Jag ska lägga nytt laminatgolv i hallen som är lite mer slit/vattentåligt och har nu tagit bort ett gammalt laminatgolv.

Huset är utbyggt efter elementet och precis där grovdammsugaren står. Där finns ett 22mm golvspån fastspikat på reglar.

Närmast på bilden syns ett äldre golv på ca 10mm som är fastspikat i reglar.

Det blir därför en höjdskillnad på ca 10mm som tidigare ägare löst med en tunnare spånskiva och flytspackel.

Jag märkte knappt av höjdskillnaden med det tidigare golvet när hallen var möblerad. När jag gick runt på golvet omöblerat kände jag på vissa ställen att golvet sviktade. Jag var först orolig att det var en fuktskada så det var skönt att veta att det var på grund av höjdskillnaden golvet sviktade något.

Jag ska även lägga nytt golv i vardagsrummet så jag vill inte höja golvet närmast i bild då golven nu är i våg mot vardagsrummet.

Bilden är tagen från vardagsrummet mot hallen.

Vad finns det för lösningar för att få en något mer planare övergång från golvspånsdelen eller egentligen minska risken för att laminatskivorna sviktar?

• Bilden visar en hall med borttaget laminatgolv, en 22mm golvspånplatta och en blå grovdammsugare. Skillnad i golvhöjd syns tydligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.