Hej!
Sista dagarna när jag dushat fått en känsla att 1 platta på golvet är troligen lös.dushrummet är separerad från badrummet med en vägg.
Min fråga är om det räcker att bara lägga ny golv i dushrummet eller om man också måste byta plattor på väggarna samt golvet i hela badrummet?

Hej

Du bör först o främst ta reda på varför plattan lossnat. Om det är en fuktskada som orsakat detta så kan det krävas betydligt mer jobb... :(

En platta som sitter bra sitter jäkligt hårt, det är inget som bara lossnar helt plötsligt...

/ PJ

En kakelplatta alltså? Den kan ha blivit dåligt fixerad eller inte helt nedtryckt i fixet. Om den ligger o väger på en kant liksom så kan den ju faktiskt lossna.
Är det inget värre så kan du bara sätta tillbaka den och foga igen igen :) Men, det förutsätter förståss att tätskiktet är helt under...

När det småläckte i badrummet hos grannen ovanför så märkte vi det genom att mosaiken i vårt badrumsgolv lossnade efterhand.

Med andra ord håller jag med PatrikJ om att ni först bör utreda varför plattan lossnat.

vad skall jag göra rent praktisk?hur skall man ta reda på om ev bakomliggande orsak?skall jag ta bort ett par kakelplattor o kolla hur det ser ut under?

Börja inte knacka bort kakel!

Ring försäkringsbolaget och berätta precis vad som hänt. De kommer antagligen skicka över någon som tittar på det hela.

alldeles rätt, jag hade lite bråttom märkte jag :) Ring ALLTID försäkringsbolaget innan du gör något! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.