Hej alla! Nu har jag försökt googla men jag hittar ingening. I köket i huset vi köpte satt hemska, gulnade bokskivor (lackade). Jag vill vitpigmentera dessa och har tänkt följande:

1: lövträlut (för att ej få tillbaka det gula...)
2: hårdvaxolja (dekorvax i nyansen snö från Osmo)
3. Top-oil från Osmo (hårdvaxolja till för slutbehandling av köksbänkskivor)

min fråga är om det finns några risker med att luta en köksbänkskiva, ur hälsosynpunkt. Vi lägger ofta mat direkt på bänkskivan.

Vore väldigt tacksam för input :)

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Lut eller natriumhydroxid blandas i dricksvatten i de kommuner som har för lågt ph värde på sitt dricksvatten. Det är inte giftig men starkt frätande i hög koncentration. Hårdvaxoljan är förmodligen värre.

hscn hscn skrev:
Lut eller natriumhydroxid blandas i dricksvatten i de kommuner som har för lågt ph värde på sitt dricksvatten. Det är inte giftig men starkt frätande i hög koncentration. Hårdvaxoljan är förmodligen värre.
tack för svar! Kanske dum följdfråga; men menar du att lösningen bör vara OK eller att jah bör undvika hårdvaxoljan också..?

Har ingen aning om giftigheten för hårdvaxolja och färgpigment men de flesta är sannolikt inte livsmedelsgodkända. Finns större anledning att kolla upp den delen av ytbehandlingen. Livsmedelsgodkänd paraffinolja brukar rekommenderas till köksbänkar.
EDIT: Ser vid Googling att det finns livsmedelsgodkänd hårdvaxolja. https://www.welinoco.com/produkt/osmo-top-oil

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
hscn hscn skrev:
Har ingen aning om giftigheten för hårdvaxolja och färgpigment men de flesta är sannolikt inte livsmedelsgodkända. Finns större anledning att kolla upp den delen av ytbehandlingen. Livsmedelsgodkänd paraffinolja brukar rekommenderas till köksbänkar.
EDIT: Ser vid Googling att det finns livsmedelsgodkänd hårdvaxolja. [länk]
hej igen! Tack för svaret! Det är den hårdvaxoljan jag tänkt slutbehandla med, så jag kör på detta. Håll tummarna att det blir bra

• Gilla
hscn
  • Laddar…
Hade också gamla bänkskivor i bok, dock oljade. Slipade bara ner dem och körde två lager Osmo snö, därefter ett lager Osmo transparent. Ingen gulhet kvar överhuvudtaget och det är nog mer än fem år sedan :)

D DejvidK skrev:
Hade också gamla bänkskivor i bok, dock oljade. Slipade bara ner dem och körde två lager Osmo snö, därefter ett lager Osmo transparent. Ingen gulhet kvar överhuvudtaget och det är nog mer än fem år sedan :)
vad kul! Då verkar lutningen vara lite overkill. Jag körde lövträlut först ändå, när jag ändå är igångs Har än så länge bara hunnit luta + dra på dekorvaxoljan men OJ vad det ser lovande ut. Publicerar bilder sen för eventuellt framtida människor med samma frågeställning.

trevlig fredag!

D DejvidK skrev:
M Moisam skrev:
vad kul! Då verkar lutningen vara lite overkill. Jag körde lövträlut först ändå, när jag ändå är igångs Har än så länge bara hunnit luta + dra på dekorvaxoljan men OJ vad det ser lovande ut. Publicerar bilder sen för eventuellt framtida människor med samma frågeställning.

trevlig fredag!
Hej!

Ursäkta väckning av sovande tråd - men blev så nyfiken på hur det blev tillslut! Kan man få se hur behandlingen blev?

Funderar på att göra exakt samma sak - behandla en bokskiva med osmo snö (och eventuellt lut).

Och hur har skivan klarat sig efter två års slitage?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.