Jag undrar vad man måste tänka på när man ska lösa ut någon ur en fastighet.
Min sambo äger en mindre del av huset, 2/15-delar o hon känner sig otrygg med arangemanget,
jag har erbjudit mig att lösa ut henne, men vad ska jag tänka på så det blir rätt både juridiskt och skattemässigt.

Redigerat:
Beskriv mer.

Ni är alltså sambo nu? Eller har ni separerat? Frågan brukar oftare vara hur en sambo skall kunna bli full delägare i den gemensamma bostaden för att känna sig trygg, så frågan känns lite udda, om jag förstått den rätt.

OM vi antar att ni är sambo nu, så bör du tänka på att OM fastigheten har anskaffats under tiden ni varit ihop, så kan den bli delad 50/50 vid en separation, oavsett om sambon äger 2/15 delar eller 14/15 delar.

Så om vi antar att syftet är att den skall vara din helt och hållet, så bör ni skriva ett samboavtal om det.

jag tror att ni kan ordna utköpet med en bodelning (man behöver inte separera för att göra en bodelning). I så fall blir det dels en lägre lagfartsavgift, bara en adm. kostnad, ingen stämpelskatt.

Dels utgår då ingen reavinsskatt, då får du istället skatta som om du varit ensam ägare hela tiden den dag det är dags att sälja. Detta bör man reglera i överlåtelsen, så att du inte får betala skatten dubbelt.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.