Hej!

Har en fundering kring hållfastighet och allmänna tips. Min fru vill ha en trevlig hylla för porslin etc som avgränsar köket och vardagsrummet. Är en höjdskillnad mellan båda på 0.5m idag.

Hade tänkt köra MDF rakt igenom på 16mm tjocklek, förutom den större panelen som är mer estetisk på 6mm. Plugga och limma.

edit: hyllplan vilande på såna pluggar/pinnar

• 3D-ritning av en hylla i MDF, 2000x890mm, med sektioner och måttangivelser; placering över en nivåskillnad visas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En 3D-rendering som visar en ritning av en hylla av MDF med måtten 2000x430 mm och höjdskillnad, avsedd som rumsavdelare mellan kök och vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J joakimbrodd skrev:
Har en fundering kring hållfastighet och allmänna tips
Spännande, berätta!

• Gilla
joakimbrodd
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Spännande, berätta!
Är 16mm ok för att ha tyngre fat och porslin med dem måtten? Vad är bäst att fästa MDF i varandra? jag tänkte plugg och lim men blev osäker nu.

Ska du verkligen ha den ända ner tlll golvet utan list under? Annars låter det väl bra.

• Gilla
joakimbrodd
  • Laddar…
S Svante Svenson skrev:
Ska du verkligen ha den ända ner tlll golvet utan list under? Annars låter det väl bra.
Vad för list hade du rekommenderat? Eller ska man göra en sockel? Försöker ha det rätt diskret helst.

Jag tycker nog sockel. Det känns som att lite mindre damm flyger in då, och så slipper du ha eventuell robotdammsugare i skåpet :)

• Gilla
joakimbrodd
  • Laddar…
J joakimbrodd skrev:
Hej!

Har en fundering kring hållfastighet och allmänna tips. Min fru vill ha en trevlig hylla för porslin etc som avgränsar köket och vardagsrummet. Är en höjdskillnad mellan båda på 0.5m idag.

Hade tänkt köra MDF rakt igenom på 16mm tjocklek, förutom den större panelen som är mer estetisk på 6mm. Plugga och limma.

edit: hyllplan vilande på såna pluggar/pinnar
Köksskåp från IKEA eller EPOQ som bas. Sedan klätt in dem i MDF hade jag förmodligen gjort.

• Gilla
joakimbrodd
  • Laddar…
J joakimbrodd skrev:
Är 16mm ok för att ha tyngre fat och porslin med dem måtten? Vad är bäst att fästa MDF i varandra? jag tänkte plugg och lim men blev osäker nu.
Det är nog inget problem med själva stommen. Plugg&lim blir starkt. Jag är inte bra på mdf men 65 cm breda 16 mm hyllplan tungt lastade låter klent tycker jag. Men det kan du nog lösa med en tjockare front i trä på varje hylla.

• Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
J joakimbrodd skrev:
Vad för list hade du rekommenderat? Eller ska man göra en sockel? Försöker ha det rätt diskret helst.
K Kane skrev:
Köksskåp från IKEA eller EPOQ som bas. Sedan klätt in dem i MDF hade jag förmodligen gjort.
Har du länk till en IKEA modell som du rekommenderar? Inte tänkt på det..

• Gilla
joakimbrodd och 1 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Jag är inte bra på mdf men 65 cm breda 16 mm hyllplan tungt lastade låter klent tycker jag. Men det kan du nog lösa med en tjockare front i trä på varje hylla.
Risken med MDF är väl att den sätter sig över tid om den belastas medan exempelvis furulimfog bara sviktar elastiskt (dvs går tillbaka när belastningen avlägsnas).

• Gilla
joakimbrodd och 1 till
  • Laddar…
P Pettman skrev:
Risken med MDF är väl att den sätter sig över tid om den belastas medan exempelvis furulimfog bara sviktar elastiskt (dvs går tillbaka när belastningen avlägsnas).
Jag har valt 22 mm MDF med upplagspunkterna 40 cm isär för min hylla för böcker, pärmar mm. MDF har en tendens att säcka ihop och är otrolig tungt som byggmaterial.
Plugg och lim vet jag inte hur du tänker: borra hål i MDF kortände för träplugg? Jag tror inte det håller för lasten. Testa på en provrigg med några MDF-bitar.
Jag skulle sätta smala bärlister i sidoväggen där hyllpanen vilar på.

• Gilla
joakimbrodd
  • Laddar…
K
Hyllplan i MDF säckar med tiden och får en liten nedåtböj

• Gilla
joakimbrodd
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag har valt 22 mm MDF med upplagspunkterna 40 cm isär för min hylla för böcker, pärmar mm. MDF har en tendens att säcka ihop och är otrolig tungt som byggmaterial.
Plugg och lim vet jag inte hur du tänker: borra hål i MDF kortände för träplugg? Jag tror inte det håller för lasten. Testa på en provrigg med några MDF-bitar.
Jag skulle sätta smala bärlister i sidoväggen där hyllpanen vilar på.
Tack för tips. Kanske bör överväga MDF som konstruktionsmaterial.

Ja precis tänker det med plugg men MDF kanske är för poröst? Ska se se över listerna som du förslog 👍

K
MDF är hopplöst att limma kanter/”ändträ”. Flatsidor går bättre

• Gilla
joakimbrodd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.