4 297 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
LTA pump och larm
Jag ska montera en LTA-pump (Lätt Trycks Avlopp) med tillhörande larm. Själva larmdosan ska sättas inne i närheten av den befintliga elcentralen. Jag blir dock inte riktigt klok på hur man praktiskt genomför detta.
Till pumpen går en 5x1,5. Nolla, jord samt två faser. Den ena fasen till själva pumpen och den andra till larmet. Den tredje ledaren går från larmet i pumpen tillbaka till larmdosan. Från min elcentral finns en VP-rör färdigt ner till grunden och sedan vidare ut till pumpen. Således inget problem med det. Men det innebär ju också att larmet kommer tillbaka till centralen. Det enklaste vore ju att skarva återmatningen i centralen till en EKK 3x1,5 vidare till larmdosan men som jag förstår är det inte tillåtet att skarva i central. Så hur gör man?

Så hur gör man?
Till pumpen går en 5x1,5. Nolla, jord samt två faser. Den ena fasen till själva pumpen och den andra till larmet. Den tredje ledaren går från larmet i pumpen tillbaka till larmdosan. Från min elcentral finns en VP-rör färdigt ner till grunden och sedan vidare ut till pumpen. Således inget problem med det. Men det innebär ju också att larmet kommer tillbaka till centralen. Det enklaste vore ju att skarva återmatningen i centralen till en EKK 3x1,5 vidare till larmdosan men som jag förstår är det inte tillåtet att skarva i central. Så hur gör man?

Så hur gör man?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 922 inlägg
Om det inte går att dra om VP-röret till en dosa utanför centralen så finns det väl inte annat att göra än att koppla i centralen. Har du normcentral så finns det plintar för montering på DIN-skenan vilket gör det full acceptabelt.
Om jag tolkar din bild rätt så använder larmkretsen, även återledaren, nätspänning. Skulle den dock innehålla ett annat system, t.ex via en skyddstransformator så gäller det att hålla isär dessa system i centralen.
Om jag tolkar din bild rätt så använder larmkretsen, även återledaren, nätspänning. Skulle den dock innehålla ett annat system, t.ex via en skyddstransformator så gäller det att hålla isär dessa system i centralen.
Vad för kabel ska man ha till sin LTA-pump?
Har kabel i förrådet men osäker på om jag behöver köpa ny som gör elektrikern glad.
Nä jag ska inte själv koppla men gräva kan jag åtminstone.
Har kabel i förrådet men osäker på om jag behöver köpa ny som gör elektrikern glad.
Nä jag ska inte själv koppla men gräva kan jag åtminstone.
Du menar mellan hus och pump?
Om det sitter ett kopplings/autmatiskskåp invid pumpen så är det vanlig jordkabel du ska ha.
Area och antal ledare baserat på vilken typ av pump.
Om automatiskåpet sitter på annan plats så bör tillverkaren ha en rekommendation på kabel installationsmanualen.
Om det sitter ett kopplings/autmatiskskåp invid pumpen så är det vanlig jordkabel du ska ha.
Area och antal ledare baserat på vilken typ av pump.
Om automatiskåpet sitter på annan plats så bör tillverkaren ha en rekommendation på kabel installationsmanualen.
Ja mellan pump och hus, en liten säkringslåda med varningslampa sitter på en stolpe bredvid..
Hmm...area och antal ledare...ja de där verkar ju vara sånt som elektrikern kan ha synpunkter, jag får invänta.
Hmm...area och antal ledare...ja de där verkar ju vara sånt som elektrikern kan ha synpunkter, jag får invänta.
Vilken tillverkare av LTA är det? Flykt? Kommunalteknik? Det är olika system för strömförsörningen på dom båda....Bösahus skrev:
Kabeln jag hade kvar från ett tidigare projekt skulle tydligen duga enligt en herre med erfarnehet, alltså en jordkabel med 3x2,5.
Vad tjänar jag på att flytta in larmet? lampan ser jag ändå inte från min elcentral i källaren...
Vad tjänar jag på att flytta in larmet? lampan ser jag ändå inte från min elcentral i källaren...
Larmet är byggt för att vara inomhus, iaf min från kommunalteknik. Samt att kommunen krävde att det ska sitta så man hör det inomhus. Vet inte om ditt v/a är kommunalt men kolla instruktionerna vad som gäller eller ring kommunen. Din elektriker vet nog annars.
Jag förutsätter att kommunen är nöjda med den stolpe som dom faktiskt trycker ner i marken bredvid min pump.
Jag tror inte där är något ljud i denna men en lite blixtlampa sitter där för att locka uppmärksamhet, att koppla in själva "elpaketet" för att slippa en ful stolpe kostar extra men då som ett elskåp på fasaden.
Jag tror inte där är något ljud i denna men en lite blixtlampa sitter där för att locka uppmärksamhet, att koppla in själva "elpaketet" för att slippa en ful stolpe kostar extra men då som ett elskåp på fasaden.
Klicka här för att svara