Hej! Jag har sett ett antal markisfirmor (utan behörighet) montera elmarkiser och dragit alla kablar till utanpåliggande dosor och därifrån dragit en lös stickpropp till närmsta eluttag.
Hur står sig det mot reglementet? Får man göra så?

Mvh

Det sticker ju lite i ögonen men man behöver bara anstränga sig lite för att se detta som anslutning av en apparat som är fastskruvad i väggen, där man "råkat" använda materiel avsedd för fast installation. Så det är inte tokfel eller farligt, men man brukar inte göra så...

Göran.W
Det är inte ok att montera stickkontakt till en fast ansluten dosa det är förbjudet.
Fast installation som det här handlar om ska alltid ha fast ansluten elkabel och i detta fallet krävs väl med en manöverbrytare.

Oki tack! Men vi kan vell alla enas om att det krävs behörighet för detta jobb?

Göran.W
Japp behörighet krävs utan tvekan.

Gråzone, är det vanlig EKxx kabel som dragits till kopplingsdosan och klamrats på huset? Är det en vanlig eldosa eller något speciellt som tillhör markissystemet för just anslutning av styrning via brytare, vindavkänning, sol, etc.
Stickproppen gör ju att det inte är en fast installation.

Göran.W
I detta fallet har dom dragit alla kablarna till en dosa och även en nät kabel som sen har anslutits till nätet via en kabel och stickkontakt och det är definitivt behörighets krävande för man kan anta att kablarna till dosan och kablarna är fastsatta på något sätt och då är det utan tvekan en fast installation.
Stickproppen gör det inte till en fast installation men det gör en dosa fastsatt på väggen och klamrade kablar.
Markisen i sig kan väl med göra den till en fast installation för man kan väl anta den sitter fast :-)

Det är beroende av vad kablar är till för, dvs det finns många system som kopplas samman via någon form av anslutningsdosa och som sedan ansluts med stickpropp.
Så utan att ha sett kopplingsschema och hur det är utfört så är jag inte lika säker.

Göran.W
Dom har ju kopplat nätspänning till dosan via stickontakt och det kan jag inte få till annat än behörighets krävande om dosan och eller nätkabeln från dosan till markisen är fast monterad.
Bara att spika fast en förlängningssladd räknas som fast installation.
Så fort något sitter fast monterat i någon byggnads del är det fast installation.
Sen kan där iof ligga styr kablar med som inte är behörighets krävande.

Det är skilnad på fast installation och fast förläggning. Att spika fast en förlängningskabel kan göra det till en fast förläggning, det behöver dock inte betyda fast installation.

Göran.W skrev:
Det är inte ok att montera stickkontakt till en fast ansluten dosa det är förbjudet.
Fast installation som det här handlar om ska alltid ha fast ansluten elkabel och i detta fallet krävs väl med en manöverbrytare.
Markiser levereras med stickkontakt då borde det väl va ok att bara stoppa in den i närmsta uttag?
Jag har en markis på gång hem och funderar på hur den ska matas.

Stefan N skrev:
Markiser levereras med stickkontakt då borde det väl va ok att bara stoppa in den i närmsta uttag?
Jag har en markis på gång hem och funderar på hur den ska matas.
Låter dock lite underligt tycker jag varför man skickar med en markismotor med stickkontakt? Men visst, jag köpte en garageportsmotor av billigast möjliga märke, som matades av en eurokontakt och kabel liknande ett lakritssnöre. Fastare installation än en garageportsmotor går knappast att hitta. I detta fallet hade alternativet varit att anlägga en dosa med doslock som är förberett för inkommande kabel, alternativt borra hål i ett bef. doslock el dra fram obruten fas till takdosa för belysning och gå in via lamparmaturen, för att få det snyggt.

Markismotor på vägg vid uteplats, alla dagar hade jag av estetiska skäl valt installation utan stickkontakt.. men det är jag det....

/S

Jag skulle inte använda ordet definitivt i detta sammanhang... Vilka källor har du Göran?

Som jag ser det handlar frågan om ifall markiserna och dess ledningar är en anordning enligt Starkströmsförordningen eller inte. Att en enskild markis är en anordning står utom allt tvivel. Men här har man monterat flera markiser och gjort en "fast" installation av dessa ledningar till en gemensam dosa, och därifrån gjort en anslutning via stickpropp till startströmsanläggningen. Kan då dosan anses tillhöra anordningen?

Jag tänker inte argumentera åt endera hållet här...utan nöjer mig med det i båda fallen gemensamma kravet på en väl utförd installation.

Möjligen kan detta till viss del liknas vid installationer i möbler, där normalt installationsmateriel för fast installation tillåts. Men då markiser är en del av huset så är ju fast installation att föredra. Stickpropp ska normalt användas till flyttbar materiel.

• Gilla
Anders_Nilsson
  • Laddar…
Man kan väl använda sunt förnuft. Detta är ju tveklöst något som skall vara fast installation. I min värld är allting som sitter fastskruvat, dvs inte kan tas med in i garaget, som sitter utomhus en fast installation. Dessutom har man ju blandat in dosor för fast installation. Man har ju uppenbart gjort så här för att spara pengar eftersom inte alla kunder har en kopplingsdosa (köksdosa) utomhus på lagom ställe.

Om jag ber elektrikern att byta centralen och se till att det för varje grupp sitter ett 16A Schuko eller 25A Perilex och sätter stickproppar på varje fast grupp och pluggar in själv så är det alltså OK??? Låter som en affärside eftersom man slipper många elektrikertimmar, bara att köpa en färdig central från Anders & Bo Elektriska tillverkad i lågprisland (givetvis CE-märkt) och få den inkopplad på 5 minuter. Sedan sätter man själv in stickpropparna. Är slackarna för korta är det ju bara att köra med färlängningssladd. :D

Det finns lite skillnad mellan ditt resonomang och markisinstallationen. I ditt fall skall installation mata förlängningskablar som går till olika uttag och lampor. Medans markis fallet, där gäller det att definiera hur stor en ''apparat'' kan vara.

Inom industrin finns det maskiner med omfattande elinstallationer påbyggda iform av automatikskåp. Är det ''bara'' en maskin??

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.