Små jobb blir stora i gamla hus

Avloppet till min gästtoa ligger under befintlig golvnivå. Hur det är möjligt vet jag inte. Det var tätat på med jox som försvann när jag tog bort golvbeklädnad. Handfatets rör stack ner en 30 cm i avloppet

Golvet är plank och avloppet gjutjärn 50mm som ligger 55cc från färdig vägg.
Toaletten ligger under en trapp i ett trapphus med torpargrund.

På trägolvet är det tänkt läggas golvspån, värme och klinker så det höjs väl ca 30 mm

Det är ingen dusch eller golvbrunn

Finns en lösning på detta? Avståndet från vägg känns som det är hanterbart bortsett från tätskiktsrekommendationer. Jag vill gärna slippa riva upp golvet och byta avlopp om möjligt.

En rörmokare som skulle komma o kika i måndags lyser med sin frånvaro tyvärr

Går det inte att skarva på en bit nytt rör, eller missuppfattar jag din fråga?

Nä är kanske inte svårare än så.
Jag skulle helst vilja köra ner en "gummimoj" och sedan trä ett nytt rör som sticker upp tillräckligt.
rör är väl 50mm och den här närmare 55. Men man vill ju ha någorlunda tätt så det behövs väl nått som tätar.
Det är ju inga stora tryck men man vill ju inte ha bakkör om det skulle bli stopp

Kan man stoppa ner nån gumminippel och ett smalare rör som går upp genom klinker och som handfatets rör passar i?

avlopp.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja, det är den normala vägen. Försök att fixera röret för stabilitet.

Är inget större jobb att lyfta några golvplankor och göra det ordentligt om du ändå ska lägga nytt undergolv i form av spånskivor. Många gånger tar sådant här "fixande" längre tid än att riva lite mera och göra det grundligt, speciellt när du ska göra så mycket jobb med spånskivor, golvvärme och klinkers.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Det finns gumminipplar för ändamålet. Eftersom det ser ut att vara en muff som vi ser, så bör du kunna få atg på en gumminippel som passar i muffen, och som tillåter att du går vidare upp en bit med 50mm rör. Det är det normala sättet för att skarva plaströr till gjutjärn.

Tack för svar. Ska lyfta lite o se hur det ser ut.

Saken är den att byta hela gjutjärnsröret in är ett rätt stort jobb då det ligger otroligt illa till. Det är därför det är "sparat" sedan tidigare gissar jag.

Alternativet är väl att kapa en bit ner och skarva med hjälp av en övergångskoppling. Men fan vet vad som händer när man sätter tigersågen i röret...

Toan är bara 2 kvadrat så skulle det hända nått så är jag beredd o riva upp det igen och då ta hela jobbet med röret.

Redigerat:
När man mäter ett sånt här järnrör. Är det invändigt eller utvändigt man mäter?
Det är väl gamla tummått?

Invändigt om du ska köpa "reservdelar". En bra idé kan ju vara att köra en relining på det nu då du har golvet uppe?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.