Köpte hus för 9 månader sedan och har problem i badrummet med spruckna fogar och lösa plattor i ett område. Det handlar om en liten helt lös platta intill dörrlisten och tre partiellt lösa plattor med bomljud framför toaletten/handfatet. Kring plattorna finns även spruckna fogar som tidigare ägare bättrat på men som spruckit lite igen. Besiktningsman har inte gjort någon notering om detta märkligt nog.
Badrum + tvättstuga enl ritning:
Huset är från 2012 och badrummet byggt med 450cc 45x220 mm reglar med 2,8m uppläggningsavstånd. 22mm spån, vattenburen golvvärme och fiberförstärkt flytspackel men osäkert om det är armeringsnät också. Plastmatta som tätskikt och kaklat på golv och väggar.
Inga förhöjda fuktindikationer i badrummet. Spånet ser ut såhär underifrån
Inga problem i tvättstuga som är reglad på samma sätt med kaklat golv men panel på vägg och här står ju en tung värmepanna och en tvättmaskin och vibrerar så tänker att konstruktionen borde vara stabil? Men i värsta fall kanske golvet sviktar och om flytspacklet inte är armerat kan det vara orsaken med risken att detta skulle kunna ha spruckit? I bästa fall slarvigt hanterad fix vid kakling?
Hur hade ni gått vidare/tänkt här?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Badrum + tvättstuga enl ritning:
Logga in
Skapa konto
Huset är från 2012 och badrummet byggt med 450cc 45x220 mm reglar med 2,8m uppläggningsavstånd. 22mm spån, vattenburen golvvärme och fiberförstärkt flytspackel men osäkert om det är armeringsnät också. Plastmatta som tätskikt och kaklat på golv och väggar.
Inga förhöjda fuktindikationer i badrummet. Spånet ser ut såhär underifrån
Logga in
Skapa konto
Inga problem i tvättstuga som är reglad på samma sätt med kaklat golv men panel på vägg och här står ju en tung värmepanna och en tvättmaskin och vibrerar så tänker att konstruktionen borde vara stabil? Men i värsta fall kanske golvet sviktar och om flytspacklet inte är armerat kan det vara orsaken med risken att detta skulle kunna ha spruckit? I bästa fall slarvigt hanterad fix vid kakling?
Hur hade ni gått vidare/tänkt här?
Även om jag inte fått några svar här tänkte jag uppdatera. När jag lyfte blicken finns även enstaka spruckna plattor och fog upp mot taket ovanför dörren och även ner längs golvet på samma vägg, tolkar det som en sättning i huset. Oklar ålder på den då jag inte litar ett dugg på besiktningsmannens genomgång längre efter allt han missat.
Detta bör väl även förklara de lösa plattorna och den spruckna fogen på golvet. Hur allvarligt bör man ta en sättning som denna? Tänker att det ändå är osannolikt att tätskiktet skulle vara skadat? Hur mycket sättning i ett hus är att betrakta som normalt? Huset står på berg och det finns inga andra tydliga tecken till sättning i huset
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Detta bör väl även förklara de lösa plattorna och den spruckna fogen på golvet. Hur allvarligt bör man ta en sättning som denna? Tänker att det ändå är osannolikt att tätskiktet skulle vara skadat? Hur mycket sättning i ett hus är att betrakta som normalt? Huset står på berg och det finns inga andra tydliga tecken till sättning i huset
Mät av med laser, hyr en rotatonslaser på typ ramirent
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 474 inlägg
Måste gått åt rätt mycket fog för att uppnå dom breda fogarna 😂
Ditt problem är nog att det är en oerfaren plattsättare som gjort jobbet.
Han har blandat eller lagt ut fixet fel.
Därför är det bom under vissa plattor.
Sprickan i väggen beror nog på att skivorna under har rört på sig några millimeter.
Jag tror inte att du ska vara orolig för tätskiktet.
//AA
Han har blandat eller lagt ut fixet fel.
Därför är det bom under vissa plattor.
Sprickan i väggen beror nog på att skivorna under har rört på sig några millimeter.
Jag tror inte att du ska vara orolig för tätskiktet.
//AA
Renoverare
· Värmland
· 1 175 inlägg
Sättning i huset vill jag påstå ,, får du sprickor som går igenom platta så sitter plattan ordentligt i fixet , har inget med dålig plattsättare att göra
Klicka här för att svara