Hallå,
Håller på att planera vårens bygge av utekök modell större. Köket kommer att innefatta en ca 3,5 m lång bänk med skiva av betong. Under bänken vill jag ha några skåp med dörrar. Planen är att bygga en regelstomme av virke. Vad det gäller luckor och övrig inklädnad av framsidan funderar jag på att beställa laserskuren plåt, rostfritt, corten eller lackad.

Jag är inte speciellt begåvad när det kommer till plåt. Inte heller gångjärn. Nedan har jag gjort några snabba principskisser som visar ungefär hur jag tänker det skulle kunna se ut. Dock har jag ingen aning hur det ska lösas med gångjärn.

Jag skulle vilja att gångjärnen sitter på insidan och syns så lite som möjligt. Infästning i luckan tänker jag skulle kunna göras med laserskurna hål och snygga skruvskallar på utsidan. Andra delen av gångjärnet borde kunna fästas i regeln bakom plåten.

Kanske någon som kan koma med några tipps runt detta? Eller är det helt enkelt en dålig idé?

Principskiss av dörr till utekök med diskret gångjärnsdesign.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Principskiss av utekök med betongskiva och infäst regel för diskussion om gömda gångjärnsinstallationer.
Skapa konto

Bästa svaret

Pianogångjärn, kanske?

K Kurtivan skrev:
Pianogångjärn, kanske?
Tanken har slagit mig. Kanske fästa med rostfria nitar.

Köper man pianogångjärn på långa längder och kapar själv eller gäller det att hitta rätt längd?

Nu är luckorna beställda. Blir 3 mm cortenplåt med lite kraftigare rostfria pianogångjärn. Den lokala smidesverkstan klipper till luckorna och svetsar på gångjärnen. Jag får återkomma med resultatet längre fram i vår.

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Hej! Står själv inför att platsbygga utekök. Är jätteintresserad av hur ditt kök blev tillslut. Dela gärna med dig bilder och tips.

T Turcicci skrev:
Hej! Står själv inför att platsbygga utekök. Är jätteintresserad av hur ditt kök blev tillslut. Dela gärna med dig bilder och tips.
Hej,
Kul att du frågar. Det blev riktigt bra. Vi är inne på tredje säsongen och lösningen med luckor i Corten blev klockrent. Blir dessutom vackrare för varje år.

Vi har en pergola med en duk över på sommaren. På vintern är det helt öppet och fullständigt översnöat.

• Pergola med en duk över sommaren som fungerar som ett uterum, med kök i Corten-stål, barstolar och utsikt över en sjö och träd i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Pergola med öppet tak och en sittmatgrupp utomhus bredvid ett kök med Corten-luckor, skog och vatten i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Träpergola med två vita garderober, omgivna av träpanel och med infravärmare ovanför. En del av ett träbord syns längst ner.
    Skapa konto
  • Pergola med träväggar, lamelltak och Corten-stål, med infravärme och en ljusgrå betonggolvyta samt träbord i förgrunden.
    Skapa konto
  • Rostig stålskåpslucka av Corten, delvis öppen, bredvid en diskmaskin och under en bänkskiva i en utomhuspergola.
    Skapa konto
  • Detaljbild av en skåplucka i Cortenstål, med träpaneler och ett fönsterparti i bakgrunden. En grå matta syns på golvet nedanför.
    Skapa konto
  • Pergola med köksbänk och stolar, diskho och diskställ. Ljusinsläpp genom stora fönster med utsikt mot en sjö och omgivande grönska.
    Skapa konto
  • Pergola med Corten-stålskåp, stenmur, grill, träbord och stolar. Växter och blomkruka på uteköksbänken i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Uteplats med pergola, sittgrupp och utekök av sten i trädgård. Solsken, omgivande växtlighet och en duk över pergolan sommarklart synliga i bilden.
    Skapa konto
  • Pergola med trädäck, två stolar och bord utomhus, omgiven av skog. Sandig mark framför med växtlighet och utspridda föremål.
    Skapa konto
  • Älska
Claes Blåe
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.