29 942 läst ·
109 svar
30k läst
109 svar
Lösningsmedelsburna färger för fönstermålning
@raindance
Kolla om Alcro har kvar Genuin grund och fönsterfärg.
Kör du med ett vattenburet system så kan / ska grundoljan målas över efter 30 min. Kör du ett lösningsmedelsburet system så gäller samma sak. När du börjar blanda vatten och lösningsmedel så är det längre torktider som gäller. Inget konstigt med det.
Färgtillverkare får ha hur mycket lösningsmedelsburna färger de vill, än så länge, men det är ju ett ålderdomligt material. Nu gällande miljöregler har också gjort så att färgernas recept måste ändras och, från ett rent färgtekniskt perspektiv, är de sämre idag.
Kolla om Alcro har kvar Genuin grund och fönsterfärg.
Kör du med ett vattenburet system så kan / ska grundoljan målas över efter 30 min. Kör du ett lösningsmedelsburet system så gäller samma sak. När du börjar blanda vatten och lösningsmedel så är det längre torktider som gäller. Inget konstigt med det.
Färgtillverkare får ha hur mycket lösningsmedelsburna färger de vill, än så länge, men det är ju ett ålderdomligt material. Nu gällande miljöregler har också gjort så att färgernas recept måste ändras och, från ett rent färgtekniskt perspektiv, är de sämre idag.
Jo vatten sugs absolut in, annars skulle vi ju inte behöva måla alls, men t.ex. lacknafta suger in ännu bättre så jag står på mig på den punkten, även om det tekniskt sett inte spelar någon roll om du har impregneringsolja 0.5 cm längre in i brädan.f91jsw skrev:
Tror du har en poäng i ditt resonemang!f91jsw skrev:
Det är en emulsion som sagt.
Ponera att vattenmolekylen går in först i träfibern. Sedan ska de små oljemolekylerna tävla om att mätta de våta träfibrerna på djupet.
Sanningen om hur det fungerar vet nog bara en handfull forskare hos färgtillverkaren.
Alla andra skickar det budskap dom är indoktrinerade med. Att vattenburet är såååå himla bra.
Det finns starka styrande krafter i sammanhanget. Miljökrav / Arbetsmiljökrav som är svåra att uppfylla på annat sätt. Ekonomiska o s v.
Jag hittade inte Alcro genuin grund / fönsterfärg på alcro.se
Det lutar åt att jag använder Jotun drygolin fönsterfärg och visir klar grundolja om ingen har något fler tips. Drygolin fönsterfärg har tydligen funnits i 40 år så den borde vara utprovad. Jag väljer visir klar trots att Jotun rekommenderar den vattenburna varianten. Om det stämmer att Jotun tidigare rekommenderat lösningsmedelsburen visir till drygolin fönsterfärg så verkar det helt rätt.
Vad gäller vindskivorna så funderar jag på att använda tryckimpregnerad råplan 28 x 145 mm som jag hittat på en brädgård. Då behöver jag inte bekymra mig om rötskyddet. Jag behöver endast byta den övre vindskivan. Är det något problem att montera tryckt virke mot vanligt virke? Dvs den övre vindskivan tryckt och den undre vindskivan av vanligt virke. Och hur är det med målning av tryckt virke? Behöver jag vänta ett år före målning eller räcker det att det är tillräckligt låg fuktkvot? Behövs det någon grundolja på tryckt virke eller kan jag måla drygolin fönsterfärg direkt på den tryckimpregnerade vindskivan?
Det lutar åt att jag använder Jotun drygolin fönsterfärg och visir klar grundolja om ingen har något fler tips. Drygolin fönsterfärg har tydligen funnits i 40 år så den borde vara utprovad. Jag väljer visir klar trots att Jotun rekommenderar den vattenburna varianten. Om det stämmer att Jotun tidigare rekommenderat lösningsmedelsburen visir till drygolin fönsterfärg så verkar det helt rätt.
Vad gäller vindskivorna så funderar jag på att använda tryckimpregnerad råplan 28 x 145 mm som jag hittat på en brädgård. Då behöver jag inte bekymra mig om rötskyddet. Jag behöver endast byta den övre vindskivan. Är det något problem att montera tryckt virke mot vanligt virke? Dvs den övre vindskivan tryckt och den undre vindskivan av vanligt virke. Och hur är det med målning av tryckt virke? Behöver jag vänta ett år före målning eller räcker det att det är tillräckligt låg fuktkvot? Behövs det någon grundolja på tryckt virke eller kan jag måla drygolin fönsterfärg direkt på den tryckimpregnerade vindskivan?
Jag hittar utan problem Genuin Fönsterfärg och Genuin Grundfärg på Alcros hemsida.
Alcros System Impregneringsolja som man ska ha före Genuin grundfärg ska vara en "modifierad linolja". Jag undrar hur den är modifierad?
Alcros System Impregneringsolja som man ska ha före Genuin grundfärg ska vara en "modifierad linolja". Jag undrar hur den är modifierad?
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Kan var så enkelt att den, som tidigare nämnts, är emulgerad för att kunna vara vattenburen. För att blandningen inte ska skikta sig så måste oljan modifieras på något vis.Eld skrev:
Jag ringde till Alcro. Genuin gick bara att hitta under länken för yrkesmålare. Genuin är en färg som funnits länge och är och finns kvar på disspans från ett EU-direktiv. Genuin är det sista och mest utvecklade stadiet av alkydfärg. Däremot är system grundolja vattenburen. Alcro var inne på samma linje som Jotun och sa att de tagit bort den lösningsmedelsburna eftersom den vattenburna oljan är bättre. Min egen teori är att grundoljorna innehåller mer lösningsmedel än färgerna och därför tagits bort. Grundoljan ska bara målas på ändträ.
Jag råkar ha tre gamla burkar Beckers lösningsmedelsburen impregneringsolja liggande. Den skulle gå bra enligt Alcro. Så nu lutar det åt Beckers impregneringsolja och Alcro genuin grund/fönsterfärg.
Alcro rekommenderade att man inte skulle använda tryckimpregnerat virke om det ska målas. Och om man ändå ska måla tryckt virke så ska man vänta ett år.
Jag råkar ha tre gamla burkar Beckers lösningsmedelsburen impregneringsolja liggande. Den skulle gå bra enligt Alcro. Så nu lutar det åt Beckers impregneringsolja och Alcro genuin grund/fönsterfärg.
Alcro rekommenderade att man inte skulle använda tryckimpregnerat virke om det ska målas. Och om man ändå ska måla tryckt virke så ska man vänta ett år.
När jag målade ett balkongräcke förra året och inte hittade en riktig grundolja utan vatten så blandade jag ihop en halvolja själv. 50% balsamterpentin och 50% kokt linolja. Den tycks ha fungerat även om det är lite tidigt att dra någon säker slutsats.
Produkter som diskuteras: "kokt linolja"
Linolja kokt Ottosson
Skydda ytor mot vatten m.m.
125 kr inkl moms
Läs mer
Huset är byggt 42. 2000-2003 togs all färg och kitt bort från fönstren. Ett par fönsterbågar (av 21) reparerades genom att nederdelen ersattes med helt nytt trä. Fönstren kittades med linoljekitt och målades med Jotuns system. Först mättades trät med Visir grundolja (med lösningsmedel). När kitt och olja torkat målades tre lager Drygolin. Dessa fönster är med något enstaka undantag fortfarande fräscha. Gäller både nytt och gammalt trä.nemlan skrev:
2010 byggdes huset ut och fick några nya fönster och altandörrar. Dessa målades av erfaren målare (det vet jag säkert) från byggfirman med systemet från Alcro Bestå med deras vattenbaserade olja, grundfärg och täckfärg.
Redan vid garantibesiktningen efter två år (2012) anmärktes på färg som lossnade. (Målaren klagade på att det inte var tillåtet att använda fungerande färg och att det som var tillåtet var dåligt.) Flagande färg målades igen...
2015 bättringsmålade jag fönstren med Bestås system och jag följde instruktionerna till punkt och pricka. Nu har färgen delvis lossnat igen.
Om jag hade vetat vad jag vet idag hade jag redan från början hållt mig till linoljefärg. Nu kommer jag göra ett försök med Alkydoljefärg även på de nya fönstren och vattenbaserad "olja" kommer aldrig mer användas på något jag äger. Vattenbaserade färger kan användas inomhus men utomhus fungerar de uppenbarligen inte. (Slamfärger undantagna.)
@Eld
Hur vet du att det beror på grundoljan? Kan det inte var fönsterfärgen som är dålig? Bestå fönsterfärg är en mix av alkyd/akrylat som inte är vattentät.
Det skulle även kunna bero på för hög fuktkvot i virket men om det var en yrkesmålare så förmodar jag att det inte är orsaken.
Hur vet du att det beror på grundoljan? Kan det inte var fönsterfärgen som är dålig? Bestå fönsterfärg är en mix av alkyd/akrylat som inte är vattentät.
Det skulle även kunna bero på för hög fuktkvot i virket men om det var en yrkesmålare så förmodar jag att det inte är orsaken.
Angående Jotun Drygolin fönsterfärg. Jag har lärt mig att alkydfärg inte tränger in så djupt in i virket. Borde det inte vara en nackdel att det inte ska användas någon grundfärg?
Jag undrar hur det skulle fungera med Jotun Visir klar grundolja tillsammans med Alcro Genuin grund/fönsterfärg
Jag undrar hur det skulle fungera med Jotun Visir klar grundolja tillsammans med Alcro Genuin grund/fönsterfärg