Hej.
Jag undrar om någon vet hur man får loss kablarna ur denna kopplingen. Har försökt lite men utan resultat.
Jag undrar om någon vet hur man får loss kablarna ur denna kopplingen. Har försökt lite men utan resultat.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 825 inlägg
Avbitartång. Jag har helt slutat med att lossa ledare ur denna typ av toppklämma, det är inte värt slitaget på fingertopparna... Ledarna är blir (ännu) inte för korta i ditt fall. Vid nyinstallation får man istället ta lämplig höjd för framtida omkopplingar dels genom att låta ledarna vara nån centimeter längre än vanligt och dels använda ett snäpp större toppklämmor så att det alltid finns lediga anslutningar, eller använda öppningsbara klämmor.
Man drar i kabeln medans man vrider fram och tillbaka, med rejäla utslag, på toppklämman.
Brukar fungera rätt OK på EK-ledare, fungerar sämre på FK, men brukar gå om man får till tekniken bra.
Om ledarna inte blir onödigt korta efteråt så är det ju som regel bättre att klippa.
Vem vill återanvända en toppklämma för 1-2kr, det är inte ofta det brinner i en wagokoppling, men varför chansa?
Brukar fungera rätt OK på EK-ledare, fungerar sämre på FK, men brukar gå om man får till tekniken bra.
Om ledarna inte blir onödigt korta efteråt så är det ju som regel bättre att klippa.
Vem vill återanvända en toppklämma för 1-2kr, det är inte ofta det brinner i en wagokoppling, men varför chansa?
Klicka här för att svara