Hej,
Min tvättmaskin slutade plötsligt fungera. Det lät hemskt, som om den var full med stora stenar. Nu snurrar den inte men fyller på och tömmer vatten. Trumman känns lös, som om några fästen gått sönder eller om den hoppat ur sitt läge och kanske någon rem hoppat av.
Skulle uppskatta lite tips på hur jag öppnar upp den, kollar vad som hänt och eventuellt beställer delar för att laga den. Kanske någon som har en sprängskiss eller liknande.
Bifogar lite bilder och filmklipp.
Tack på förhand!
Min tvättmaskin slutade plötsligt fungera. Det lät hemskt, som om den var full med stora stenar. Nu snurrar den inte men fyller på och tömmer vatten. Trumman känns lös, som om några fästen gått sönder eller om den hoppat ur sitt läge och kanske någon rem hoppat av.
Skulle uppskatta lite tips på hur jag öppnar upp den, kollar vad som hänt och eventuellt beställer delar för att laga den. Kanske någon som har en sprängskiss eller liknande.
Bifogar lite bilder och filmklipp.
Tack på förhand!
Gissar på att trumlagret rasat.
Om jag tyder serienumret rätt så är maskinen från 2007.
Om det är värt att laga den låter jag vara osagt, men själv skulle jag nog stått över.
Om det är värt att laga den låter jag vara osagt, men själv skulle jag nog stått över.
Medlem
· Sverige
· 5 651 inlägg
Innan du beställer delar till detta, kolla noga omfattningen av arbetet! Jag misstänker att det är ett ganska komplicerat jobb att byta detta lager, man måste sannolikt demontera ytterbaljan och dessa är sällan gjorda för att kunna demonteras/delas. Andra kan svara på vad arbetet omfattar, jag bara gissar att det är rätt svårt.
Inget direkt jobb...H Harald Blåtumme skrev:Innan du beställer delar till detta, kolla noga omfattningen av arbetet! Jag misstänker att det är ett ganska komplicerat jobb att byta detta lager, man måste sannolikt demontera ytterbaljan och dessa är sällan gjorda för att kunna demonteras/delas. Andra kan svara på vad arbetet omfattar, jag bara gissar att det är rätt svårt.
bort med locket
bort med sidan
lossa alla slangar
bort med tvättmedelsbehållaren
ta bort motorn
lossa stötdämparna
lossa vikterna
ta ur balja trumma komplett
lossa alla skruvarna som håller ihop baljhalvorna
ta ur trumman
pilla ut tätningen
svarva ett don som passar yttre lagret och slå ut det
svarva andra änden för det inre lagret och slå ut det
svarva ett nytt dubbeldon för att slå in båda lagren
montera tätningen
och gör resten tvärt om demonteringen
kolla om trumaxlen tagit skada eller trumkorset
kolla om elementet tagit skada
kolla om bälgen tagit skada
kolla om det läckt vatten på motorn
lätt som en plätt tar knappt 3 timmar när man gjort det några ggr
Haha, så kul ska jag nog inte ha det.electroluxaren skrev:Inget direkt jobb...
bort med locket
bort med sidan
lossa alla slangar
bort med tvättmedelsbehållaren
ta bort motorn
lossa stötdämparna
lossa vikterna
ta ur balja trumma komplett
lossa alla skruvarna som håller ihop baljhalvorna
ta ur trumman
pilla ut tätningen
svarva ett don som passar yttre lagret och slå ut det