3 014 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Lösning för dusch inkopplad på handfatet utlopp.
Hej
Jag har aldrig ställ frågor här innan, bara läst.
Nu har jag en fråga där jag inte hittat lösning på i forumet.
Vi har köpt en lägenhet med badrum (litet) renoverat för 5 år sedan i samband med stamrenoveringen. Tyvärr ändrades inte badrummets layout då, och duschen är på helt fel ställe. ( Toan är i separat toarum) Vi vill hellre ha duschen där handfatet står, men där är inte golvbrunn, utan bara rör.
Jag ser flera alternativ, där total ombyggnad nog är lite väl dyrt.
Ett mellansteg skulle vara att bygga ett upphöjt duschgolv där golvbrunn får plats utan att bryta tätskiktet.
Det tredje och enklaste skulle vara en produkt som är som bottendelen av en duschkabin, som då är upphöjd och fångar duschvattnet (så mycket som möjligt)
En duschkabin är klumpig och ful, och golvytan tillgänglig är nog bara ca 70x70 för duschen.
Någon som har produkter eller tankar kring detta?
Jag har aldrig ställ frågor här innan, bara läst.
Nu har jag en fråga där jag inte hittat lösning på i forumet.
Vi har köpt en lägenhet med badrum (litet) renoverat för 5 år sedan i samband med stamrenoveringen. Tyvärr ändrades inte badrummets layout då, och duschen är på helt fel ställe. ( Toan är i separat toarum) Vi vill hellre ha duschen där handfatet står, men där är inte golvbrunn, utan bara rör.
Jag ser flera alternativ, där total ombyggnad nog är lite väl dyrt.
Ett mellansteg skulle vara att bygga ett upphöjt duschgolv där golvbrunn får plats utan att bryta tätskiktet.
Det tredje och enklaste skulle vara en produkt som är som bottendelen av en duschkabin, som då är upphöjd och fångar duschvattnet (så mycket som möjligt)
En duschkabin är klumpig och ful, och golvytan tillgänglig är nog bara ca 70x70 för duschen.
Någon som har produkter eller tankar kring detta?
Ingen golvbrunn, då blir det problem med ev vatten som rinner utanför någon del som ska samla det. Det går att ha endast ett duschkar som höjs upp lite och koppla det på handfatets rör vid golvet. Då måste det även göras ett vattenlås på duschröret ,annars luktar det nog illa efter ett tag. I ert fall så är det nog att bita i äpplet och gilla läget med en kabin om det ska bli bra.
Exakt. Men jag undrar om det kanske finns någon produkt avsedd för just detta. Med bara kabinens badkarsdel.J jonaserik skrev:Ingen golvbrunn, då blir det problem med ev vatten som rinner utanför någon del som ska samla det. Det går att ha endast ett duschkar som höjs upp lite och koppla det på handfatets rör vid golvet. Då måste det även göras ett vattenlås på duschröret ,annars luktar det nog illa efter ett tag. I ert fall så är det nog att bita i äpplet och gilla läget med en kabin om det ska bli bra.
Och hamnar något utanför är det inte hela världen. Det rinner till gamla brunnen som då kommer vara under handfatet. Som lär få rör ner genom golvbrunnens galler.
Klicka här för att svara