Jag rekommenderar verkligen inta Luba 2 som jag har, men jag misstänker att detta gäller alla Mammotions klippare. Jag misstänker att GPSen vandrar iväg för mycket, vilket gör att den inte håller sig inom gräsmattan. Jag har ritat om gräsmattorna mot de kanter och diken jag har runt om så att jag har rejäla marginaler (men vad är då poängen), men den trillade i morse ned för en terrasskant, den hittade sen inte från ett område till ett annat då den hävdar att det är hinder ivägen. Och nu är den gått offline igen, troligen för att den kört ned i ett dike. När jag kom hem igår så hängde den över en terrasskant som jag då sedan om med ännu mer marginal till kanten.
Den har också gett sig iväg och kört utanför kartan, eller rättare sagt den höll sig inom kartan, men kartan hade ritats om i molnet. Sedan bytte kartan utseende igen tillbaka till rätt gränser. Detta ledde till att den körde ut på ett berg och körde fast där.
Sedan är ju appen ren skit i form av att översättningarna är nästintill omöjliga astt förstå bitvis, bytte till engelska och det blev lite bättre, men fortfarande kasst. Felmeddelandena är också bitvis omöjliga att förstå. Att man sedan inte kan läsa de notifikationer man fått inne i appen gör det ju inte bättre.
Att rita om gränser är ju inte heller en rolig uppgift, den ställer ju sig och snurrar på platsen när man börjar och slutar omritningen av gränsen, vilket inte är så lämpligt just på gränsen, vilket gör att man måste välja start och slutpunkt för omritningen med omsorg. Det går ju inte börja/sluta vid en terrasskant exempelvis, vid ett dike, eller vid en husvägg. Kanten har man ju typiskt där det inte går att snurra runt.
Den sliter hårt på gräset där den vänder, särskilt när den snurrar på samma plats, men även vid flerpunktssvängar. Rörande de sista så backar den gärna ut utanför området när den gör dessa.
Jag är sjukt less på skiten. Men har man en enkel gräsmatta utan diken och terrasseringar så kanske den fungerar hyfsat.
Potentialen för klipparen är ju skyhög, men kvaliten och logiken i mjukvaran i både app och klippare gör ju att den inte når upp till den nivå jag hade på min HQ AM 220AC, trots alla problem med att få den att klippa jämnt på en komplex tomt och problemen med guide och begränsningstrådar som gått av.
Den har också gett sig iväg och kört utanför kartan, eller rättare sagt den höll sig inom kartan, men kartan hade ritats om i molnet. Sedan bytte kartan utseende igen tillbaka till rätt gränser. Detta ledde till att den körde ut på ett berg och körde fast där.
Sedan är ju appen ren skit i form av att översättningarna är nästintill omöjliga astt förstå bitvis, bytte till engelska och det blev lite bättre, men fortfarande kasst. Felmeddelandena är också bitvis omöjliga att förstå. Att man sedan inte kan läsa de notifikationer man fått inne i appen gör det ju inte bättre.
Att rita om gränser är ju inte heller en rolig uppgift, den ställer ju sig och snurrar på platsen när man börjar och slutar omritningen av gränsen, vilket inte är så lämpligt just på gränsen, vilket gör att man måste välja start och slutpunkt för omritningen med omsorg. Det går ju inte börja/sluta vid en terrasskant exempelvis, vid ett dike, eller vid en husvägg. Kanten har man ju typiskt där det inte går att snurra runt.
Den sliter hårt på gräset där den vänder, särskilt när den snurrar på samma plats, men även vid flerpunktssvängar. Rörande de sista så backar den gärna ut utanför området när den gör dessa.
Jag är sjukt less på skiten. Men har man en enkel gräsmatta utan diken och terrasseringar så kanske den fungerar hyfsat.
Potentialen för klipparen är ju skyhög, men kvaliten och logiken i mjukvaran i både app och klippare gör ju att den inte når upp till den nivå jag hade på min HQ AM 220AC, trots alla problem med att få den att klippa jämnt på en komplex tomt och problemen med guide och begränsningstrådar som gått av.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 183 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 183 inlägg
Förstår ej om du har en Luba 2 AWD ....X (årsmodell 2025) eller utan X (årsmodell 2024)pacman42 skrev:
Jag rekommenderar verkligen inta Luba 2 som jag har, men jag misstänker att detta gäller alla Mammotions klippare. Jag misstänker att GPSen vandrar iväg för mycket, vilket gör att den inte håller sig inom gräsmattan. Jag har ritat om gräsmattorna mot de kanter och diken jag har runt om så att jag har rejäla marginaler (men vad är då poängen), men den trillade i morse ned för en terrasskant, den hittade sen inte från ett område till ett annat då den hävdar att det är hinder ivägen. Och nu är den gått offline igen, troligen för att den kört ned i ett dike. När jag kom hem igår så hängde den över en terrasskant som jag då sedan om med ännu mer marginal till kanten.
Men spelar nog inte så stor roll , kör själv med iNavi / 4G , Luba 2 AWD 3000X .
Har även kört med RTK antennen utan navigeringsproblem .
Obs att jag har absolut inga bekymmer att klipparen kör utanför klippzonerna , den är exakt på den punkten .
Problemet är nog att den kör över gränsen i vändningarna. Måste nog forcera fram parallellt klippning ned diken och terrasser.Tomture61 skrev:
Förstår ej om du har en Luba 2 AWD ....X (årsmodell 2025) eller utan X (årsmodell 2024)
Men spelar nog inte så stor roll , kör själv med iNavi / 4G , Luba 2 AWD 3000X .
Har även kört med RTK antennen utan navigeringsproblem .
Obs att jag har absolut inga bekymmer att klipparen kör utanför klippzonerna , den är exakt på den punkten .
Men antalet zoner (10) är en rejäl begränsning för mig.
Vad har du för marginaler nu?pacman42 skrev:
Känner jag inte alls igen, vilken årsmodell har du?pacman42 skrev:
Sliter gör den, därför flera guider rekomenderar att man drar egna kanaler till varje klippzon så den inte kör precis samma väg varje gång. Utanför basstationen la jag raskt plattor efter att den grävt ner sig 5cm första veckorna.pacman42 skrev:
Backar utanför vid vändningar har jag heller inte varit med om.
Vad har du gps-mottagning på RTK och roboten? Låter som du har rätt grova positioneringsproblem.
Luba 2 mini AWD 2026O [old rusty] skrev:
Händer varje dag för mig, den bryr sig inte alls om hur många kantvarv man kört heller.O [old rusty] skrev:
Bra signal på klipparen, 3/4 fri sikt mot himlen som sämst. Den kör aldrig över kanten när den kantklipper utan bara vid zickzack i mitten.O [old rusty] skrev:
Verktygstokig
· gotland
· 465 inlägg
Ursäkta det sena svaret 🫣Strip skrev:
Jag fick ge 30k för Luba3 3000
Efter en mail dialog med mammotion med bilder rekommenderade de inte Luba2 pgr av alla träd
Nu har jag snart klippt i en vecka och jag är tok nöjd!
Nu har jag mappar kartor o lite grejer i mörkret på kvällarna så jag skall göra om endel men över lag så har allt bara funkat, även mina "svåra" områden med mycket träd har fungerat klockrent
Du måste göra dem till en nogo-zon så att inte klipparen väjer för dem. Eller så får du stänga av kamerans funktion. Med nogo så klipper klipparen runt träden innan den börjar med zickzack.Strip skrev:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 183 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 183 inlägg
Med en Luba 3 som har bättre kamera och logik för densamma + 360 gr. laser funktion så är den lämplig när satellitmottagningen delvis är skymd ibland .Strip skrev:
Dock kan Luba 2 navigera 700 m utan satellitmottagning , 700 m kan ju gå fort om det är ett område med träd med stora trädkronor .
Inget jag testat .
Verktygstokig
· gotland
· 465 inlägg
Klicka här för att svara