Hej!
Står just nu och väljer mellan att ta in firma som sprutar lösull av något slag eller att köpa in vanliga mineralullsskivor och kapa till och stoppa in i vindsbjälklag och snedtak.
Det är en helt ny övervåning med mansardtak samt två nya ytterväggar som ska isoleras. En liten "tillbyggnad" på ca 90kvm.
Vad får man för Lambdavärde med lösull? Vad jag har läst mig till så får man inte samma prestanda som med skivor.
Står just nu och väljer mellan att ta in firma som sprutar lösull av något slag eller att köpa in vanliga mineralullsskivor och kapa till och stoppa in i vindsbjälklag och snedtak.
Det är en helt ny övervåning med mansardtak samt två nya ytterväggar som ska isoleras. En liten "tillbyggnad" på ca 90kvm.
Vad får man för Lambdavärde med lösull? Vad jag har läst mig till så får man inte samma prestanda som med skivor.
Om man hoppar lambdavärden, som inte brukar vara en sån stor skillnad, så är största skillnaden som jag ser den mänskliga faktorn, du har inga köldbryggor på lösullen jämfört med skivorna. Är väldigt svårt att få det lika bra utan köldbryggor med skivor, samt om du bygger själv så spar du ett par timmar som går att lägga på något annat
Jo jag är medveten om fördelarna. Men de offerter jag har fått skriver typ, Lambdavärde 0,039-0,46 = tvivelaktigt om du frågar mig.
Köper jag skivor blir det 0,33-0,35 beroende på vilka jag bestämmer mig för.
Är man noggrann blir det inga köldbryggor utöver de reglar jag har i vägg och tak. Men finns det någon lösull som har bättre prestanda är de två jag har fått offert på?
Köper jag skivor blir det 0,33-0,35 beroende på vilka jag bestämmer mig för.
Är man noggrann blir det inga köldbryggor utöver de reglar jag har i vägg och tak. Men finns det någon lösull som har bättre prestanda är de två jag har fått offert på?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Skillnaden beror bara på hur komprimerad lösullen är. I ett längsgående slutet fack går det att packa lösullen bra och få samma u-värde som skivor. Men i ett bjälklag packas den inte lika mycket.
Ok!
Det låter ju bra. Kan man inte packa ullen mera på vindsbjälklaget bara och få bättre värden?
Typ fylla 60 och komprimera med ett golv till 50cm? Jag ska ju ändå ha golv uppepå vinden.
Eller är det svårt att göra det på ett bra sätt kanske?
Det låter ju bra. Kan man inte packa ullen mera på vindsbjälklaget bara och få bättre värden?
Typ fylla 60 och komprimera med ett golv till 50cm? Jag ska ju ändå ha golv uppepå vinden.
Eller är det svårt att göra det på ett bra sätt kanske?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Jag har förstått det som att stenull och cellulosa är lite bättre på att "packa sig själv" ska du ha golv där kanske det är vettigt att isolera mot yttertaket också?
Hur menar du med att isolera mot yttertaket? Mot råsponten?
Jag kommer att ha luftspalt 15cm upp ovanför vindens isolering, luftspalten är gjort av masonit skruvad på ribbor.
Tanken var att ha isoleringen mot masoniten under detta...
Jag hittade inte de senaste ritningarna men principen på takstolens uppbyggnad är som bilden visar.
Upp till 10cm över hanbjälkens ovankant ligger isolering, i mitten ligger ett ca 1,5-2m brett golv.
Jag kommer att ha luftspalt 15cm upp ovanför vindens isolering, luftspalten är gjort av masonit skruvad på ribbor.
Tanken var att ha isoleringen mot masoniten under detta...
Jag hittade inte de senaste ritningarna men principen på takstolens uppbyggnad är som bilden visar.
Upp till 10cm över hanbjälkens ovankant ligger isolering, i mitten ligger ett ca 1,5-2m brett golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tydligen så blir isolervärdet per tjocklek isolerskiva sämre om man packar den, men tvärt om med lösull som har väldigt låg densitet. Där ökar isolationsförmågan per tjocklek om man packar ihop det lite.Erik_Hansson skrev:
De offerter jag har fått ger ungefär samma pris per volym isolering! Prisskillnaden ser jag som väldigt sekundärt i sammanhanget.
Vill ha bra isolering smidigt.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Det finns såklart en optimal packningsgrad men det är ju svårt att veta var gränsen går
Jag gjorde samma sak, kollade offerter på lösull vs skivor. Det landade i att 95mm skivorna med lamda 37 från Byggmax låg på halva priset per volym, justerat för skillnad i lambda. Men givetvis, om prioriteringen är tid så är det säkert värt att köpa in lösullen.
Ska tillägga att arbetskostnad och maskinhyra tillkommer på den beräkningen till lösullens nackdel.
Ska tillägga att arbetskostnad och maskinhyra tillkommer på den beräkningen till lösullens nackdel.
Klicka här för att svara