag antar att jag ska vänta med att olja? Eller om det finns något annat jag kan göra för att ytan ska bli lite snyggare?

Bästa svaret

Vi rengör bara altanen med såpa, skurborst & vatten ur trädgårdsslangen, efter att den är rengjord så lägger jag på lite såpa till och ”skurar ut det”.

Vad som är fint är upp till var och en.
Med såpa blir trallen gråvit med tiden.
Med olja blir trallen mörkare och mörkare för varje inoljning. Oljan binder bla smutsen till sig.

Gråvit trall på altan rengjord med såpa, synliga träfibrer och ådringar i solljuset.
Skapa konto

Ca fyra år gammal, bara kört med såpa
Den delen som är under tak (inget direkt solljus) är gulare.

• Gilla
House of Terror och 2 till
  • Laddar…
Precis, gulsåpa is da shit!

Ingen olja, bara såpa.

• Gilla
frihopper
  • Laddar…
Hej, lyfter denna gamla tråden.
Har precis samma fenomen. Köpte huset i höstas och skulle nu ge lite kärlek till altanen. Kör med terrasstvätt-medel från Jula och skurborste. Resultatet blir fint med ser nu att altanen är fjunig/luddig. Både där jag tvättat och även där jag inte gått på än. Men syns tydligare där jag tvättat. Är det 50/50 spåpa som rekommenderas som avslut? Och de får torka in. Ska man gå på med lite fint sandpapper eller räcker det kanske gå på med torr skurborste sen när altanen fått torka till sig?

Delvis våt träaltan med synlig fjunighet efter rengöring med terrasstvätt-medel.
Skapa konto

Att trallen är luddig beror nog på att tidigare ägare har spolat med högtryckstvätt.

Jag hade nog gått över med fint slippapper, eventuellt hade jag hyrt en golvslipmaskin eller en ”giraff”.
Därefter skura ut såpa.

Demmpa Demmpa skrev:
Vi rengör bara altanen med såpa, skurborst & vatten ur trädgårdsslangen, efter att den är rengjord så lägger jag på lite såpa till och ”skurar ut det”.

Vad som är fint är upp till var och en.
Med såpa blir trallen gråvit med tiden.
Med olja blir trallen mörkare och mörkare för varje inoljning. Oljan binder bla smutsen till sig.

[bild]
Ca fyra år gammal, bara kört med såpa
Den delen som är under tak (inget direkt solljus) är gulare.
Kan du ger mer info , vilken såpa du använder , skurborste och hur ofta och när du gör det?
Tycker att din altan ser kanon ut och då vill man använda sig av samma process så förhoppningsvis blir det lika bra som hos dig

Vanlig grön/gulsåpa (tallsåpa) fungerar bra till rengöring men har inga vårdande egenskaper. Grönsåpan påstås kunna missfärga eftersom den är gulsåpa med färgämne och alltså samma produkt rent kemiskt.

För att vårda trallen använder man en olja som har ett oljeöverskott, tex. linoljesåpa eller västerbottensåpa. Tallsåpa har inget oljeöverskott.

Vi brukar använda Herdins Linoljesåpa som finns på Hornbach.

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
H
J Jasmin9371 skrev:
Kan du ger mer info , vilken såpa du använder , skurborste och hur ofta och när du gör det?
Tycker att din altan ser kanon ut och då vill man använda sig av samma process så förhoppningsvis blir det lika bra som hos dig
Råkade spilla ärrtiksprit på altanen, blev väldigt rent där. Frågan om man skulle kunna skrura med lite ättikssprit i vattnet ihop med såpa?

• Gilla
Linnmarieh
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Vi har kört med halvmjuka borst likt denna,
[länk], ju hårdare borsten är ju luddigare blir trallen.
Vi använder Grumme Gul såpa.
Vi skurar oftast trallen vår & höst.

inget annat?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.