6 578 läst ·
19 svar
7k läst
19 svar
LTA , Hur ska man tänka och på vad... ?
R RoBo skrev:
Du missar poängen här RoBo.R RoBo skrev:
Poängen här är att en Kommun inte ska ta betalt som om det vore ett vinstdrivande företag med aktieägare osv.
Kommunen finns för att ge dess invånare en viss standard och service.
Allt detta betalas redan via dels vanliga skatten samt den Kommunala skatten.
Finns inget som helst hållbart försvar att det ska kosta 170000 bara för att få ansluta sig !
...men nu lämnar vi detta med kostnaden då den redan är spikad och det är bara att stå där med mössan i hand och betala.
Låt oss istället koncentrera oss på hur man bäst bygger LTA systemet och med vilka prylar som ska ingå i det.
Det finns tydliga regler om att VA-kollektivet inte får vara vinstdrivande. Den verksamheten får inte sponsra annan kommunal service. Däremot får en kommun använda skattemedel för att finansiera sitt VA-kollektiv om de önskar.
Mig veterligen sliter de flesta kommuner med ekonomin i sitt VA-område så det är nog tyvärr ingen guldgruva. Såg nån siffra nyligen på att det kostar runt 6000 kr/metern att lägga VA. Det blir snabbt enorma belopp.
Vi betalade ungefär samma anslutningsavgift. Kommunen var dock inte så smidiga i var anslutningspunkten ska ligga så det är risk för att vi får spränga runt 20 kbm berg för att koppla på oss.... Inga roliga pengar nånstans.
LTAn är inga konstigheter, det är beprövat och driftsäkert. Flygt har som skrivits innan väldigt bra pumpar.
Mig veterligen sliter de flesta kommuner med ekonomin i sitt VA-område så det är nog tyvärr ingen guldgruva. Såg nån siffra nyligen på att det kostar runt 6000 kr/metern att lägga VA. Det blir snabbt enorma belopp.
Vi betalade ungefär samma anslutningsavgift. Kommunen var dock inte så smidiga i var anslutningspunkten ska ligga så det är risk för att vi får spränga runt 20 kbm berg för att koppla på oss.... Inga roliga pengar nånstans.
LTAn är inga konstigheter, det är beprövat och driftsäkert. Flygt har som skrivits innan väldigt bra pumpar.
Förklara gärna mera i detalj kring "delarna" som behövs där man grenar till respektive fastighet.N NoOne2k skrev:Där ni grenar avloppet bor ni sätta 45 graders t-stycke på avloppet och direkt efter sätta en backventil på din resp. din grannes ledning.
Huvudstammen bör vara 50 mm.hur ni gör med era egna serviser är vad som passar, troligen är det lättare att köpa samma dimension.
Även om det är dyrare så bör ni ha varsin 2 pumpstation.
Ja, vi kommer att använda varsin pumpstation.
Förklara gärna mera i detalj kring "delarna" som behövs där man grenar till respektive fastighetR RoBo skrev:
Jag vet inte riktig vad du är ute efter men det bästa är att montera 45 graders t-rör typ rsk 2529983 och svetsa det med elektrosvetsmuffar. Men då bör man ha gått utbildning i plastsvetsning.
För hemmafixaren är det ofta lättare att montera skruvkopplingar eller instickskopplingar. Då hade jag satsat på kopplingar från prk, isiflo eller beulco.
Efter t-röret monterar du sedan backventiler på sticken till resp. fastighet. För 50mm slang är rsk
5886873 en lämplig produkt. Se bara till att montera den på rätt håll. Använder man skruvkopplingar är det lätt att backventilen snurrar i samband med åtdragningen, se till att den inte har roterat i samband med monteringen.
För hemmafixaren är det ofta lättare att montera skruvkopplingar eller instickskopplingar. Då hade jag satsat på kopplingar från prk, isiflo eller beulco.
Efter t-röret monterar du sedan backventiler på sticken till resp. fastighet. För 50mm slang är rsk
5886873 en lämplig produkt. Se bara till att montera den på rätt håll. Använder man skruvkopplingar är det lätt att backventilen snurrar i samband med åtdragningen, se till att den inte har roterat i samband med monteringen.
Klicka här för att svara