Skicka mig din adress så kommer den på postenE eal skrev:
Ja, ser dåligt på bilderna men kan det vara jordig till centralen?GK100 skrev:
Byt i så fall till översta skenan och till en grön/gul ledare. Men kolla först var den går, bryt spänningen vid mätarna innan du börjar rota.
Likaså säkringen 10A till höger, är det ingen ledare kopplad kan du ta ut säkringen.
Ja med de nya bilderna och informationen är jag lugnad.
Den svarta ledaren bredvid den tomma skruven på skenan sitter helt klart på nollskenan, så det är nollskenan det där.
Och är kabeln en vanlig enfasgrupp (230V) så blir det rätt med den blå dit.
Det är det vanliga i installationer före ca 1970 att färgerna är nästan precis vad som helst.
Svart eller vit som nolla är väldigt vanligt, skyddsjord är rätt ofta röd, men röd kan ändå vara precis vad som helst, jag har stött på röd som fas, tändtråd och skyddsjord, vanligast har nog det sista varit.
Den svarta ledaren bredvid den tomma skruven på skenan sitter helt klart på nollskenan, så det är nollskenan det där.
Och är kabeln en vanlig enfasgrupp (230V) så blir det rätt med den blå dit.
Det är det vanliga i installationer före ca 1970 att färgerna är nästan precis vad som helst.
Svart eller vit som nolla är väldigt vanligt, skyddsjord är rätt ofta röd, men röd kan ändå vara precis vad som helst, jag har stött på röd som fas, tändtråd och skyddsjord, vanligast har nog det sista varit.
Moderator
· Stockholm
· 57 785 inlägg
Fast de där gamla uttagen får man ju inte ens ge bort.
Skruvar man upp dt på väggen får man väl kalla det en installation?
Det är nog riktigt att den är nollan från huvudcentralen. "Dödshandsken" bortmonterad och den lösa kabeln samt övriga skruvar åtdragna. Tack för hjälpen, som vanligt mycket hjälp när man behöver här på forumet. Trevlig sommar alla.GK100 skrev:
För att vara lite mer tydlig menar jag att du ska kolla vart den svarta går som sitter bredvid där du sätter din lossnade blå. Som jag tycker det verkar av bilderna och som även Slugge skrev ser den ut att gå till jordning av själva stommen för centralen. Att ha den ansluten till nollskenan där det sitter en skiljeskruv mot PE är isf grovt fel och kan lätt bli farligt dvs om det glappar i skruven kan höljet bli spänningsförande.