Hej! Mycket osäkerhet kring det här träslaget jag har på skåpluckor från 60-talet.
Är de massiva ekluckor tro? Lackade? Vad orsakar sprickorna och vad kan man göra åt det? Har många och vill renovera rätt.
 
  • Skåplucka från 60-talet i trä med sprickor, misstänkt som massiv ek, synligt handtag, frågetecken kring lack och renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skåplucka från 60-talet i trä, eventuellt ek, med synliga sprickor och slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träskåplucka med synlig ådring, eventuellt ek, från 60-talet. Lackad yta med sprickbildning, del av en renoveringsdiskussion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprucken skåplucka av trä från 60-talet, potentiellt ek, med lackerad yta och tydliga sprickor nära hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
På sista bilden där man ser kanten så tycker jag det ser ut som om det är faner på insidan av luckan. Lite svårt att se om det även är det på utsidan då man inte riktigt ser kanten/hörnet men det kan det nog vara.
 
Det är faner även på utsidan. Så det är inte massiv ek. Men det kan ju vara någon typ av trä även i luckan. Säkerligen inte ek.
 
Stämmer bra. Offrade en lucka nu och vet nu att det inte är massivt. Har ni tips på hur jag bäst tar hand om de många andra luckorna? Jag vill gärna slipa bort lacket och sen olja in dem, kanske göra dem lite mörkare också. Men träet känns poröst och känsligt för slipmaskinen. Liksom lite sprucket med porer.
Är sånt medel man tar bort lack med bättre kanske?
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Rosa50 Rosa50 skrev:
Stämmer bra. Offrade en lucka nu och vet nu att det inte är massivt. Har ni tips på hur jag bäst tar hand om de många andra luckorna? Jag vill gärna slipa bort lacket och sen olja in dem, kanske göra dem lite mörkare också. Men träet känns poröst och känsligt för slipmaskinen. Liksom lite sprucket med porer.
Är sånt medel man tar bort lack med bättre kanske?
Jag skulle slipa ordentligt. På äldre luckor brukar faneren vara väl tilltagen, men det kanske du kan verifiera på den luckan du tagit isär?

Hur som helst, trä som blivit dåligt kan du inte rädda. Däremot brukar trät vara i mycket bättre skick under det yttersta lagret.

Har du många luckor skulle jag gå på hårt med en oscillerande slipmaskin först och därefter dra för hand i fiberriktningen.

Vill du ha mörkare träfärg är lackbets överlägset, och därefter kan du dra på klarlack. Slår vad om aff de blir riktigt fina! 😅
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.